اگر ضربان قلب شما به طور مداوم بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه یا زیر ۶۰ ضربان در دقیقه است، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علاوه بر ضربان قلب، علائم دیگری مانند تنگی نفس، غش کردن، احساس سرگیجه یا سبکی سر، احساس لرزش یا تپش قلب در قفسه سینه، درد یا ناراحتی در قفسه سینه خود دارید، باید بدانید این علائم اضطراری وهشدار دهنده هستند. بنابراین باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

تپش قلب چیست و میزان ضربان قلب باید چقدر باشد؟

قلب عضوی عضلانی است که برای رساندن خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی به بافتهای بدن  کار می کند. عضلات قلب منقبض و شل می شوند تا خون را از طریق رگ های خونی عبور دهند. شما می توانید حرکت خون را از طریق رگ های خونی به عنوان نبض خود احساس کنید. این تعداد دفعات ضربان قلب شما در یک دقیقه است. تخمین زده شده است که در طی یک دوره ۷۰ ساله، قلب فرد ممکن است بیش از ۲.۵ میلیارد بار ضربان قلب داشته باشد. وقتی ضربان قلب شما خیلی سریع باشد ، تاکی کاردی یا همان تپش قلب نامیده می شود. در بزرگسالان، تپش قلب به ضربان قلب بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه است. با این حال، آنچه به عنوان تپش قلب در نظر گرفته می شود، به سن و سلامت کلی شما نیز بستگی دارد. تجربه تپش قلب ممکن است موقتی باشد. برخی از دلایل احتمالی آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

· یک بیماری اساسی

· اضطراب یا استرس

· خستگی

· مصرف زیاد کافئین

· مصرف زیاد الکل

· عدم تعادل الکترولیت

· تب

· ورزش یا فعالیت بدنی شدید

· عوارض جانبی ناشی از دارو

· سیگار کشیدن

· استفاده خاص از مواد مخدر (مانند کوکائین )

· تپش قلب همچنین می تواند به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد شود مانند:

· کم خونی

· بیماری قلبی مادرزادی

· بیماری قلبی که بر جریان خون تاثیر می گذارد

· پرکاری تیروئید

· آسیب به قلب، مانند حمله قلبی

· افزایش سن

· کم کاری تیروئید

· بیماری های التهابی، مانند لوپوس یا تب روماتیسمی

· میوکاردیت، عفونت قلب

· عوارض ناشی از تپش قلب

اگر برای مدت زمان طولانی تپش قلب را تجربه کنید، این می تواند منجر به انواع عوارض جدی بالقوه سلامتی، از جمله موارد زیر شود:

· تنفس دشوار

· غش کردن

· لخته شدن خون

· نارسایی قلبی

· غش ضعیف

· ایست ناگهانی قلب

چه موقع برای تپش قلب باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ضربان قلب شما به طور مداوم بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه یا زیر ۶۰ ضربان در دقیقه است، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علاوه بر ضربان قلب، علائم دیگری مانند تنگی نفس، غش کردن، احساس سرگیجه یا سبکی سر، احساس لرزش یا تپش قلب در قفسه سینه، درد یا ناراحتی در قفسه سینه خود دارید، باید بدانید این علائم اضطراری وهشدار دهنده هستند. بنابراین باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

چگونه پزشک تپش قلب را تشخیص می دهد؟

 اگر ضربان قلب شما دائماً زیاد یا خیلی کم است، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک از انواع ابزارها برای کمک به تشخیص وضعیت شما استفاده کند، از جمله این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· الکتروکاردیوگرام: این ابزار تشخیصی که ECG یا EKG نیز نامیده می شود، از الکترودهای کوچک برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب استفاده می کند. پزشک می تواند از اطلاعات جمع آوری شده برای تعیین اینکه چگونه ناهنجاری های قلبی در وضعیت شما تاثیر می گذارد، استفاده کند.

· آزمایشات تصویربرداری: از تصویربرداری می توان برای ارزیابی وجود هرگونه ناهنجاری ساختاری در قلب که ممکن است در وضعیت شما نقش داشته باشند، استفاده کنید. آزمایشات احتمالی تصویربرداری می تواند شامل اکوکاردیوگرام، سی تی اسکن و ام آر آی باشد.

· تست های آزمایشگاهی: پزشک ممکن است آزمایش خون را برای تعیین اینکه آیا وضعیت شما ناشی از چیزی مانند عدم تعادل الکترولیت یا بیماری تیروئید است، تجویز کند .

پس از تشخیص، پزشک با شما همکاری خواهد کرد تا برنامه ای برای درمان و مدیریت وضعیت شما تهیه شود. بسته به یافته های آزمایشات تشخیصی، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص قلب و عروق ارجاع دهد. یک متخصص قلب در درمان و پیشگیری از بیماری های قلب و سیستم گردش خون دانش و تجربه دارد.

برای بهبود و درمان شرایط ناشی از تپش قلب چه باید کرد؟

شما همیشه باید مراقبت از قلب خود را به خوبی انجام دهید. این شامل انجام کارهایی مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم برای قلب و حفظ وزن مناسب است. علاوه بر این، باید برنامه ریزی کنید، که به طور منظم برای معاینه جسمی به پزشک خود مراجعه کنید. این نه تنها یک روش خوب است، بلکه می تواند به تشخیص زود هنگام مواردی مانند کلسترول بالا یا ناهنجاری های فشار خون نیز کمک کند. اگر قبلاً به بیماری قلبی مبتلا شده اید، باید شرایط خود را به دقت کنترل کرده و به برنامه درمانی خود پایبند باشید. طبق دستور پزشک همه داروها را مصرف کنید. حتماً علائم جدید و یا بدتر شده را به سرعت گزارش دهید. در اینجا برخی از نکات بهداشتی پیشگیرانه اضافی برای کمک به سلامت و کاهش تپش قلب آورده شده است:

· راه هایی برای کاهش استرس پیدا کنید: برای رسیدن به این هدف می توانید یوگا یا مدیتیشن انجام دهید، به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

· مصرف کافئین را محدود کنید: استفاده بیش از حد از کافئین می تواند منجر به افزایش تپش قلب شود. به جای استفاده از قهوه و سایر نوشابه های کافئین دار از انواع دمنوش های گیاهی استفاده کنید.

· میزان مصرف نوشیدنی های قندی را کاهش دهید:  خود را متوسط ​​کنید. زنان و مردان بالای ۶۵ سال فقط باید یک بار در روز نوشیدنی بنوشند. مردان زیر ۶۵ سال فقط باید روزانه دو نوشیدنی بنوشند.

· سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار کشیدن ضربان قلب را افزایش می دهد و ترک آن می تواند به کاهش این ضربان ها کمک کند.

· از عوارض جانبی دارو آگاه باشید: برخی از داروها می توانند بر ضربان قلب شما تاثیر بگذارند. همیشه قبل از مصرف دارو از عوارض جانبی احتمالی آگاه باشید.

ضربان قلب در حالت استراحت چقدر است؟

ضربان قلب در حالت استراحت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند سن افراد قرار می گیرد.

· ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای کودکان

ضربان قلب کودکان به طور معمول سریعتر از بزرگسالان است. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای کودک شش تا ۱۵ ساله بین ۷۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است.

· ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای بزرگسالان

ضربان قلب در حالت استراحت، زمانی است که قلب در حال استراحت حداقل خون مورد نیاز بدن را پمپاژ می کند. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما برای بیشتر بزرگسالان، بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است.

عوامل زیادی می توانند بر ضربان قلب در حال استراحت تأثیر بگذارند، که از آن جمله می توان به میزان فعالیت بدنی فرد اشاره کرد. در ورزشکاران که با مهارت تمرینات خود را دنبال می کنند، ضربان قلب در حالت استراحت حدود ۴۰ ضربه در دقیقه است. عوامل دیگری که می توانند بر ضربان قلب در حالت استراحت تاثیر بگذارند عبارتند از:

· سن: با افزایش سن ضربان قلب در حال استراحت کاهش می یابد.

· درجه حرارت: ضربان قلب، هنگام قرار گرفتن در معرض دمای گرم کمی افزایش می یابد.

· عوارض جانبی دارو:  داروهایی مانند بتا بلاکرها می توانند ضربان قلب در حالت استراحت را کاهش دهند.

· شرایط عصبی: اگر مضطرب یا هیجان زده هستید، ممکن است ضربان قلب شما افزایش یابد.

· وزن: افرادی که چاق هستند، ضربان قلب استراحت بیشتری داشته باشند. به این دلیل که قلب برای تامین خون بدن مجبور است بیشتر کار کند.

· موقعیت بدن: وقتی از حالت نشسته به حالت ایستاده می روید، ضربان قلب می تواند به طور موقت افزایش یابد.

· سیگار کشیدن: افراد سیگاری ضربان قلب استراحت بالاتری دارند. ترک سیگار می تواند به کاهش آن کمک کند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید