کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: دو قطعه قوی فریادکش روز گذشته در تالاب فریدونکنار تلف شدند

علت مرگ قوها در فریدونکنار آنفلوآنزا است

به گزارش سلام نو، خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نوشت: کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به مهاجرت قوها به تالاب‌های استان مازندران اظهار داشت: در طی برنامه های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود در سال جاری، در تاریخ 15 آذرماه 99 یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه گیری شد که در تاریخ 17 آذرماه تست آنفلوآنزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: با  پایش دقیق تر و بررسی بیشتر تالاب سرخرود، عصر روز 17 آذرماه(روز گذشته) مجدداً دو قطعه  قوی فریادکش تلف شده مشاهده که  این موضوع نگرانی بابت ادامه دار شدن و در گیری بیماری و تلفات را در گونه های پرندگان مهاجر بیشتر کرده است.

ربیعی با اشاره به اینکه مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالابهای فریدونکنار، میانکاله و سایر آببندانها و سواحل استان، مشترک است، تاکید کرد: احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود داشته و توصیه می شود پروتکل‌های بهداشتی در تمامی محیط های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی رعایت شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران از همه هم استانی های عزیز خواست تا از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین از فرستادن طیور بومی(غاز و اردک پرورشی) به زیستگاههای تالابی خودداری نمایند.

وی همچنین تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، ضمن خودداری از دست زدن و لمس کرن لاشه، مراتب را در سریعترین زمان ممکن، به ادارات محیط زیست و دامپزشکی اعلام نمایند.

ربیعی  افزود: تمهیدات لازم برای اقدام به موقع در کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام  و این اداره کل آمادگی لازم را جهت همکاری با دستگاههای ذیربط در صورت گسترش بیماری دارد.

گفتنی است؛ سه گونه از انواع قوها به تالابهای استان مازندران مهاجرت و زمستان گذرانی می کنند که تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی قوهای فریادکش و تعدادی قوی کوچک(تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه،  مهمان تالاب بین المللی فریدونکنار و سرخرود هستند.

جمعیت و زمان مهاجرت قوها نیز با توجه به  شرایط آب و هوایی متغیر بوده به گونه ای که در شرایط سرد آب و هوایی، زمان مهاجرت قوها زودتر از معمول خواهد بود و تعداد آنها نیز  به بیش از 5000 قطعه می‌رسد.

متوسط تعداد جمعیت قوها که در سالهای اخیر به تالابهای استان مازندران مهاجرت می کنند 2000 تا 2500 قطعه بوده  که در سالجاری تاکنون  حدود 500 قطعه قو به تالاب فریدونکنار مهاجرت نموده که احتمال افزایش این تعداد در روزهای آتی نیز وجود دارد.

لازم بذکر است ؛ قوها پرنده هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه های وحشی علائم این بیماری را بروز می دهند.

همچنین یادآور می شود، دامگاههای سرخرود، خود بخشی از مجموعه تالاب بین المللی فریدونکنار به شمار می آیند. سه دامگاه در حوزه سرخرود وجود دارد که شامل سرخرود غربی، سرخرود مرکزی و سرخرود شرقی می باشند. حدفاصل سرخرود شرقی و دامگاه ازباران اراضی زراعی غرقابی وجود داردکه به تالاب قوها مشهور است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید