با گسترش نفوذ اینترنت و استفاده تمامی اقشار جامعه از اینترنت و تلفن همراه هوشمند بسیاری از کسب و کارها هم به فکر حضور در اینترنت و افزایش فروش محصولات و خدمات خود از طریق اینترنت افتاده اند.اما این حضور هم نیازمند امکان سنجی و ایجاد زیرساخت های لازم بصورت مناسب است و در غیر این صورت به موفقیت مورد انتظار نخواهد رسید و فقط باعث اتلاف منابع مالی می شود.

آشنایی با ابزارهای موفقیت در کسب و کار اینترنتی

برای حضور موثر و موفق در اینترنت باید نکات زیادی را در کنار هم رعایت کرد و از تجربه افراد متخصص در این حوزه استفاده کرد، زیرا عوامل بسیار زیادی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار اینترنتی نقش دارند و تنها زمانی میتوان موفق بود که مجموعه ای از این عوامل در کنار هم بکارگیری شود که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می شویم

سئو سایت، سرمایه گذاری بلند مدت

مهم ترین نکته ای که برای موفقیت یک سایت باید به آن توجه شود رعایت کامل اصول سئو و بهینه سازی سایت حتی قبل از راه اندازی سایت است!

طبیعی است که هدف نهایی از راه اندازی یک سایت کسب رتبه در موتورهای جستجو و بازدید رایگان ارگانیک است و برای رسیدن به این هدف باید از اصول سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتور جستجو استفاده کرد.

قبل از اینکه سایت رونمایی شود باید نیازهایی فعلی و هدف نهایی آن مشخص شود و بر اساس آن استراتژی مناسب برای سئو سایت آماده شود و در تمامی مراحل طراحی قالب تا کدنویسی و اجرای نهایی سایت باید طبق اصول سئو باشد.

پس از آن هم چیدمان کلی منوها و صفحات مهم با استانداردهای سئو انجام میشود و تولید و انتشار محتوا را برای معرفی محصولات و جذب بازدیدکننده ارگانیک از گوگل خواهیم داشت.

پروسه بهینه سازی سایت زمانبر است و برای یک سایت تازه تاسیس در ماه های اول نمیتوان توقع کسب رتبه خاصی را داشت و در حقیقت خود گوگل برای جلوگیری از فعالیت سایتهای اسپم و بی ارزش به سایتهای تازه تاسیس رتبه نمیدهد تا در گذر زمان عملکرد و جدیت آنها را ببیند و طبق آن شروع به رتبه داده به سایت کند.

هزینه ای که برای سئو سایت پرداخت میشود در حقیقت یک سرمایه گذاری بلند مدت با سود بسیار عالی است که تمامی منافع آن تا مدتهای طولانی به جیب سرمایه گذار باز میگردد.

دیجیتال مارکتینگ، گره گشا و خطرناک

برای افزایش فروش محصولات خود در اینترنت هم می توانید از اصولی برای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید که به آن دیجیتال مارکتینگ هم گفته میشود.استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتیگ از یک سو میتواند باعث رونق کسب و کار شما شود و چندین درصد فروش شما را بیشتر کند و از طرفی میتواند صرفا هزینه ای مازاد برای مجموعه شما باشد بدون اینکه از آن بازدهی لازم را بگیرید.

سودده یا ضرر ده شدن استفاده از دیجیتال مارکتینگ، صرفا به شخصی برمیگردد که قصد دارد از این ابزارها برای شما استفاده کند.اگر این شخص بصورت حرفه ای با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشد می تواند با کمترین هزینه ممکن باعث ایجاد رشد چشمگیر در فروش شود و در مقابل مارکترهای بی تجربه با انتخاب و استفاده از مسیرهای تبلیغاتی نامناسب باعث هدر رفت شدید هزینه ها بدون بازگشت آن میشوند.

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یعنی اینکه در مقابل هزینه انجام شده تا چه حد سود به شما برگشت داده شده است و شخص دیجیتال مارکتر با تدوین استراتژی مناسب و شناخت مسیرهای مختلف تبلیغات و هدایت کاربر به سایت، مهم ترین نقش را در این مسیر بر عهده دارد.

ابزارهای بسیار زیادی برای استفاده در برنامه بازاریابی اینترنتی وجود دارد که از جمله مهم ترین آنها:

۱. تبلیغات بنری

۲. تبلیغات نیتیو یا همسان

۳. انتشار رپورتاژ خبری

۴. ایمیل مارکتینگ

۵. اس ام اس مارکتینگ

۶. ارسال پوش نوتیفیکیشن

۷. تبلیغات در موتور جستجو

۸. تبلیغات در شبکه های اجتماعی

۹. اینفلوئنسر مارکتینگ

توجه داشته باشید که نیازی نیست برای هر سایتی از تمامی این ابزارها استفاده کنید.باید در مرحله اول بدانید که مخاطب شما در کجاها حضور دارد!

آیا محصول شما عمومی است و تمامی افراد مشتری آن هستند یا فقط افراد خاص و حتی کسب و کارهای دیگر مشتری آن هستند و سپس بر اساس محل های حضور مشتریان از ابزار متناسب با آن استفاده کنید تا به حداکثر بازدهی برسید.

برای مثال اگر محصول شما فقط برای سایر کسب و کارها مناسب است و قصد بازاریابی B۲B دارید میتوانید از پتانسیل بالای شبکه اجتماعی لینکدین LinkedIn استفاده کنید و در آن حضور فعال داشته باشید و تمرکز بی خود روی اینستاگرام یا سایر شبکه های اجتماعی نداشته باشید زیرا مشتریان شما در آنجا حضور ندارند.

تبلیغات در گوگل، محبوب و پر بازده

تا قبل از رسیدن به رتبه های مناسب ارگانیک و در مواقعی که قصد دارید خیلی سریع به رتبه یک گوگل برسید و محصول خود را معرفی کنید تنها راه شما استفاده از سیستم تبلیغات درگوگل یا همان تبلیغات در گوگل ادوردز است.

با استفاده از گوگل ادز می توانید در چند ساعت رتبه یک گوگل را برای سرچ کلمات مورد نظر خود داشته باشید البته با صرف هزینه آن هم بصورت دلاری! در واقع گوگل بر اساس کلیکی که روی لینک سایت شما می شود برای آن هزینه حساب میکند و به این روش تبلیغاتی هزینه بر اساس کلیک یا Cost Per Click گفته میشود.

مقدار این هزینه به عوامل زیادی بستگی دارد و تا حد زیادی بستگی به میزان رقابت و محبوبیت کلمات انتخاب شده توسط شما دارد.اگر محصول عمومی و پر طرفداری را میفروشید که به غیر از شما فروشندگان و تولیدکنندگان زیادی برای آن وجود دارند و آنها از گوگل ادوردز استفاده میکنند باید بدانید که برای پیروزی در رقابت و نمایش در جایگاه بالاتر باید هزینه بیشتری هم برای هر کلیک پرداخت کنید.

در سیستم تبلیغاتی گوگل جایگاه هایی در بالا و پایین نتایج ارگانیک برای نمایش تبلیغات در نظر گرفته شده است و برای کلمات بسیار پر رقابت تا ۳ جایگاه در بالای نتایج ارگانیک و ۳ جایگاه هم در انتهای صفحه در نظر گرفته میشود.

اما اینکه کدام جایگاه به سایت شما برسد بر خلاف پلتفورم های تبلیغاتی ایرانی اصلا به این صورت نیست که هر شخصی هزینه بیشتری پرداخت کند به جایگاه بهتری هم میرسد! بلکه در گوگل مجموعه ای از عوامل در کنار هم سنجیده میشود و بر اساس آن گوگل تشخیص میدهد اولین جایگاه تبلیغ برای چه سایتی است و بعد از آن چه سایتهایی در جایگاه های بعدی قرار میگیرند.

برای تبلیغات در گوگل هم مانند سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیاز است که از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرید تا بتوانند حداقل هزینه کلیک را برای شما ایجاد کنند و از هدر رفت هزینه ها جلوگیری کنند.

اینها مهم ترین ابزارهای موفقیت یک کسب و کار در اینترنت هستند و همانطور که متوجه شده اید بخش زیادی از موفقیت خود را مدیون شخصی هستند که قرار است از این ابزارها استفاده کند.داشتن استراتژی و دید به آینده در میزان موفقیت بسیار مهم است و در فضای اینترنت اصلا نمیتوان کورکورانه و بدون برنامه به جلو حرکت کرد.

شناخت و تجربه کافی از ابزارها در مرحله اول و تدوین برنامه مناسب چند ماهه بصورت دقیق کمک میکند هزینه ها تا حد زیادی مدیریت شود و در مقابل هم بهترین نتیجه برای سایت حاصل شود که همان افزایش میزان فروش محصولات و خدمات آن است.پس از قبل از حضور کسب و کارتان در فضای اینترنت حتما از مشاوره افراد با سابقه در این حوزه کمک بگیرید.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید