صباح زنگنه با اشاره به مطرح بودن نام فخری زاده از سال‌های قبل گفت: ما شاهد بودیم که نام این شهید بزرگوار از سال‌ها پیش برای ترور مطرح بوده و دشمن صهیونیستی دنبال ترور ایشان بوده است، در نتیجه در خط کلی دشمن چیز اساسی و خاصی تغییر نکرده است.

 خروج فوری از برجام یا پروتکل الحاقی ساده‌نگری است | دشمن باید در جایی که انتظار ندارد گرفتار شود

سلام نو – سرویس سیاسی: ترور محسن فخری‌زاده، از دانشمندان ارشد صنایع دفاعی و هسته‌ای ایران و از مشاوران تیم مذاکره کننده هسته‌ای رخدادی بود که واکنش‌های بسیاری برانگیخت. برخی از ضرورت پایان دادن به صبر راهبردی سخن گفتند. مجلس دنبال خروج از برجام و پروتکل الحاقی است و حسین شریعتمداری پیشنهاد داده است که بندر حیفا را با موشک بزنیم!

صباح زنگنه، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با سلام نو تغییر اساسی در استراتژی ایران و دشمنانش را بعید دانست و گفت هر واکنش احتمالی باید با محاسبه عواقب آن صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رخدادهای اخیر باعث تغییر استراتژی ایران می‌شود یا نه گفت: در معادلات سیاسی و امنیتی همواره رفت و آمد، زد و خورد و طراحی‌های جدید از سوی دو طرف وجود دارد که می‌تواند وضعیت را تا حدودی تغییر دهد. در نتیجه با حوادث اخیر شاید رخدادها شتاب گیرند، اما به نظر نمی‌رسد در استراتژی ایران و دشمنانش تغییری رخ دهد، هرچند احتمال دارد این شتاب درست قرائت نشود و موجب بازی در زمینه‌ای شود که دشمن می‌خواهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: دشمن از دشمنی خود چیزی نکاسته و اکنون در فضای حاصل از دو_سه شکست متوالی است و طبیعی است که اقدام به تخریب، ترور و بر هم زدن معادلات پیشین کند و بخواهد با توسل به این روش‌ها سرنخ معادلات را در دست گیرد؛ این‌ها چیزی از درست یا غلطی صبر استراتژیک کم نمی‌کند.

وی با توصیف صبر استراتژیک ایران گفت: معنی عمومی صبر استراتژیک این است که جمهوری اسلامی ایران با تمام جرم، جنایت و تحریم‌ها از پا در نمی‌آید و تسلیم نمی‌شود.

صباح زنگنه با اشاره به مطرح بودن نام فخری زاده از سال‌های قبل گفت: ما شاهد بودیم که نام این شهید بزرگوار از سال‌ها پیش برای ترور مطرح بوده و دشمن صهیونیستی دنبال ترور ایشان بوده است، در نتیجه در خط کلی دشمن چیز اساسی و خاصی تغییر نکرده است.

وی ادامه داد: در این سو جمهوری اسلامی ایران هم از خط مشی خود که رسیدن به استقلال کامل، اقتدار منطقه‌ای و رسیدن به ابزار این اقتدار است کوتاه نیامده.

وی با بیان این که دشمن سعی دارد با تجمیع قوای خود در ضرب العجلی که تا پایان دوره ترامپ وجود دارد جمهوری اسلامی ایران را وادار به عکس العمل فوری و کمتر حساب شده کند گفت: سرعت در عکس العمل اغلب اوقات مطلوب است، اما اگر اقدام فوری به پیامدهای کمتر قابل محاسبه منجر شود سرعت عمل نوعی تهور حساب می‌شود و نه شجاعت.

زنگنه ادامه داد: ما باید دقت کنیم که شجاعت با دقت و دور اندیشی عجین بشود تا دشمن در جایی که انتظار ندارد گرفتار شود و مدیریت صحنه به دست ایران بیافتد و اجازه ندهد که صحنه و بازی را تا آخر دشمن تعیین کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نقش دیدار اخیر اسرائیل، عربستان و آمریکا در ترور اخیر گفت: هر اقدامی که از سوی ایران علیه رژیم صهیونیستی صورت بگیرد هیچ جای گله و تعارفی وجود ندارد، ولی محاسبه جزئیات این اقدام باید در ابهام باقی بماند و مشخص نباشد که ایران اقدام خواهد کرد یا خیر؟ فوری اقدام می‌کند یا با تاخیر؟ همین ابهام بیشتر می‌تواند جوابگوی نیازهای امروز ما باشد.

وی با اشاره به اقدام روز گذشته مجلس برای خروج از برجام و پروتکل الحاقی گفت: خروج از برجام یا توقف پروتکل الحاقی اقدامی با عواقب سیاسی است و در صحنه سیاسی هم ایران گزینه‌های متعددی دارد و در این شرایط خروج فوری از برجام یا پروتکل الحاقی بدون در نظرگرفتن امکانات و اتفاقات بعدی آن می‌تواند نوعی ساده‌نگری تلقی شود.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 0
    لابد ماندن بر سر جنازه متعففففن برجام ساده لوحی نیست پینوکیوهایی که طلا دادید به امید درخت طلا و روباه مکار طلا را برد و شما هنوز پای درخت برجام منتظر سکه های طلا هستید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید