زرگر با اشاره به دو اولویت اساسی ایران در اقدام علیه این ترور گفت: اینجا به تدبیری نیاز است که از یک سو حد و حدود اقدامات تلافی جویانه متقابل را به صورت دقیق مشخص کند و از سوی دیگر دستگاه دیپلماسی را برای حضور فعال‌تر در صحنه بین المللی هدایت کند.

دستگاه دیپلماسی ایران باید فعال‌تر باشد / انجام ندادن اقدام متناسب تروریست‌ها را جسور می‌کند / نباید احساسی عمل کرد

سلام نو – سرویس سیاسی: ترور محسن فخری‌زاده در آبسرد بار دیگر بحث صبر استراتژیک ایران را پیش کشید. از یک سو برخی معتقدند نباید در تله جنگی که اسرائیل با همکاری عربستان و آمریکا درست کرده افتاد و از سوی دیگر برخی می‌گویند صبر استراتژیک در شرایط فعلی خود تبدیل به تله‌ای شده که باعث جسارت اسرائیل و هزینه‌سازی آن برای ایران شده است.

علی اصغر زرگر، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو با تاکید بر اینکه باید با تدبیر و به دور از احساس پاسخ متناسب را به تروریست‌ها داد می‌گوید که در کنار اقدام ایذایی و تلافی جویانه باید صحنه بین الملل را هم در دست گرفت.

زرگر در پاسخ به این سوال که آیا صبر استراتژیک باعث ایجاد فرصت ترور شهید فخری‌زاده شده یا نه گفت: سوال اصلی این است که چرا باید اجازه داده شود چنین اتفاقی بیافتد؟ وقتی ما صبر استراتژیک می‌کنیم باید اقدامات متناسب با آن را نیز انجام دهیم. به ویژه باید اقدامتی انجام دهیم که دست طرف مقابل برای چنین اقداماتی باز نباشد.

وی ادامه داد: بلاتشبیه ماجرا مثل صبر برای ظهور است. شما اگر بگویید من منتظر ظهور هستم اما دست روی دست بگذارید و کاری نکنید که مسئله پیش نمی‌رود، در آن جا هم صبر باید با یک سری اقداماتی همراه باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر اولویت تامین منافع ملی گفت: باید روی لب تیغی حرکت کرد که نفع حداکثری را ببریم چون اگر به عنوان صبر استراتژیک دست روی دست بگذاریم، طرف مقابل تحریک می‌شود که اقدامات جدی‌تر انجام دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر انجام ندادن هیچ گونه اقدام ایذایی عملیاتی و دیپلماتیک باعث می‌شود هم روحیه نیروهای داخلی تضعیف شود، هم طرف مقابل این انفعال را ناشی از ضعف بداند و برای اقدامات جدی‌تر بعدی برنامه ریزی کند.

زرگر در ادامه با اشاره به دو اولویت اساسی ایران در اقدام علیه این ترور گفت: اینجا به تدبیری نیاز است که از یک سو حد و حدود اقدامات تلافی جویانه متقابل را به صورت دقیق مشخص کند و از سوی دیگر دستگاه دیپلماسی را برای حضور فعال‌تر در صحنه بین المللی هدایت کند تا خیلی فعال‌تر از این باشد و صحنه سیاست خارجی کشورهای اطراف ما و دنیا را در دست بگیرد.

وی در توضیح حد و حدود اقدام تلافی جویانه متقابل گفت: در ترور اخیر دشمن به جای اقدام نظامی دست به اقدامی در داخل خاک ما زد که دو هدف را دنبال می‌کرد. نخست این که دشمن با این عملیات حفره‌های سیستم اطلاعاتی را به چشم ما آورد و دیگر اینکه به شکلی اقدام کرد که اجازه ندهد درگیری به یک تقابل نظامی آشکار برسد و ایران نتواند در تلافی مثل ماجرای عین الاسد اقدام نظامی آشکار بکند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که امروز زمان اتحاد است و باید در گام نخست نظرات را یکی کنیم و بعد دست به اقدام متقابل و متناسب بزنیم گفت: در گامی مهم‌تر دستگاه دپیلماسی به شکل گسترده روی این مسئله غیرانسانی تبلیغ کند و به پیام‌های سازمان ملل یا اتحادیه اروپا اکتفا نکند.

وی ادامه داد: متاسفانه دستگاه دیپلماسی ما بسیار منفعل است، در حالی که حتی با وجود دسته بسته‌اش به خاطر تبلیغات دشمن باز هم باید بسیار فعال‌تر باشد.

زرگر درباره ایده اقدام نظامی علنی علیه اسرائیل به عنوان عامل احتمالی این ترور گفت: وقتی شما به یک طرفی حمله نظامی علنی بکنید این اعلام جنگ است و به او و حامیانش اجازه مقابله به مثل می‌دهید.

وی با تاکید بر اینکه اقدام احساسی و نظامی را به صلاح نمی‌داند ادامه داد: در صورت اقدام نظامی یا باید آمادگی جلوگیری از گستردگی این درگیری را داشته باشید یا آماده یک جنگ فراگیر باشید، در نتیجه اقدام نظامی در چنین سطحی توجیه پذیر نیست و باعث می‌شود مقابله به مثل احتمالی اسرائیل توجیه پیدا کند و دست آمریکایی‌ها و دیگر متحدان اسرائیل برای اقدام علیه ایران باز شود.

زرگر در ادامه با اشاره به دیگر راه‌های تلافی اقدام رژیم صهیونیستی گفت:آن چنان که گفتم این به معنا نیست که هیچ اقدامی نکنیم. راه‌های دیگری برای تلافی وجود دارد. ما حامیانی در نزدیکی اسرائیل داریم. به هر شکل می‌توان اقدامات دیگری کرد و به آن‌ها نشان داد که ما هم توان انجام اقداماتی متناسب را داریم.

وی درباره آینده مذاکرات ایران و آمریکا با توجه به وقایع اخیر گفت: درباره مذاکره هنوز سیاست کلی بایدن نسبت به منطقه مشخص نیست و تنها می‌دانیم امنیت اسرائیل برای آنان مهم است و به همین خاطر نظر آمریکا این است که هیچ کشوری در خاورمیانه سلاح هسته‌ای نداشته باشد. بر همین اساس آمریکا دنبال بازگشت به برجام و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است.

زرگر در انتها با اشاره به اینکه در نهایت مسئول این ترور اسرائیل است گفت: اگر شرایطی که آمریکایی‌ها مشخص می‌کنند مثل شرایط پمپئو نباشد و تسلیم ایران را مدنظر نداشته باشد به نظرم باب مذاکره بین ایران و آمریکا هنوز بسته نیست.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید