اسامی فینالیست‌های ۲۰۲۰ جایزه کتاب کاستا در ۵ بخش معرفی شدند.

فینالیست‌های جایزه کاستا معرفی شدند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، دیروز ۲۰ نویسنده در پنج گروه برای رقابت در مهم‌ترین جایزه کتاب بریتانیا که تنها مختص نویسندگان مقیم بریتانیا و ایرلند است، انتخاب شدند.

از ویژگی‌های این لیست‌ها در پنج بخش، حضور ۱۰ نویسنده نوقلم، چهار نویسنده که قبلاً در لیست نهایی جای داشتند، دو لیست نهایی که تمام نامزدهایش نویسندگان زنان هستند و طیف سنی نویسندگان از ۲۸ تا ۷۴ سال، می‌توان یاد کرد.

اسامی نامزدها چنین است:

فینالیست‌های رمان اول یک نویسنده

«دختر بزرگ، شهر کوچک» نوشته میشله گالِن

«شجره نامه» نوشته سیریش حسین

«عشق پشت عشق» نوشته اینگرید پرسو

«همه آب‌های دنیا» نوشته کارن رانی

در بخش رمان اول ۱۱۱ کتاب نامزد حضور شده بودند. داوران این بخش شامل اریک کارل اندرسون بلاگر، جیل داوسن رمان‌نویس و دبی جیمز ناشر بود.

فینالیست‌های جایزه رمان کاستا

«پیرانسی» نوشته سوزانا کلارک

«گفت‌و گوی صلح» نوشته تیم فینچ

«کمترین مرده» نوشته دنیس مینا

«پری دریایی صدف حلزونی سیاه: یک داستان عاشقانه» مونیک رافی

در این بخش ۲۰۱ کتاب متقاضی شرکت شده بودند. داوران بورنا بِل روزنامه‌نگار و نویسنده، سادی جونز نویسنده و لیم راشوورث مالک کتابفروشی هستند.

فینالیست‌های جایزه بیوگرافی کاستا

«مردی با کت سرخ» نوشته جولیان بارنز

«زندگی عزیز» نوشته ریچل کلارک

«بلندتر خواهم خواند» نوشته لی لارنس

«شهر ارواح: بازی سایه لیورپول» نوشته جف یانگ

در این بخش ۱۶۸ کتاب متقاضی شرکت بودند. داوران شامل النور رزاموند باراکلو تاریخ‌نگار، سومیت پل-چودری نویسنده و هوراشیو کلر نویسنده هستند.

فینالیست‌های بخش شعر کاستا

«سال هوا» نوشته کارولین بِرد

«تاریخ‌نگارها» نوشته ایوان بولاند

«محبوب من از لیسبون» نوشته ریچل لانگ

«قلعه نظامی» نوشته مارتا اسپراکلند

در این بخش ۸۲ کتاب متقاضی شرکت بودند و داوران شامل ظفر کنیال شاعر، تریسترام فین ساندرز منتقد شعر و لیا ویلکینز کتابفروش هستند.

فینالیست‌های جایزه کتاب کودک کاستا

«رانگل استون» نوشته دارن چارلتون

«سفر قرقی» نوشته ناتاشا فارانت

«سفر فوق‌العاده شگفت‌انگیز فردی ییتس» نوشته جنی پیرسون

«گودِن بزرگ» نوشته مگ روسوف

در این بخش ۱۴۶ کتاب خواستار حضور بودند و داوران شامل پاتریک لارنس نویسنده، جان مک‌لی برگزار کننده رویداد ادبی کودک و آلکس اوکانل منتقد کتاب کودک هستند.

جوایز کتاب کاستا تنها جایزه مهم ادبی بریتانیا است که فقط دربرگیرنده نویسندگان مقیم بریتانیا و ایرلند است و در پنج بخش رمان اول، رمان، زندگی نامه، شعر و کتاب کودک به انتخاب برترین‌ها می‌پردازد.

جوایز کتاب کاستا امسال با بررسی ۷۰۸ کتاب دست به معرفی نامزدهایش زد. این رقم بیشترین آمار شرکت کتاب در این رقابت‌ها در سال‌های برگزاری این جایزه است.

برندگان هر پنج بخش هر یک ۵۰۰۰ پوند دریافت می‌کنند. اسامی این برندگان دوشنبه ۴ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۵ دی) اعلام می‌شود. از میان این ۵ برنده در نهایت برنده کلی کتاب سال ۲۰۲۰ کاستا انتخاب می‌شود تا جایزه ۳۰۰۰۰ پوندی را دریافت کند. نام این برنده در مراسمی مجازی که سه شنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۷ بهمن) برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

جیل مک دونالد، مدیرعامل جایزه کاستا گفت: این فهرست‌ها نشان دهنده همه چیزهایی است که جوایز کتاب کاستا قصد دارد از آنها تجلیل کند: ۲۰ کتاب درخشان برای خواندن، لذت بردن، توصیه و به اشتراک گذاری در این فهرست‌ها جای گرفته‌اند.

در مراسم نهایی برنده جایزه داستان کوتاه کاستا نیز که به رای مردم انتخاب می‌شود، معرفی می‌شود. این نهمین سالی است که جایزه داستان کوتاه به جوایز اصلی افزوده شده است.

کتاب‌هایی واجد شرایط در رقابت کاستا بودند که در فاصله یکم نوامبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ در انگلیس یا ایرلند منتشر شده و نویسندگان آنها در سه سال اخیر ساکن بریتانیا یا ایرلند بوده‌اند.

جایزه کتاب کاستا از سال ۱۹۸۵ کارش را شروع کرده و در این فاصله، ۱۲ بار یک رمان، پنج بار یک رمان اول، هشت بار یک زندگی نامه، هشت بار یک مجموعه شعر و دو بار یک کتاب کودک به عنوان برنده نهایی انتخاب شده‌اند.

کتاب سال ۲۰۱۹ کاستا کتاب «داوطلب: داستان واقعی قهرمان مقاومتی که به آشویتس نفوذ می‌کند» نوشته جک فیترویتر بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید