به نظر می‌رسد اهالی بازار مسکن منتظر هستند که نه تنها اثر کاهش قیمت در بازار سکه و دلار به مسکن برسد بلکه امیدوارند بازگشت بایدن به برجام کاهش بیشتری را نیز در این بازار رقم بزند.

قیمت مسکن سقوط می‌کند؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: بعد از افت دلار و ریزش محسوس قیمت سکه حالا به نظر می‌رسد اهالی بازار مسکن منتظر این هستند تا بالاخره بعد از مدت‌ها کاهش در قیمت مسکن رخ دهد. هر چند میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با رشد ۱.۸ درصد نسبت به ماه گذشته به بیش از ۲۷ میلیون رسیده ولی کاهش ۴۸ درصد معاملات مسکن نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از اهالی بازار مسکن در انتظار رخدادی مثبت در این بازار هستند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حجم معاملات مسکن در شهر تهران در آبان ماه برابر چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی بوده‌ که نسبت به ماه گذشته ۴۸.۴ درصد کاهش یافته، هرچند نسبت ماه مشابه در سال گذشته میزان معاملات ۹.۹ درصد رشد داشته.

واقعیت روشن بازارهای اقتصادی در ایران این است که قیمت عمده دارایی‌ها از جمله مسکن، به علت فشار بیرونی و عدم اطمینانی که از بیرون به بازارها وارد شد بیش از ارزش واقعی‌ خود افزایش یافت. به عنوان نمونه بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی قیمت مسکن در آبان امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱۸ درصد افزایش داشته است.

در نتیجه حالا به نظر می‌رسد اهالی بازار مسکن منتظر هستند که نه تنها اثر کاهش قیمت در بازار سکه و دلار به مسکن برسد بلکه امیدوارند بازگشت بایدن به برجام کاهش بیشتری را نیز در این بازار رقم بزند.

اما آیا اتفاقی مثل بازگشت بایدن به برجام می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن شود؟ ضرب المثلی در بین عموم وجود دارد که هر چیزی که در ایران گران شود ارزان نخواهد شد. این ضرب المثل شاید تا حدی اغراق آمیز باشد ولی واقعیت این است که تا حدی قابل توجه درباره مسکن صدق می‌کند.

بازار مسکن یکی از بالاترین چسبندگی‌های قیمت را در ایران دارد و افزایش قیمت در آن آسان و کاهش قیمت بسیار بسیار دشوار است و نمی‌توان انتظار چیزی به نام سقوط قیمت مسکن را داشت، هرچند مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به ایرنا گفته که در صورتی که کاهش ارزش دلار در بازار ادامه‌دار باشد، قیمت خانه سقوط می‌کند.

با این همه کارشناسان معتقدند تنها راه کاهش قیمت مسکن تعادل قیمت آن، ثبات بازار ارز و کنترل و کاهش تورم در یک بازه ۴ تا ۵ ساله است، تا به این ترتیب افزایش قیمت مسکن از تورم عقب بیافتد و در نهایت در یک بازه چهار تا پنج ساله شاهد کاهش قیمت مسکن نسبت به توان خرید مردم باشیم.

با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، این کاهش قیمت در واحدهای لوکس و واحدهای متراژ بالا بیشتر هم خواهد بود چون بیشتر متقاضیان مسکن جدید دنبال واحدهای کوچک در مناطق متوسط و حتی متوسط رو به پایین شهر می‌گردند و قیمت در این محدود رقابتی می‌شود.

مسئله دیگری که می‌تواند قیمت مسکن، به خصوص در واحدهای کوچک را کاهش دهد به سرانجام رسیدن طرح‌هایی چون مسکن ملی است. اما تاثیر گذاری مسکن ملی بر روی قیمت مسکن به امکانات، مکان و البته سرعت ساخت آن بستگی دارد. اگر مسکن ملی نیز بخواهد اسیر ماجراهای مسکن مهر شود و در نهایت تحویل آن چند سال طول بکشد عملا هیچ تاثیری بر بازار مسکن ندارد.

دلیل این امر نیازهای بازار مسکن است. امروز در ایران کمبود واحد مسکونی وجود ندارد بلکه کمبود واحد مسکونی قابل خرید و قابل زندگی وجود دارد و باید مسکن‌های جدید قابل خرید و اجاره و قابل زیست باشند. در نتیجه اگر مسکن ملی بخواهد با کندی وارد بازار شود یا در جایی باشد که عملا شهروند میل به سکونت در آن نداشته باشد، عملا خانه به خانه‌های بدون مشتری بازار اضافه می‌شود.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد انتظار ثبات و بعد کاهش قیمت مسکن منطقی‌ترین چشم انداز این بازار در ماه‌های آینده است و رخدادی مثل سقوط قیمت مسکن کمی دور از ذهن است، هرچند در وضعیت کنونی اقتصاد ایران ناممکن نیست.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید