یک استاد دانشگاه می‌گوید اگر مجلس می‌خواهد کسی را بابت ترور شهید فخری‌زاده مجازات کند، پیکان مجازاتش باید علیه رژیم ترامپ و رژیم اسرائیل باشد

مصوبه مجلس کمکی بزرگی به دشمنان ایران است/مردم در انتخابات ۱۴۰۰به کسی نگاه می‌کنند که طرح و برنامه داشته باشد

به گزارش سلام نو «مهدی ذاکریان» در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره مصوبه هفته گذشته نمایندگان تحت عنوان اقدام راهبردی مجلس برای مقابله با تحریم‌ها گفت: دو دسته از تحریم‌ها تاکنون علیه ایران وجود داشت. دسته نخست T تحریم‌های بین‌المللی بودند که براساس ۶ قطعنامه تحریمی سازمان ملل متحد به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای اعمال می‌شدند که برجام این تحریم‌ها را که در ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد بود، براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملغی کرد.

وی افزود: علاوه بر این تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شده بودند، براساس برجام لغو شدند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: دسته دیگر تحریم‌ها، تحریم‌های یکجانبه‌ای هستند که آمریکا از ابتدای انقلاب یعنی بیش از ۴۰ سال پیش تحت عناوین مختلفی مانند تروریسم، حقوق بشر، موشکی و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده و بر تعداد آن طی دوره سه سال ترامپ افزوده شده است.

وجود تحریم‌ها به خاطر برجام نیست که بخواهیم از آن خارج شویم

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه از نظر ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا مشروعیتی نداشته و غیرقانونی است، تصریح کرد: دلیل وجود تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا برجام نیست بلکه توافق هسته‌ای آن دسته از تحریم‌هایی را که دولت آمریکا به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده بود را تعلیق کرد اما خروج یکطرفه واشنگتن از آن، موجب اعمال مجدد آن شد.

ذاکریان با بیان اینکه دولت ترامپ با خروج از برجام به تعداد و شدت این تحریم‌ها افزود، خاطرنشان کرد: وجود این تحریم‌ها به خاطر برجام نیست که بخواهیم از آن خارج شویم بلکه به خاطر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است. با این حال، این تحریم‌ها هرچند فشارها و هزینه‌هایی را بر ایران وارد کرد، اما سیاست خارجی هوشمندانه ایران و ایستادگی دولت و ملت ایران موجب شد تا دولت ترامپ به خواسته و هدف غایی خود نرسد.

مصوبه مجلس کمکی بزرگی به دشمنان ایران است

وی با بیان اینکه راه لغو و تعلیق تحریم‌های آمریکا خروج از برجام نیست، ابراز داشت:‌ مصوبه مجلس راهکاری نیست که به لغو تحریم‌ها علیه ایران منجر شود. حتی این مصوبه تهدید و اهرم فشاری هم برای ایران در انجام مذاکرات احتمالی و لغو تحریم‌ها نیست بلکه نقض برجام است که کمکی بزرگی برای دشمنان ایران برای اعمال مجدد تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران است؛ بر این اساس که آنها می‌توانند به استناد به آن مکانیزم اسنپ بک را کلید بزنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مصوبه مجلس این پیام را به جامعه جهانی می‌دهد که ایران اراده‌ای برای همکاری با جامعه بین‌المللی در خصوص مسئله هسته‌ای ندارد، عنوان کرد: این پیام به تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی‌ای هم که ترامپ اعمال کرده بود، مشروعیت می‌بخشد و می‌تواند به آمریکا کمک کند که یک ائتلاف جهانی علیه ایران ایجاد کرده و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مجددا اعمال کند.

همین برجام محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را پایان داد

ذاکریان ادامه داد: همین برجامی که به زعم تصویب‌کنندگان این مصوبه، ناکارآمد است، محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را پایان داد و قرار است طی سه سال آینده، تحریم‌های موشکی را هم لغو کند، محدودیت‌های هسته‌ای را پایان داده و پرونده ایران برای همیشه در شورای امنیت ببندد.

وی با بیان اینکه اگر مجلس می‌خواهد کسی را بابت ترور شهید فخری‌زاده مجازات کند، پیکان مجازاتش باید علیه رژیم ترامپ و رژیم اسرائیل باشد، یادآور شد: خودرویی که از چراغ قرمز عبور کرده است، باید مجازات شود و نه خودرویی که پشت چراغ قرمز ایستاده و قوانین را رعایت کرده است. آن کس که از چراغ قرمز عبور کرد و باید مجازات شود، دولت ترامپ است در حالی که مصوبه مجلس، مجازات کسی است که به قانون و تعهداتش، پایبند بوده.

طرح مجلس نمی‌تواند تحریم‌ها را متوقف کند

به گفته این کارشناس حقوق و روابط بین‌الملل، اگر جریان یا قوه‌ای معتقد است که می‌تواند اقدامات خلاف دولت ترامپ را متوقف کرده و سبب لغو تحریم‌ها شود، باید ابتکارش را در معرض ارزیابی و قضاوت قرار دهد. مصوبه مجلس هم طرحی نیست که بتواند تحریم‌ها را متوقف کند بلکه سبب افزایش تحریم‌ها و همراهی جامعه بین‌المللی با آمریکا می‌شود.

ذاکریان با اشاره به برداشت جامعه بین‌المللی از مصوبه مجلس بیان کرد: برداشت جامعه بین‌المللی از مصوبه مجلس آن است که ایران می‌خواهد همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش دهد که یک حرکت غیرقابل قبول در اجرای NPT است و اگر این برداشت تسری یافته و عمومیت پیدا کند، می‌تواند مشکلاتی برای ایران در مجامع بین‌المللی ایجاد کند.

برجام تحریم شهید فخری‌زاده را لغو کرد

وی درباره لغو اجرای پروتکل الحاقی براساس مصوبه مجلس هم گفت: ما باید یک تعریف درست و دقیق از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برسیم. براساس دکترینی که رهبری برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند، ایران هر اقدام لازم برای پیشرفت در فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز را انجام خواهد داد. از طرف دیگر هم اعلام شده که ساخت، نگهداری و تولید تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای حرام و ممنوع است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دکترینی که رهبری برای فعالیت‌های هسته‌ای تعریف کرده، همان چیزی است که آژانس برای فعالیت‌های هسته‌ای کشورها تبیین کرده است، اظهار داشت: مسیری که ایران پیموده، آگاهانه و هوشمندانه بوده و موجب شده تا به خواسته‌های خود برسد. خواسته‌هایی که براساس آن تحریم شهید فخری‌زاده هم براساس قطعنامه تحریمی ۱۷۴۷ را لغو کرد.

بعد از سه سال صبوری، ایران به ۳۰ روز صبوری دیگر هم نیاز دارد

ذاکریان درباره شائبه انتخاباتی بودن طرح مجلس تصریح کرد: اگر هدف این طرح، رقابت‌های انتخاباتی باشد، تصویب‌کنندگان این طرح باید بدانند مسئله هسته‌ای، موضوع درست و دقیقی نیست که بخواهند براساس آن مانور دهند. مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به کسی نگاه می‌کنند که طرح و برنامه داشته باشد، بتواند گره و مشکلی را از آنها رفع کند و نه آنکه، مشکلی را برایشان ایجاد کرده باشد.

وی با بیان اینکه بعد از سه سال صبوری، ایران به ۳۰ روز صبوری دیگر هم نیاز دارد، خاطرنشان کرد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین از این قانون برای حمایت از ایران حمایت نکرده‌اند چراکه برداشت‌شان آن است که ایران علاقه‌مند به ایفای تعهدات خود در دوره پساترامپ نیست.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید