مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش بینی آینده بورس دشوار است اما بعید است که شاخص بورس در مدت زمان کوتاه به قبل از اصلاح برسد.

بورس قمارخانه نیست/ بورس دیگر سر تا سر روند مثبت یا منفی نخواهد بود

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مهدی دلبری با تاکید بر اینکه بورس قمارخانه نیست و باید ریسک‌های موجود در بازار مدیریت شوند.

این کارشناس بازار سرمایه  افزود: با توجه به روند اصلاحی که بازار تجربه کرد، سهامداران درس بزرگی را از بازار گرفتند که باید با مطالعه وارد این بازار شوند و صورت‌های مالی شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایهافزود: اولین عامل، قیمت اکثر سهام بود که حدود ۵۰ درصد اصلاح را تجربه کردند و در کنار آن شاخص بورس با حدود ۴۲درصد کاهش همراه شد.

دلبری اظهار داشت: از چند روز گذشته تصمیم هایی درباره توقف فروش سهام عدالت اتخاذ شد تا در زمان بهتری بتوان آن را نقد کرد، در کنار آن مجوز افزایش سقف به صندوق های سرمایه گذاری داده شد تا نیمی از خرید سهام از سهام عدالت باشد که به نظر می رسد با چنین تصمیمی تا حدودی از مشکل سهام عدالت برای مدتی برطرف شده باشد.

وی گفت: نرخ دلار نیمایی در چند وقت اخیر افت زیادی نداشت و در محدوده های قیمتی ۲۴تا ۲۵هزار تومان ثبات داشت، دلار نیمایی تعیین کننده قیمت در رینگ بورس فلزات است و قیمت آن برای صادرکننده ها به عنوان موضوعی مهم تلقی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: قیمت های جهانی صعود خوبی را تجربه کردند و قیمت اکثر محصولات مانند فلزات، پتروشیمی و نفت به نرخ قبل از دوران کرونا بازگشتند و حتی رشد بیشتر از آن زمان را به دست آوردند.

وی ادامه داد: در کنار این مساله گزارش تولید و فروش ماهانه شرکت ها مثبت بوده است، تاکنون گزارش ٦ ماهه به نسبت خوبی را داشته ایم و گزارش مهر و آبان شرکت ها هم مثبت بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: آمار منتشر شده از اقتصاد چین نشان می دهد که تا حدودی کرونا در این کشور مهار شده است و رشد اقتصادی این کشور به حدود ١٠ درصد برگشته است که این موضوع برای بخش های کالایی در دنیا موضوع مهمی تلقی می شود.

دلبری روند معاملات بورس را مورد پیش بینی قرار داد و گفت: پیش بینی دقیق از آینده بازار کمی دشوار است اما بعید به نظر می رسد که قیمت سهام و شاخص بورس در مدت زمان کوتاه به محدوده قبل از اصلاح بازار برسند و به سقف قبلی خود دست پیدا کنند.

وی افزود: مجموع این عوامل باعث شد تا ضمن جذاب شدن قیمت سهام در بورس، سرمایه گذاران تمایل زیادی را برای ورود سرمایه های خود به این بازار پیدا کنند و بازار به مسیر چند ماه گذشته خود بازگردد.

این کارشناس بازار سرمایهخاطرنشان کرد: تکرار روند چند ماه نخست سال در بازار کمی دور از ذهن است و دیگر همه سهم ها نمی توانند با یکدیگر در مسیر صعودی قرار بگیرند، یک روز ممکن است گروه بانکی ها مثبت و گروه پتروشیمی منفی باشند اما در روز بعد این روند تغییر کند.

به اعتقاد وی، بازار از این به بعد از سر تا سر روند مثبت یا منفی تغییر مسیر می دهد و به سمت روند نوسانی پیش خواهد رفت.

دلبری خاطرنشان کرد: بازار اکنون در حالتی قرار دارد که در انتطار گزارش ٩ ماهه شرکت ها و تثبیت قیمت دلار است اما سرمایه گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که قیمت سهام در مدت کوتاه به قیمت های گذشته نمی رسد.

این کارشناس بازار سرمایهبا تاکید بر اینکه بورس قمارخانه نیست و باید ریسک های موجود در بازار مدیریت شوند، گفت: در روند اصلاحی که بازار تجربه کرد سهامداران درس بزرگی را از بازار گرفتند که باید با مطالعه وارد این بازار شوند و صورت های مالی شرکت ها را مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: سود ۶ ماه شرکت ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ١٢٠ درصد رشد داشته است اما باید منتظر ماند تا در صورت های مالی شرکت ها، سود و قیمت ها بررسی شوند.

دلبری به ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نخستین ریسک، حمایت و قیمت گذاری های دولتی است که هنوز این ریسک از بازار حذف نشده است و اکنون شاهد قیمت گذاری دستوری در صنایع مختلف مانند سنگ آهن فولاد و خودرو هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه بهترین اقدام برای حمایت از بازار را حذف قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: در برخی از محصولات مانند سنگ آهن شاهد هستیم که قیمت ها نصف قیمت جهانی در حال معامله هستند که این ریسک به عنوان ریسکی مهم در بازار محسوب می شود.

وی ریسک دوم را مربوط به نرخ سود بانکی دانست و افزود: این موضوع می تواند عامل تورم باشد، اکنون با توجه به اینکه نرخ سود بانکی به صورت غیررسمی حدود ٢٠ تا ٢٢ درصد است باعث کاهش جذابیت سایر بازارها برای سرمایه گذاری شده است.

دلبری با بیان اینکه سود بانکی باید به عدد معقول تری در محدوده های ١٠ تا ۱۵درصد برسد تا بتوان نقدینگی های در اختیار مردم را به سمت بازار سرمایه سوق داد، گفت: زمانی که نرخ سود بانکی حدود ١٣ تا ۱۵درصد بود، بازار سهام از جذابیت بسیار زیادی نسبت به دیگر سهم ها برخوردار بود اما از زمانی که نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرد اقبال سهامداران نسبت به این بازار کاهش پیدا کرد.

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید