جینسینگ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تعدادی از مطالعات به بررسی اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن در بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی بودند، پرداخته و جالب اینجاست که این افراد پیشرفتهای چشمگیری در عملکرد سیستم ایمنی بدن و عود کمتر علائم داشتند.

جینسینگ چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

سلام نو پلاس: قرن هاست که از جینسینگ در طب سنتی چین استفاده می شود. این گیاه کم رشد و کوتاه، دارای ریشه های گوشتی است و به سه دسته، تازه یا جوان، سفید و قرمز طبقه بندی می شود. جینسینگ تازه قبل از ۴ سال، جینسینگ سفید بین ۴-۶ سال و جینسینگ قرمز بعد از ۶ سال یا بیشتر برداشت می شود. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد، اما محبوب ترین آنها جینسینگ آمریکایی ( Panax quinquefolius ) و جینسینگ آسیایی ( Panax ginseng ) است. جینسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آن بر بدن متفاوت هستند. اعتقاد بر این است که جینسینگ آمریکایی به عنوان یک عامل آرامش بخش کار می کند، در حالی که انواع آسیایی دارای یک اثر تقویت کننده هستند.

جینسینگ حاوی دو ترکیب قابل توجه به نام های جین سنوزیدها و گینتونین است. این ترکیبات مکمل یکدیگر هستند، تا مزایای سلامتی را تکمیل نمایند. در اینجا به مزایای جینسینگ برای سلامتی اشاره شده است.

جینسینگ با داشتن آنتی اکسیدان قوی، التهاب را کاهش می دهد

جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مفیدی است. برخی از مطالعات نشان داده که عصاره جینسینگ و ترکیبات جینسنوزید می توانند التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی اکسیدانی را در سلول ها افزایش دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه  نشان داد که عصاره جینسینگ قرمز، باعث کاهش التهاب و بهبود فعالیت آنتی اکسیدانی سلول های پوستی افراد مبتلا به اگزما می شود. در یک مطالعه ۷۱ زن یائسه به مدت ۱۲ هفته روزانه ۳ گرم جینسینگ قرمز مصرف کردند. سپس فعالیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو آنها اندازه گیری شد. محققان پس از مشاهده نتایج دریافتند که جینسینگ قرمز ممکن است با افزایش فعالیت های آنزیم آنتی اکسیدانی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. همچنین ثابت شده است که جینسینگ به کاهش مارکرهای التهابی کمک کرده و از این طریق به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند.

جینسینگ به عملکرد بهتر مغز کمک می کند

جینسینگ می تواند به بهبود عملکردهای مغز مانند حافظه، رفتار و خلق و خو کمک کند. برخی از آزمایشات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهند، که اجزای موجود در جینسینگ، مانند جین سنوزیدها و ترکیب K، می توانند از مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد محافظت کنند. یک مطالعه ۳۰ فرد سالم را که روزانه ۲۰۰ میلی گرم جینسینگ به مدت چهار هفته مصرف کردند، مورد بررسی قرار داد. در پایان مطالعه، بهبود در سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خوی این افراد گزارش شد. طبق نتایج این تحقیقات، جینسینگ به جذب قند خون توسط سلول ها کمک می کند، که این می تواند باعث افزایش عملکرد و کاهش خستگی ذهنی شود. همچنین مصرف روزانه جینسینگ باعث بهبود آرامش و مهارت های ریاضی می شود. دیگر مطالعات تاثیرات مثبت این گیاه ارزشمند بر عملکرد و رفتار مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را نشان دادند. ثابت شده است که جینسینگ در بهبود عملکردهای ذهنی، احساس آرامش و خلق و خوی در افراد سالم و مبتلایان به آلزایمر موثر است.

جینسینگ اختلال نعوظ را بهبود می بخشد

جینسینگ یک گزینه مفید برای درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان است. جینسینگ با کاهش استرس اکسیداتیو در بافتها و افزایش جریان خون در عضلات آلت تناسلی ممکن است علائم اختلال نعوظ را بهبود بخشد. به نظر می رسد که ترکیبات موجود در آن از استرس اکسیداتیو در رگ ها و بافت های آلت تناسلی محافظت کرده و به بازیابی عملکرد طبیعی آنها کمک می کنند. جینسینگ باعث تولید اکسید نیتریک شود، ترکیبی که موجب آرامش عضلات در آلت تناسلی شده و گردش خون را افزایش می دهد. در یک مطالعه نشان داده شد که مردان تحت درمان با جینسینگ قرمز ۶۰ درصد در علائم ED بهبود داشتند. این افراد پس از مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره جینسنگ به مدت ۸ هفته، بهبودی قابل توجهی در عملکرد نعوظ و رضایت جنسی داشتند.با این حال، برای نتیجه گیری قطعی در مورد تاثیرات جینسینگ بر روی ED، مطالعات بیشتری لازم است.

جینسینگ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

جینسینگ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. تعدادی از مطالعات به بررسی اثرات آن بر سیستم ایمنی بدن در بیماران سرطانی که تحت عمل جراحی یا شیمی درمانی بودند، پرداخته و جالب اینجاست که این افراد پیشرفتهای چشمگیری در عملکرد سیستم ایمنی بدن و عود کمتر علائم داشتند. مطالعه دیگری تاثیر عصاره جینسینگ قرمز بر روی نشانگرهای سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به سرطان معده پیشرفته که تحت شیمی درمانی پس از جراحی قرار گرفتند، را بررسی کرد. بعد از سه ماه، کسانی که عصاره جینسینگ قرمز مصرف کردند، دارای نشانگر سیستم ایمنی بهتری بودند. به نظر می رسد عصاره جینسینگ می تواند اثر واکسیناسیون علیه بیماری هایی مانند آنفولانزا را نیز تقویت کند. جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را در مبتلایان به سرطان تقویت کند و حتی اثرات برخی واکسن ها را نیز افزایش دهد.

جینسینگ با خستگی مبارزه می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد

جینسینگ به مبارزه با خستگی و تقویت انرژی کمک می کند. مطالعات مختلف بر روی حیوانات برخی از اجزای موجود در جینسینگ مانند پلی ساکاریدها و الیگو پپتید ها را با استرس اکسیداتیو کمتر و تولید انرژی بیشتر در سلول ها مرتبط کرده است، که این می تواند به مبارزه با خستگی کمک کند. در واقع جینسینگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها به مبارزه با خستگی و تقویت فعالیت بدنی کمک کند.

جینسینگ قند خون را کاهش می دهد

جینسینگ در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید است. جینسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول پانکراس را بهبود می بخشند، تولید انسولین را افزایش داده و باعث افزایش جذب قند خون در بافت ها می شوند. علاوه بر این، مطالعات نشان می دهند که عصاره های جینسینگ با ایجاد محافظت آنتی اکسیدانی، باعث کاهش رادیکال های آزاد در سلول های دیابتی می شوند. جینسینگ قرمز تخمیر شده می تواند در کنترل قند خون موثر باشد. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری های زنده تولید می شود که جینسنوزید ها را به شکل قوی تری تبدیل می کند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۲.۷ گرم جینسینگ قرمز تخمیر شده در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین بعد از یک وعده غذایی موثر است. در کل جینسینگ، به ویژه جینسینگ قرمز تخمیر شده، می تواند به افزایش تولید انسولین، افزایش جذب قند خون در سلول ها و محافظت آنتی اکسیدانی کمک کند.

افزودن آسان جینسینگ به رژیم غذایی

ریشه جینسینگ از بسیاری جهات قابل مصرف است. می توان آن را به صورت خام مصرف کرد یا می توانید آن را کمی بخارپز کنید تا نرم شود. همچنین می توان آن را در آب قرار داد  و مانند چای دم کرد. برای این کار، فقط کافیست آب گرم را به جینسینگ تازه بریده شده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه در آب گرم باقی بماند. جینسینگ را می توان به دستور العمل های مختلف مانند سوپ و مواد غذایی سرخ کرده نیز اضافه کرد. همچنین می توان عصاره آن را به صورت پودر، قرص، کپسول و روغن دریافت نمود. میزان مصرف شما به شرایطی که می خواهید بهبود یابد بستگی دارد. به طور کلی، دوزهای روزانه ۱-۲ گرم ریشه جینسینگ خام یا ۴۰۰-۴۰۰ میلی گرم عصاره آن پیشنهاد می شود. بهتر است با دوزهای کمتری شروع شود و با گذشت میزان آنها زمان افزایش یابد. به دنبال یک عصاره جینسینگ استاندارد باشید که حاوی ۲-۳٪ کل جینسنوزید باشد و قبل از غذا آن را مصرف کنید، تا میزان جذب افزایش یابد و از مزایای کامل آن بهره مند شوید.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید