دبیرکل سازمان ملل ازسرگیری مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تحت چارچوب و هدایت ریاست مشترک گروه مینسک خواستار شد.

درخواست گوترش برای ازسرگیری مذاکرات ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش روز گذشته ضمن استقبال از توافق‌نامه آتش‌بس جدید در قره‌باغ همچنین اعلام کرد که این سازمان آماده ارسال کمک های بشردوستانه برای غیرنظامیان در این منطقه مورد مناقشه است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه همچنین از تداوم پایبندی طرفها نسبت به این توافق‌نامه آتش‌بس استقبال کرد و از طرف ها خواست به اجرای تعهداتشان در این راستا به ویژه نسبت به مسائل مرتبط با قوانین بین المللی و جقوق بشر متعهد باشند.

گوترش از دولت های ایروان و باکو خواست مذاکرات شان را تحت چارچوب ریاست مشترک گروه مینسک با هدف دستیابی به یک راه حل صلح آمیز پایدار از سربگیرند.

وی دولتها و مردم دو کشور را به حرکت در مسیر مذاکره با هدف تقویت صلح و ثبات منطقه تشویق کرد.

درگیری‌های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ششم  مهر ماه گذشته در منطقه مورد مناقشه قره باغ  آغاز شد و در ۹ نوامبر(۱۹ آبان ماه) گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

در این میان سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه از کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا خواست از روند حل و فصل صلح آمیز مسئله قره‌باغ حمایت کنند.

پس از توقف درگیری‌های اخیر در قره‌باغ، مخالفان این توافق‌نامه در ارمنستان همچنان نسبت به تصمیم دولت ایروان در موافقت با حصول این توافق اعتراض دارند.

از زمان حصول توافق جدید آتش‌بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، معترضان در ارمنستان به شدت از امضای این توافق نامه توسط دولت نیکول پاشینیان انتقاد کرده و خواستار کنارهگیری نخست‌وزیر از سمتش شدهاند و به نظر میرسد که بر این درخواستشان نیز اصرار دارند.

آرمن سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان نیز پیشتر خواستار استعفای پاشینیان و دولتش شده بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید