علائم سرطان ریه ممکن است در مراحل اولیه قابل توجه نباشد و بسیاری از علائم تا پیشرفت بیماری تشخیص داده نشوند. مهم ترین نشانه ها و علائم سرطان ریه در این مطلب آورده شده است.

علائم سرطان ریه و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

سلام نو پلاس: سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. ریه ها دو اندام اسفنجی در قفسه سینه هستند که هنگام استنشاق اکسیژن دریافت می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند. سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، اگرچه علائم سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نیز مشاهده می شود. خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت زمان و تعداد سیگاری که سیگار می کشید افزایش می یابد. اگر سیگار را ترک کنید، حتی پس از سالها سیگار کشیدن، می توانید به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید. برای آگاهی از علائم اولیه سرطان ریه و اینکه چگونه غربالگری زودرس ممکن است به فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری کمک کند، ادامه مطلب زیر را بخوانید.

علائم سرطان ریه

علائم سرطان ریه ممکن است در مراحل اولیه قابل توجه نباشد و بسیاری از علائم تا پیشرفت بیماری تشخیص داده نشوند. مهم ترین نشانه ها و علائم سرطان ریه در زیر آورده شده است:

· سرفه های ممتد

سرفه هایی که قطع نمی شوند، یک هشدار محسوب می شوند. سرفه همراه با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی طی یک یا دو هفته برطرف می شود، اما سرفه ای که برای طولانی مدت ادامه دارد، می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد. فرقی نمی کند، چه سرفه خشک و چه سرفه خلط دار، هر دو این موارد اگر برای طولانی مدت ادامه یابند، باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید. آنها به صدای ریه ها گوش می دهند و ممکن است آزمایش اشعه ایکس یا آزمایش های دیگر را انجام دهند.

· تغییر در سرفه

به هرگونه تغییر در سرفه مزمن توجه کنید، به خصوص اگر سیگار می کشید. اگر بیشتر اوقات سرفه می کنید و سرفه های شما سخت تر شده است و یا اگر خون و مواد غیر معمول مخاطی هنگام سرفه مشاهده می کنید، وقت آن است که یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. اگر یکی از اعضای خانواده یا دوست شما این تغییرات را تجربه کرده، از او بخواهید به پزشک مراجعه کند.

· تغییرات تنفسی

تنگی نفس نیز از علائم احتمالی سرطان ریه است. اگر سرطان ریه مجاری تنفسی را مسدود و باریک کند یا مایعات از تومور ریه در قفسه سینه جمع شوند، تغییرات در تنفس ایجاد می شود. احساس باد در گلو یا تنگی نفس علائم هشدار هستند. اگر بعد از بالا رفتن از پله ها یا انجام وظایفی که قبلاَ برایتان آسان بوده، احساس تنگی نفس می کنید، آن را نادیده نگیرید.

· درد در ناحیه قفسه سینه

سرطان ریه ممکن است در قفسه سینه، شانه ها یا پشت درد ایجاد کند. احساس درد ممکن است با سرفه همراه نباشد. در صورت مشاهده هر نوع درد قفسه سینه، اعم از درد شدید، ثابت یا متناوب به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که این درد می تواند محدود به یک منطقه خاص باشد یا در تمام قفسه سینه شما رخ دهد. هنگامی که سرطان ریه باعث درد قفسه سینه می شود، ممکن است این ناراحتی ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی یا متاستاز دیواره قفسه سینه باشد.

· خس خس سینه

وقتی راه های هوایی منقبض، مسدود یا ملتهب می شوند، هنگام تنفس، ریه ها صدای خس خس یا سوت ایجاد می کنند. خس خس سینه می تواند با دلایل مختلفی همراه باشد، با این حال، خس خس سینه نیز از علائم سرطان ریه است، به همین دلیل باید جدی گرفته شود. اگر تشخیص پزشک سرطان باشد، باید تحت درمان قرار بگیرید، اما نگران نباشید، سرطان هایی با این علائم خوش خیم هستند و به راحتی قابل درمان هستند.

· صدای خشن و خشمناک

اگر تغییر قابل توجهی در صدای خود احساس می کنید یا اگر شخص دیگری متوجه تغییر صدای شما شد، باید توسط پزشک معاینه شوید. گرفتگی صدا می تواند در اثر یک سرماخوردگی ساده ایجاد شود، اما این علائم بیش از دو هفته ممکن است به موارد جدی تری اشاره داشته باشند. گرفتگی صدا و صدای خشن در ارتباط با سرطان ریه می تواند زمانی اتفاق بیفتد که تومور روی عصب کنترل کننده حنجره یا جعبه صدا تاثیر بگذارد.

· کاهش وزن

کاهش وزن بدون علت ممکن است با سرطان ریه و یا نوع دیگری از سرطان مرتبط است. هنگامی که سرطان وجود دارد، این کاهش وزن ممکن است ناشی از سلولهای سرطانی باشد، همچنین می تواند ناشی از تغییر در نحوه استفاده از انرژی توسط بدن باشد. اگر در تلاش برای کاهش وزن نبوده اید، تغییر در وزن خود را یادداشت کنید. این ممکن است سرنخی برای تغییر در سلامتی شما باشد.

· درد استخوان

سرطان ریه که به استخوان ها سرایت کرده، ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه پشت یا سایر نواحی بدن شود. این درد ممکن است شب هنگام استراحت به پشت، بدتر شود. ممکن است تشخیص درد استخوان و عضله دشوار باشد. درد استخوان غالباً در شب بدتر است و با حرکت افزایش می یابد. علاوه بر این، سرطان ریه گاهی با درد شانه، بازو یا گردن همراه است، اگرچه این موارد کمتر مشاهده می شوند.

· سردرد

سردرد ممکن است نشانه گسترش سرطان ریه به مغز باشد. با این حال، همه سردردها با متاستاز مغزی ارتباط ندارند. گاهی اوقات، تومور ریه ممکن است به ورید اجوف فوقانی فشار وارد کند. ورید اجوف فوقانی، ورید بزرگی است که خون را از بالاتنه به قلب منتقل می کند. این فشار همچنین می تواند باعث سردرد یا در موارد شدیدتر میگرن شود.

غربالگری زود رس برای تشخیص سرطان ریه

اشعه ایکس قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با این حال، طبق مطالعه ای که در سال هی اخیر انجام شده، سی تی اسکن با دوز پایین با کمک به تشخیص سرطان میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰ درصد کاهش می دهد. اگر هر یک از علائم مرتبط با بیماری ریه را تجربه کرده اید، یا هر یک از معیارهای مربوط به افراد در معرض خطر را دارید، با پزشک خود در مورد مناسب بودن غربالگری CT صحبت کنید. دریافت غربالگری CT با دوز پایین می تواند یک اقدام بسیار مفید در تشخیص سرطان ریه باشد.

چه افرادی در معرض خطر سرطان ریه هستند؟

افراد زیر در معرض بیشتر خطر سرطان ریه قرار دارند:

· افراد ۳۰ سال به بالا که سابقه سیگار کشیدن دارند و در حال حاضر نیز سیگار می کشند. خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگاری که هر روز می کشید و تعداد سیگاری که می کشید افزایش می یابد. ترک در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

· افراد بین ۵۵ تا ۸۰ سال

· افرادی که طی ۱۵ سال گذشته سیگار کشیده اند

· افرادی که تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته اند

· افرادی که در معرض گاز رادون قرار دارند. رادون در اثر تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می شود که در نهایت بخشی از هوای تنفسی فرد می شود.

· افراد دارای والدین، ​​خواهر و برادر یا کودک مبتلا به سرطان ریه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

· افرادی که در معرض آزبست و سایر مواد سرطان زا قرار دارند. سایر مواد سرطان زا مانند آرسنیک، کروم و نیکل می توانند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید