قیمت پراید ۱۳۱ مجدد به کانال ۱۰۰ میلیون تومان وارد شده است و با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان خرید و فروش می شود و ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ نیز رشد قیمت داشته اند.

افزایش تا ۳۵ میلیونی قیمت خودروهای داخلی/ قیمت روز خودرو ۱۵ آذر ۹۹

به گزارش سلام نو به نقل از فرارو، تعطیلی ۲ هفته‌ای اصناف به ویژه در هفته نخست، همراه با کاهش نرخ ارز سبب شد تا قیمت‌ها در بازار خودرو روند نزولی طی کند و همچنین موجب انتظار خریداران برای کاهش بیشتر نرخ‌ها شد. در بازار مجازی بر تعداد آگهی‌های فروش خودرو به میزان قابل توجهی افزوده شده و تقریبا همه در این بخش فروشنده بودند و همان طور که ذکر شد خریداری در بازار نبود. انتظار این بود که این روند ریزش قیمت‌ها تداوم یابد، اما تحت تاثیر آخرین مصوبات سیاسی مجلس درباره خروج ایران از برجام، ورق در بازار سکه و طلا برگشت و نرخ‌ها رو به صعود نهاد.

تحت تاثیر این شرایط، روزانه بر قیمت خودرو در بازار و تقریبا در ۳ روز پایانی هفته بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون تومان بر قیمت انواع خودروهای تولید داخل افزوده شد.

هر چند برخی مسوولان اتحادیه نمایشگاه‌داران این مساله را رد می‌کنند و بر این باورند که دلالان بار دیگر بازار را در دست گرفته و به اصطلاح به دنبال بازارگرمی برای فروش خودروهای خود هستند.

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: با توجه به تعطیلی همه نمایشگاه‌ها، هیچ‌گونه خرید و فروشی انجام نشد و معامله‌ای صورت نگرفته است.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب در گفتگو با خبرآنلاین، درباره افزایش قیمت خودرو در سایت‌ها، صفحات و گروه‌های مجازی در یک هفته اخیر گفت: هیچ اطلاعی از روند کاری سایت‌ها و ... نداریم، زیرا به نظر می‌رسد یک عده دلال در سایت‌ها و صفحات مجازی آگهی خودرو می‌دهند و قیمت‌های درج شده مورد تایید ما نیست.

وی افزود: اگر نمایشگاه‌های خودرو کار کنند، می‌توانیم نسبت به قیمت‌های دقیق اظهارنظر و اطلاع‌رسانی کنیم.

کاشانی نسب تصریح کرد: در ۲ هفته اخیر همکاران ما کار نکرده‌اند و همه اصناف تعطیل بوده‌اند، بنابراین هیچ معامله‌ای انجام نشده است.

او تاکید کرد: این سایت‌ها ممکن است در اختیار دلالانی باشند که از قبل خودرو خریداری کرده‌اند و در حال مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها هستند و می‌خواهند خودروها را با نرخ بالاتری به فروش برسانند. کاشانی‌نسب بیان کرد: قیمت‌ها روند نزولی دارد و نرخ خودروها نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافته و خریداری هم در بازار وجود ندارد و همه فروشنده هستند.

کاشانی نسب درباره افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته و تاثیر آن بر افزایش قیمت خودروها در صورت باز شدن نمایشگاه‌ها و بازار خودرو اظهار کرد: تصورم بر این است که دولت از افزایش نرخ دلار جلوگیری می‌کند؛ زمانی که نرخ دلار کاهش یافت قیمت‌ها در بازار خودرو نزولی شد. بعید به نظر می‌رسد دولت مجدد اجازه دهد تا نرخ دلار افزایش یابد.

کاشانی‌نسب تاکید کرد: تا زمانی که نمایشگاه‌ها باز نشود هیچ اظهارنظر دقیقی نمی‌توان راجع به روند بازار و قیمت‌ها داشت.

قیمت انواع خودروهای ایران خودرو در بازار امروز ۱۵ آذر ۹۹

مدل خودرو قیمت ایران خودرو قیمت خودرو در بازار
پژو ۴۰۵ بنزینی GLX ۱۰۱.۲۶۰.۰۰۰ ۱۶۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس سال ۱۲۱.۵۴۷.۰۰۰ ۱۹۱.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس tu۵ ۱۸۷.۳۰۳.۰۰۰ ۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۱۱۰.۱۱۱.۰۰۰ ۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۱۲۶.۷۸۹.۰۰۰ ۲۳۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۸ ---- ۱.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰
سمند ال ایکس ۱۱۶.۷۳۵.۰۰۰ ۱۶۳.۰۰۰.۰۰۰۰
سمند ال ایکس EF۷ بنزینی ۱۱۴.۹۶۲.۰۰۰ ۲۰۸.۰۰۰.۰۰۰
سمند سورن ۱۳۱.۶۶۶.۰۰۰ ۲۱۹.۰۰۰.۰۰۰
رانا ۹۳.۱۴۰.۰۰۰ ۱۸۲.۰۰۰.۰۰۰
رانا پلاس ۱۷۹.۵۱۶.۰۰۰ ۲۳۸.۰۰۰.۰۰۰
هایماS۷ توربو اتوماتیک ۴۰۵.۵۷۴.۰۰۰ ۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ i دستی ۱۵۲.۲۳۷.۰۰۰ ۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ i اتوماتیک ۱۹۷.۰۵۵.۰۰۰ ۳۰۳.۰۰۰.۰۰۰
دنا ۱۴۶.۸۵۱.۰۰۰ ۲۴۳.۰۰۰.۰۰۰

دنا پلاس - توربو - اتوماتیک

---- ۳۴۵.۰۰۰.۰۰۰

در بازار خودرو در شرایطی که پراید ۱۳۱ به رغم توقف چندماهه تولید همچنان کف قیمت بازار را به خود اختصاص می‌دهد در آبان ۹۹ به‌طور میانگین با قیمت ۱۲۷ میلیون تومان در بازار موجود بود. اما همین خودرو در آذر ماه ریزش قیمت را تجربه کرد و قیمتش تا ۹۷ میلیون تومان کاهش یافت. و باز دوباره با توجه به مصوبه مجلس قیمت خودرو بالا رفت. 

قیمت پراید در بازار امروز ۱۵ آذر ۹۹

نام خودرو قیمت سایپا (تومان) قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان)
پراید X۱۱۱ --- ۱۱۵.۰۰۰.۰۰۰
پراید X۱۳۱ --- ۹۷.۰۰۰.۰۰۰
پراید X۱۳۲ --- ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰

در شرایطی که بازار نیمه تعطیل است و عرضه و تقاضا وجود ندارد، برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد می کنند.

براساس ارزیابی های صورت گرفته بازار خودرو شاهد رشد قیمت بود، اما این روند تا حدودی تعدیل شد بطوریکه بسیاری از خودروهای پرتیراژ مجدد وارد کانال افت قیمت شدند. قیمت پراید ۱۳۱ که در روزهای آخر هفته گذشته به زیر ۱۰۰ میلیون تومان رسید و با رنج قیمتی ۹۵ تا ۹۷ میلیون تومان خرید و فروش شد، مجدد به کانال ۱۰۰ میلیون تومان وارد شد و در بازار ۱۰۸ میلیون تومان قیمت خورد، اما این خودرو مجدد افت قیمت را تجربه کرد قیمت این خودرو ۱۰۵ میلیون تومان عنوان می شود این قیمت گرچه در مقایسه با روز سه شنبه سه میلیون تومان ارزان تر است اما قیمت پراید را در کانال ۱۰۰ میلیون نگه داشت.

آنطور که اقتصاد نیوز نوشته است، در میان محصولات ایران خودرو نیز دو خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ که رشد قیمت داشته اند؛ روند نزولی را تجربه کردند، به طوریکه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۴ میلیون تومان کاهش، ۱۹۵ میلیون تومان و تیپ ۵ نیز با ۱۰ میلیون تومان افت قیمت، ۲۵۰ میلیون تومان در بازار معامله شد؛ سایر محصولات این دو خانواده نیز در بازار افت قیمت را تجربه کردند. اما در خصوص دو خودرو «lx سمندبا موتور EF۷ » و «سمندسورن» به دلیل عدم عرضه امکان کشف قیمت آنها در بازار وجود نداشت.

دلیل نوسان در بازار خودرو

اما پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که چه عواملی موجب شد تا بازار دستخوش تغییرات پی در پی شود. در این خصوص فعالان بازار خودرو معتقدند که طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که سه شنبه گذشته از سوی بهارستان نشین ها به تصویب رسید موجب شد تا روند قیمت خودرو در بازار صعودی شود، طرحی که امروز اثر آن در بازار کمرنگ تر شد و این امر نزولی شدن قیمت خودرو در بازار را به همراه داشته هرچند در این میان ذکر این نکته ضروری است که قیمت با وجود نزولی شدن به سطح روز دوشنبه نرسید.

از سوی دیگر برخی از تحلیگران معتقدند به دلیل اینکه بازار در زمان مرده قرار دارد به معنی آنکه خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد در حال حاضر قدرت نوسان گیرها بیشتر شده است.

با تمام این شرایط برخی امیدوارند با عادی شدن کسب و کارها روند قیمتی تعدیل شود، اما برخی دیگر کماکان تاکید دارند که روند کاهشی قیمت پایدار خواهد بود و بازار از فاز هیجانی خارج خواهد شد.

قیمت پراید و محصولات سایپا در بازار و کارخانه امروز شنبه ۱۵ آذر ۹۹

نام خودرو قیمت اعلام شده توسط سایپا قیمت خودرو در بازار آزاد
پراید X۱۱۱ --- ۱۱۵.۰۰۰.۰۰۰
پراید X۱۳۱ --- ۹۷.۰۰۰.۰۰۰
پراید X۱۳۲ --- ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
تیبا X۲۳۱ ۷۶.۸۰۰.۰۰۰ ۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲ ۹۵.۴۲۶.۰۰۰ ۱۲۶.۰۰۰.۰۰۰
ساینا ۹۲.۹۲۸.۰۰۰ ۱۲۳.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۳۰.۰۱۵.۰۰۰ ۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰
سراتو --- ۷۶۰.۰۰۰.۰۰۰
رنو ساندرو استپ وی --- ۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰

روایت‌هایی از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۰

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که چهارشنبه گذشته از سوی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد با حدس و گمان‌هایی در مورد آزادسازی واردات خودرو همراه بود. طبق لایحه بودجه سال آینده دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) در نظر گرفته است.

موضوعی برخلاف لوایح و قوانین بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ که درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر بوده است. همان‌طور که عنوان شد حدس و گمان‌هایی در مورد آزادسازی یا تداوم توقف واردات خودرو با بندی که دولت برای آن درآمد خاصی تعریف کرده، مطرح است. به‌طوری که برخی با استناد به طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو که چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مصوب شد، تاکید دارند که دولت با خوش‌بینی نسبت به تصویب این طرح که آزادسازی واردات خودرو با ارز متقاضی یا ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات را مورد تاکید قرار داده، درآمدی از این محل برای خودرو در نظر گرفته است.

آنچه مشخص است دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمدی بیش از دو هزار میلیارد تومان درنظر گرفته؛ این در شرایطی است که با در نظر نگرفتن سال‌های ۹۸ و ۹۹ که درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر بوده، در سال‌های گذشته بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین دو هزار میلیارد تومان برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ رقم بسیار اندکی به نظر می‌رسد که برخی در این زمینه معتقدند دولت با احتیاط و با فرض اجرای مصوبه مجلس این رقم را پیش‌بینی کرده است.

با این حال روز گذشته «ایسنا» از سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه روایت دیگری را نقل کرد؛ مژگان خانلو با نفی آزادسازی واردات خودرو به استناد لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد اعمال حقوق ورودی حدود ۲هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و درخصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

وی توضیح داده که در حال حاضر تعدادی از خودروها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده که هنوز در مورد ترخیص آنها تصمیم‌گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند، بر این اساس از محل آن، حقوق ورودی به‌عنوان یکی از محل‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید