علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات می‌گوید مردم "فعلا" نسبت به انتخابات بی‌تفاوت هستند و این بی‌تفاوتی جامعه در جریانات و جبهه‌های سیاسی نیز سرایت کرده است.

اصلاح‌طلبان ساختاری برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰ مشخص نکرده‌اند/حزب کارگزاران بدون مرحوم هاشمی فاقد وزن سیاسی است

به گزارش سلام نو علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار داشت: اصلاح طلبان هنوز به انتخابات ۱۴۰۰ ورود نکردند به این دلیل که ساختاری برای انتخابات مشخص نشده است.

*اصلاح طلبان هنوز به انتخابات "ورود رسمی" نداشته‌اند

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های ۹۲ تا ۹۸، ساختارهایی برای انتخابات پیش بینی کرده بودند که همچنان در استان‌ها پا بر جا است و نیازی به تشکیل ساختار جدید ندارند، گفت: در پایتخت نیز فعلا شورای سیاست‌گذاری تحت عنوان «جبهه اصلاح طلبان ایران اسلامی» موجودیت دارد اما فعالیت ندارد.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات در پاسخ به این پرسش که علیرغم اظهارات شما اصلاح طلبان اکنون در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر روی راهبردها و ساختار بحث می‌کنند، تصریح کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جلسات را برگزار می‌کند و فعال است و به صورت کلی بر روی مانیفست اصلاح طلبان فعالیت دارد و در مورد ساختار انتخاباتی بحث‌هایی صورت گرفته اما به جمع بندی نرسیدند، بنابراین در حال حاضر اصلاح طلبان ورود رسمی نکرده‌اند.

*مصادیقی که مطرح می‌شود گمانه زنی است و قابل اعتنا نیستند 

صوفی در مورد مطرح شدن برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰، گفت: مصادیقی که مطرح می‌شود گمانه زنی است و هیچ کدام از آنها به معنای ورود به انتخابات نیست چون قابل اعتنا نیستند.

او تاکید کرد: زمانی می‌توان بر روی مانیفست و سیاست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان بحث کرد و نظر داد که شورای سیاست‌گذاری یا هر نهاد اجماع‌ساز دیگری در جبهه اصلاح طلبان فعالیت داشته باشد یا راهبرد خود را مشخص کند تا معلوم باشد می‌خواهند چه کنند.

وی می‌گوید که اصلاح طلبان حتی در فضاهای صمیمی و گعده‌های سیاسی نیز از اسم بردن افراد برای انتخابات ۱۴۰۰ پرهیز می‌کنند.

وزیر دولت اصلاحات به فضای سیاسی جامعه اشاره و تاکید دارد که در فضای فعلی جامعه تحرکات سیاسی دیده نمی‌شود به عبارتی مردم "فعلا" نسبت به انتخابات بی‌تفاوت هستند و این بی‌تفاوتی جامعه در جریانات و جبهه های سیاسی نیز سرایت کرده است.

صوفی در پاسخ به این سوال که اگر هیچ مرجعی در اصلاح‌طلبان وجود ندارد که بر ورود اصلاح طلبان به انتخابات صحه بگذارد، پس چگونه مجمع روحانیون چندی پیش جلسه‌ای را به ریاست آقای خاتمی برگزار و اعلام کرد کمیته انتخابات را فعال کرده است؟ و آیا انتخابات ۱۴۰۰ قرار است با دو قطبی کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز در درون جبهه اصلاحات دنبال شود؟ گفت: حزب کارگزاران معمولا سعی دارد که عملگرایانه به انتخابات ورود کند و در این باره خودش را مستقل از جریان اصلاح طلبی پیشتاز ببیند.

*کارگزاران منهای هاشمی رفسنجانی دیگر وزن سیاسی ندارد

وی ادامه داد: حزب کارگزاران سازندگی از پیش، بحث هایی را مطرح کرده تا دیگران از آن پیروی کنند؛ قبلا هم کارهایی صورت می دادند و البته با حمایت‌های مرحوم آیت الله هاشمی نتیجه گرفتند اما بدون مرحوم هاشمی فاقد وزن هستند که بخواهند تعیین کننده باشند.

*موسوی‌لاری نماینده مجمع روحانیون مبارز در جلسات شورای عالی اصلاح‌طلبان نبود

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات به کم تحرکی سیاسی مجمع روحانیون مبارز اشاره و تاکید کرد: مجمع روحانیون مبارز تاکنون در حاشیه قرار گرفته بود به این معنا که آقای خاتمی رئیس مجمع روحانیون مبارز در انتخابات‌های ۹۲ تا ۹۸ ورود شخصی داشت نه تشکیلاتی به عبارتی آقای خاتمی به عنوان رئیس مجمع روحانیون مبارز در این انتخابات‌ها ایفای نقش نمی‌کرد بلکه به عنوان رئیس دولت اصلاحات بود و آقای موسوی لاری نیز هرچند در جلسات شورای عالی شرکت می کرد اما نماینده مجمع روحانیون مبارز نبود بلکه ایشان هم به صفت شخصی حضور می یافت.

وزیر دولت اصلاحات گفت: نشست های مجمع روحانیون مبارز و نامه دبیرکل آن خطاب به احزاب اصلاح طلب سبب برخی تحرکات سیاسی و انتخاباتی در این جناح سیاسی شده است چرا که فعالان سیاسی و احزاب اصلاح طلب به دلیل شرایط موجود و وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم رغبتی برای فعالیت ندارند.

صوفی در پاسخ به این سوال که یعنی مجمع روحانیون مبارز می خواهد نقش پدرسالارانه خود را برای جناح اصلاح‌طلب بازی کند؟ بیان کرد: من بعید می‌دانم که مجمع روحانیون مبارز بخواهد خود را محور اجماع‌سازی اصلاح طلبان عنوان کرده و احزاب را کنار بگذارد به عبارتی حتما شورایی همچون شورای عالی اصلاح‌طلبان با ترکیبی که از احزاب و اشخاص وجود دارد را مدنظر دارند اما بدوا سعی داشته اند که تحرکاتی را ایجاد کنند.

*به‌گونه‌ای عمل کردیم که اقتصاد کشور به‌شدت نسبت به انتخابات آمریکا حساس شده بود

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به حساسیت زیادی که برخی‌ها در داخل کشور در مورد انتخابات آمریکا ایجاد کرده بودند پرداخت و از این رویه انتقاد و تصریح کرد: انتخابات آمریکا به دلیل ارتباطی که سیاست‌های اقتصادی ما با آن پیدا کرده، اهمیت‌دار شده بود.

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات افزود: متاسفانه به گونه‌ای عمل کردیم که معیشت مردم و اوضاع اقتصادی ما بشدت نسبت به انتخابات آمریکا حساس شده است؛ هرچند تحریم‌ها تاثیرگذار بوده اما می‌شد اثرگذاری تحریم‌ها را کاهش داد و سیاست‌های اقتصادی را آنقدر باز در نظر نگرفت و قیمت ها را کنترل کرد.

صوفی می گوید: در این شرایط سخت اقتصادی، شاهد این هستیم که سیاست‌های اقتصادی ما بشدت لیبرالیستی و رها شده است به عبارتی می توان اینگونه گفت که سیاست تعدیل اقتصادی دوران آقای هاشمی مجددا احیا شده است و آن سیاست‌ها نیز بر عرضه کل و تقاضای کل باید همدیگر را کنترل کنند تاکید داشت که این یک فرضیه واقعی نیست و توهمی است و همین امر باعث شده نسبت به انتخابات آمریکا آسیب پذیر شویم.

صوفی اما در عین حال به نتیجه انتخابات آمریکا اشاره و آن را  «امیدوار کننده» عنوان و اظهار امیدواری کرد که سیاست‌های ضد ایرانی و بشری ترامپ در دولت بایدن تعدیل شود و بازگشت به برجام و مذاکرات با ایران این امید را ایجاد می کند که تحریم های حوزه نفتی، بانکی و مالی لغو شود و این در اقتصاد و در زندگی مردم اثرگذار خواهد بود.

وزیر دولت اصلاحات در پایان "رونق اقتصادی"، "تغییراتی در روند برجام" و "تغییر فضای انتخاباتی" را سه عامل گرم شدن تنور انتخاباتی ۱۴۰۰ عنوان کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید