نماینده مجلس عراق گفت: آمریکا همچنان مانع دولت عراق برای خرید سامانه های دفاع هوایی روسیه است.

آمریکا اجازه خرید سامانه دفاع هوایی از روسیه را به عراق نمی‌دهد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «علی الغانمی» یکشنبه شب در گفت وگو با پایگاه خبری «المعلومه» عراق تصریح کرد: "خرید سامانه های دفاع هوایی «اس ۳۰۰» روسیه برای پاسداری از حریم هوایی عراق مهم است اما وتوی آمریکا همچنان مانع خرید آن از سوی دولت عراق است".

وی افزود: همه کشورها برای حفظ و گسترش  امنیت ملی خود سامانه های پیشرفته را خریداری کرده اند.

الغانمی تصریح کرد: "تمام مرزهای عراق نه تنها کاملا امن نیستند بلکه برای ایمن سازی به روش های ابتدایی متکی هستند و خطر بزرگی از جانب مرزهای شمالی و غربی وجود دارد".

عراق در شمال با ترکیه و در غرب با اردن و سوریه هم مرز است.

وی افزود: برای پاسداری از مرزها نیاز به این سامانه های پیشرفته است.

پیش از این «محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز گفته بود: عراق قرار بود که با روسیه برای خرید سامانه های پدافند موشکی اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ قرارداد امضا کند اما این طرف های آمریکایی بودند که در مقابل این رویکرد ایستادند.

وی افزوده بود: آمریکا به صراحت برخورداری عراق از سامانه های پدافندی پیشرفته را رد می کند.

کریم خاطرنشان کرده بود که: آمریکا نه تنها هیچ جایگزینی برای سامانه پدافند هوایی روسیه ارایه نکرده بلکه در مقابل خرید اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ مانع تراشی کرده است.

نیروهای اشغالگر آمریکایی در چند پایگاه در مناطق مختلف عراق مستقرند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان الانبار واقع در غرب این کشور است.

آمریکایی ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی «سبز» در قلب بغداد مستقر کرده اند.

پارلمان عراق با صدور مصوبه‌ای بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از خاک این کشور تأکید کرده است.

محافل سیاسی و پارلمانی عراق نیز بویژه بر لزوم اجرای مصوبه خروج نظامیان آمریکایی از سوی دولت عراق تاکید کرده و گفته اند که حاکمیت کامل عراق با خروج آخرین نظامی آمریکایی از کشورشان محقق خواهد شد زیرا آمریکا ضمن حضور نظامی در عراق، از حریم هوایی و حاکمیت این کشور بنا برخواست خود بهره برداری می کند.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید