علائم تومورهای مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق آن در مغز متفاوت است. در این مطلب برخی علائم و نشانه های عمومی تومور مغزی ذکر شده است.

علائم تومور مغزی کدام است؟ | تومور مغزی را بهتر بشناسید

سلام نو پلاس: تومور مغزی به رشد سلولهای غیر طبیعی در مغز گفته می شود. انواع مختلفی از تومورهای مغزی وجود دارد. به همین دلیل علائم تومور مغزی در همه افراد یکسان نیست و با نشانه های مختلفی ظاهر می شود. بعضی از تومورهای مغزی غیرسرطانی (خوش خیم) و برخی از تومورهای مغزی سرطانی (بدخیم) هستند. اگر تومورهای مغزی در مغز رشد کنند، به آنها تومورهای اولیه مغز گفته می شود، اما اگر این تومورها در قسمت های دیگر بدن ایجاد شوند و به مغز گسترش یابند، به آنها تومورهای ثانویه یا متاستاتیک مغز گفته می شود. سرعت رشد تومور مغزی بسیار متفاوت است. میزان رشد و همچنین محل قرارگیری تومور مغزی، تعیین کننده تاثیر آن  بر عملکرد سیستم عصبی شماست. گزینه های درمان تومور مغزی به نوع تومور و همچنین اندازه و محل آن بستگی دارند.

تومور مغزی؛ علائم و نشانه های عمومی

علائم تومورهای مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق آن در مغز متفاوت است. در زیر برخی علائم و نشانه های عمومی ذکر شده است:

تشدید سردرد

تشدید سردرد یکی از علائم رایج تومور مغزی است که حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا را درگیر می کند. تومور در مغز می تواند به اعصاب و عروق حساس فشار وارد کند. این ممکن است منجر به سردردهای جدید، یا تغییر در الگوی سردرد قدیمی شما شود، شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

· شما درد مداوم دارید، اما این درد ها مانند میگرن نیستند.

· صبح که بیدار می شوید بیشتر احساس درد می کند.

· سر درد شما همراه با استفراغ یا علائم عصبی جدید است.

· هنگام ورزش، سرفه کرده یا وضعیت شما بدتر می شود.

· داروهای بدون نسخه برای تسکین درد به هیچ وجه کمک نمی کنند.

البته اگر بیش از گذشته سردرد دارید یا سر درد شما نسبت به گذشته بدتر شده است، این الزاماَ به معنی تومور مغزی نیست. افراد به دلایل مختلف مانند خوردن وعده های غذایی نامناسب، کمبود خواب، ضربه مغزی یا سکته مغزی دچار سردرد می شوند.

تشنج

تومورهای مغزی می توانند سلول های عصبی مغز را تحت فشار قرار دهند. این می تواند در سیگنال های الکتریکی مغز تداخل ایجاد کرده و منجر به تشنج شود. تشنج گاهی اوقات اولین نشانه تومور مغزی است، اما ممکن است در هر مرحله اتفاق بیفتد. حدود ۵۰ درصد افراد مبتلا به تومور مغزی حداقل یک حمله تشنجی را تجربه می کنند. تشنج همیشه از تومور مغزی ناشی نمی شود. سایر دلایل تشنج شامل مشکلات عصبی، بیماری های مغزی و ترک دارو است.

تغییرات شخصیتی یا تغییرات خلقی

تومورهای مغزی می توانند عملکرد مغز را مختل کرده و بر شخصیت و رفتار شما تاثیر بگذارند. همچنین می توانند باعث تغییر خلق و خوی غیر قابل توضیح شوند. مثلا:

· شما در گذشته انسان صبوری بودید، اما اکنون به راحتی تحریک می شوید.

· شما قبلاً  نسبت به حل مشکلات احساس مسئولیت می کردید، اما الان بسیار منفعل و خونسرد هستید.

· شما دمدمی مزاج می شوید. یک دقیقه آرام و خوشحال هستید و لحظه دیگر، بدون هیچ دلیل مشخصی مشاجره می کنید. این تغییرات می تواند در اوایل ابتلا به تومور مغزی رخ دهند، اما بعد از دریافت شیمی درمانی و سایر درمان های دیگر سرطان نیز ممکن است، ادامه یابند.

ذکر این نکته ضروری است که تغییر شخصیت و تغییرات خلقی می تواند به دلیل اختلالات روانی، سوء مصرف مواد و سایر اختلالات مربوط به مغز باشد.

از دست دادن حافظه و گیجی

مشکلات حافظه می تواند به دلیل تومور در لوب پیشانی یا گیجگاهی باشد. تومور در لوب پیشانی یا جداری نیز می تواند بر استدلال و تصمیم گیری تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است شما شرایط زیر را تجربه کنید:

· تمرکز سخت است و به راحتی حواس شما پرت می شود.

· اغلب در مورد مسائل ساده گیج می شوید.

· شما نمی توانید چند وظیفه را به درستی انجام دهید و برای برنامه ریزی هر کاری مشکل دارید.

· شما با مشکلات حافظه کوتاه مدت روبرو هستید.

· از دست دادن حافظه و گیجی می تواند در هر مرحله از تومور مغزی اتفاق بیفتند. این همچنین می تواند یک عارضه جانبی شیمی درمانی، پرتودرمانی یا سایر درمان های سرطان باشد. این مشکلات موجب خستگی بیشتر می شوند.

مشکلات خفیف شناختی به دلایل مختلف غیر از تومور مغزی نیز ممکن است اتفاق بیفتند. آنها می توانند نتیجه کمبود ویتامین، داروها یا اختلالات عاطفی باشند.

خستگی

خستگی ناشی از تومور، حادتر از این است که هر چند وقت یکبار کمی خسته شوید. موارد ذکر شده علائمی هستند که نشان می دهند، شما خستگی واقعی را تجربه می کنید:

· شما بیشتر یا تمام وقت کاملاً خسته اید.

· در کل احساس ضعف می کنید و اندام هایتان سنگین می شوند.

· اغلب در میانه روز به خواب می روید.

· توانایی تمرکز خود را از دست می دهید.

· تحریک پذیر و غیرمعمول هستید.

خستگی می تواند به دلیل تومور سرطانی مغز باشد. اما این می تواند از عوارض جانبی درمان های سرطان نیز باشد. سایر مواردی که باعث خستگی می شوند، شامل بیماری های خود ایمنی، شرایط عصبی و کم خونی هستند.

افسردگی

افسردگی یکی از علائم رایج تومور مغزی است و در افرادی دیده می شود که دچار تومور مغزی شده اند. افسردگی می تواند به شکل های زیر مشاهده شود:

· احساس غم و اندوه بیش از آنچه انتظار دارید، ادامه می یابد.

· از دست دادن علاقه نسبت به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید.

· کمبود انرژی، مشکل خواب و بی خوابی

· افکار خود آزاری یا خودکشی

· احساس گناه یا بی ارزشی

تهوع و استفراغ

ممکن است در مراحل اولیه علائم تومور مغزی با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد، زیرا تومور باعث عدم تعادل هورمون می شود. در طی درمان تومور سرطانی مغز، حالت تهوع و استفراغ می تواند عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر روش های درمانی باشد.

البته به دلایل مختلفی از جمله مسمومیت غذایی، آنفولانزا یا بارداری، هر فردی می تواند حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید.

ضعف و بی حسی

احساس ضعف زمانی اتفاق می افتد، که بدن شما با تومور مبارزه می کند. برخی از تومورهای مغزی باعث بی حسی یا گزگز دست و پا می شوند. این مشکلات فقط در یک طرف بدن اتفاق می افتند و می توانند نشان دهنده تومور در قسمت های خاصی از مغز باشند.

ضعف یا بی حسی می تواند از عوارض جانبی درمان سرطان نیز باشد. سایر بیماری ها مانند مولتیپل اسکلروزیس، نوروپاتی دیابتی و سندرم گیلن باره نیز می توانند این علائم را ایجاد کنند.

علائم و نشانه ها بر اساس محل تومور مغزی

برخی از علائم تومور مغزی به محل قرارگیری تومور در مغز بستگی دارند.

· مشکلات بینایی می تواند در غده هیپوفیز، عصب باصره، لوب پس سری و لوب گیجگاهی و نواحی اطراف آنها به وجود آید.

· مشکلات گفتاری، خواندن و نوشتن  به دلیل قرار گرفتن تومور در قسمتهای خاصی از مخچه، لوب گیجگاهی و لوب جداری به وجود می آید.

· مشکلات شنوایی، در اثر قرار گرفتن تومور در نزدیکی اعصاب جمجمه و لوب گیجگاهی است.

· مشکلات بلع، به مخچه و نواحی نزدیک اعصاب جمجمه مرتبط است.

· مشکل در حرکت دستها، بازوها و پاها یا مشکل در راه رفتن به دلیل قرار گرفتن تومور در مخچه و لوب قدامی مغز است.

· مسائل مربوط به تعادل ممکن است نشان دهنده توموری در نزدیکی مغز قدامی باشد. بی حسی، ضعف یا درد صورت نیز ممکن است همراه با تومور در این ناحیه باشد.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید