با توجه به نرخ ۱۵۳ هزار و ۳۴۱ تومانی هر گرم طلا در سال ۹۶ و قیمت ۴۳۰ هزار تومانی طلا در سال ۹۷ ، ذخایر طلای ایران ۷۵ درصد کاهش یافته است

ذخایر طلای ایران از ۶۳.۲ به ۱۵.۸ تن رسید!

به گزارش سلام نو، خراسان نوشت: جدول دارایی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد ارزش موجودی طلای این بانک از ۹ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان در انتهای سال ۹۶ به ۶ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان در انتهای سال ۹۷ (و حدود ۳۰ درصد) کاهش یافته است.

رقمی که البته با در نظر گرفتن رشد قیمت طلا و ارز در سال ۹۷، سقوط وحشتناک ۷۵ درصدی در وزن این دارایی ها را نشان می دهد. این ارقام یادآور سیاست شکست خورده پیش فروش سکه در سال ۹۷ است. اقدامی که یک ریشه آن در سیاست شکست خورده دیگر یعنی ارز ۴۲۰۰ تومان قرار داشت.

به گزارش فارس، در ترازنامه و صورت سود و زیان بانک مرکزی در سال ۹۷ دارایی‌های بانک مرکزی در آن سال درج شده است. بر این اساس جدول دارایی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد موجودی طلای این بانک در سال ۹۷ از ۹ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۷۸۸ میلیارد تومان کاهش یافته است.

با این حال گزارش خراسان، میزان واقعی و به عبارتی وزنی کاهش ذخایر طلا را بسیار بیشتر نشان می دهد. به گزارش خراسان، با توجه به نرخ ۱۵۳ هزار و ۳۴۱ تومانی هر گرم طلا در پایان سال ۹۶ و همچنین قیمت ۴۳۰ هزار تومانی طلا در انتهای سال ۹۷ می توان محاسبه کرد که معادل طلای بانک مرکزی در سال ۹۷ با افت حدود ۴۷.۵ تن معادل ۷۵ درصدی مواجه شده و از ۶۳.۲ به ۱۵.۸ تن رسیده است!

وقتی سکه پاشی بانک مرکزی هم حریف تقاضای سفته بازان نشد

این کاهش ذخایر بانک مرکزی در شرایطی رخ داده است که در اواخر سال ۹۶ تا اردیبهشت سال ۹۷ طرح پیش‌فروش سکه انجام شد و علت اصلی کاهش شدید ۲۹.۷ درصدی ارزش ریالی موجودی طلای بانک مرکزی در این سال، تبدیل طلای بانک مرکزی به سکه و توزیع آن در قالب این طرح بوده است.دولت در اواخر سال ۹۶ با هدف کاهش بهای ارز و مدیریت نقدینگی طرح پیش‌فروش سکه را تصویب کرد اما این سیاست هیچ تاثیری در بازار ارز و طلا نداشت.

به طوری که قیمت ارز با ادامه روند صعودی که در آن سال در پیش گرفته بود، در دو ماه پایانی از ۴۵۸۰ به ۴۹۰۰ رسید. در سال ۹۷ نیز دلار با جهشی قابل توجه در نهایت رکورد ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را ثبت کرد. به موازات، طلا و سکه نیز با افزایش قیمت مواجه شدند.

بررسی نمودارهای قیمت حاکی از این است که به عنوان مثال قیمت هر قطعه سکه از یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان در ابتدای بهمن ۹۶ تا یک میلیون و ۶۱۸ هزار تومان تا انتهای سال ۹۶ و ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان در انتهای سال ۹۷ رسیده است.در هر حال، نتیجه این تصمیم صرفاٌ کاهش موجودی طلای بانک مرکزی و توزیع رانت بین ثبت‌نام کنندگان بود. این سیاست شکست خورده و خسارت‌بار در شرایطی انجام شد که تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا علیه ایران در حال تشدیدشدن بود و ذخایر طلای بانک مرکزی می‌توانست به پایداری منابع مالی دولت در مواجهه با تحریم‌ها کمک کند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید