«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق برای دیدار با همتای روس خود عازم مسکو پایتخت روسیه شد.

وزیر خارجه عراق به مسکو سفر کرد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه عراق امروز سه شنبه برای دیدار با همتای روس خود در صدر هیاتی رهسپار موسکو پایتخت روسیه شد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق امروز در سخنانی تصریح کرد: سفر «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق به مسکو به دعوت «سرگئی لاوروف» همتای روس وی صورت می گیرد.

وی افزود: یک هیئت از وزارتخانه های خارجه، نفت، تجارت و کمیسیون روابط خارجی فواد حسین را در این سفر همراهی می کنند که محور آن بخش نفت و تجارت است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود: وزیر خارجه عراق برای دیدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود سفری دو روزه به مسکو خواهد داشت.

وی افزوده بود که فواد حسین و لاوروف در مذاکرات خود موضوعات جاری جدول کاری منطقه ای و جهانی را با تمرکز روی وضعیت سوریه و حل و فصل درگیری خاورمیانه و خلیج فارس و وضعیت یمن را بررسی خواهند کرد.

اعلام خبر سفر وزیر خارجه عراق به روسیه در سایه تصمیم اخیر آمریکا برای کاهش نیروهایش در عراق صورت می گیرد.

پیش از این «ماکسیم ماکسیموف» سفیر روسیه در بغداد یکم آبان با «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق دیدار کرد و دو طرف درباره راههای تقویت روابط دوجانبه و توسعه افق‌های همکاری و فعالیت مشترک در راستای منافع دو کشور بحث و گفت وگو کردند.

صالح و ماکسیموف در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی و بر پایبندی به گفت وگو برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای تاکید کردند.

«الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه نیز پنجم آبان در دیدار با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در بغداد از فرصت بی بدیل فعالیت کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی ایران، عراق، روسیه و سوریه در مبارزه با تروریسم سخن گفت و افزود: روسیه با عراق برای همکاری کامل در همه زمینه ها بویژه درخصوص مسائل مربوط به امنیت ملی عراق اتفاق نظر دارد.

کمیته چهارجانبه تبادل اطلاعات و همکاری‌های امنیتی ایران، عراق، روسیه و سوریه با هدف تبادل اطلاعاتی برای مبارزه با تروریسم از سال ۱۳۹۴ با عضویت وابستگان نظامی ایران، سوریه و روسیه و نماینده عراق در بغداد راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون در نشست های مختلف آخرین هماهنگی‌ها و تبادل اطلاعات میان کشورهای عضو انجام می‌گیرد.

تبادل اطلاعات به ویژه تغذیه اطلاعاتی نیروهای عراقی و سوری در شناسایی و هدف گرفتن مواضع مهم و حساس گروه تروریستی داعش و تکفیری ها در عراق و مواردی نیز در سوریه یکی از مهمترین و موفق ترین کارکردهای این مرکز بوده است.

الاعرجی همچنین در دیدار لاورنتیف تاکید کرد: دولت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، اصل گفت وگو را در دستور کار قرار داده است که بهترین راه حل مناقشات است و دولت بغداد روی موضع روسیه برای حل و فصل بحران ها در منطقه حساب باز کرده است و عراق معتقد است که منطقه به هیچ وجه تاب تحمل جنگ های جدیدی را ندارد.

الاعرجی افزود: عراق آماده همکاری در همه زمینه ها در راستای منافع دو کشور و حمایت از ثبات منطقه و جهان است.

فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه و ژنرال «میخائیل مزینتسف» رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه همچنین پنجم آبانماه با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق کرد و دو طرف تقویت همکاری‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و عناصر داعش و نیز همکاری در سطح منطقه‌ای،  بین‌المللی برای تسهیل بازگشت آوارگان و پناهجویان به مناطق سکونت خود و بسترسازی مناسب به منظور جلوگیری از گسترش افکار افراطی را بررسی کردند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید