به گفته یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه، شرایط جهانی در مسیری است که مقدمات انجام گفت‌وگوهایی در قالب ۱+۵ شکل بگیرد.

یک استاد ژئوپولیتیک: زمینه گفت‌وگوهای ۱+۵  فراهم می‌شود

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا،‌ عبدالرضا فرجی‌راد با اشاره به بیانیه تروئیکای اروپا درباره همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این بیانیه دارای دو بعد مثبت و منفی بود. بعد مثبت آن تعهد اروپا به برجام و این‌ که گفتند حاضر هستند اقداماتی را انجام دهند و در همین چند روز نیز ادعا کردند که باید به مسائل اقتصادی در ایران هم توجه شود.

وی ادامه داد: ‌اما بعد منفی این بیانیه این بود که ایران به بعضی از تعهدات‌اش عمل نکرده و این موضوع واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه را در پی داشت، اما بنده از این بعد منفی اظهارات اروپایی‌ها این طور تحلیل می‌کنم آنها نگران افزایش سطح اورانیوم و تزریق گاز به سانتریفیوژها هستند، اما ایران از همان ابتدا وقتی که آمریکا از برجام خارج و از تعهدات‌اش صرف نظر کرد و اروپایی‌ها هم به بهانه فشار بی‌حد آمریکا تعهدات‌شان را اجرا نکردند، پنج گام را انجام داده و کاهش تعهدات داشته است.

سفیر سابق ایران در نروژ همچنین بیان کرد: این در حالی است که ایران اعلام کرده اگر اینها به طور کامل به برجام بازگردند و مسائل اقتصادی، سیستم بانکی و ... در ایران برطرف شود ما هم به وضعیت قبل از تحریم آمریکا برمی‌گردیم، لذا اروپایی‌ها نگرانی بیخودی دارند.

این استاد ژئوپلتیک دانشگاه در ادامه اظهار کرد: با توجه به این که مساله روی کار آمدن جو بایدن مطرح است و از طرفی دیگر دونالد ترامپ تحریم و فشارها را افزایش می‌دهد، اروپا تصور می‌کند که میزان غنی سازی و سطح اورانیوم از سوی ایران افزایش می‌یابد و از کنترل خارج می‌شود، اما فکر نمی‌کنم نگرانی اروپایی‌ها به جا باشد، در واقع تا حدودی شبیه هشدار است.

فرجی راد خاطر نشان کرد: وقتی اروپایی‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که به برجام متعهد هستیم آنها فقط کاهش تعهدات ایران را می‌بینند، اما توجه ندارند که خودشان هم تعهداتشان را انجام نداده‌اند، اما به نظر بنده شرایط به سمتی می‌رود که گفت‌وگوهایی در قالب ۱+۵ شکل بگیرد.

وی در پایان با بیان این‌که به نظر می‌رسد با به قدرت رسیدن بایدن مقدمات و زمینه‌ها برای انجام چنین گفت وگوهایی فراهم می‌شود، اظهار کرد: وزیر امور خارجه کشورمان نیز سفری به مسکو خواهند داشت و احتمالا بحث‌های مهمی مانند برجام هم مطرح شود چه خوب است که آقای ظریف سفری به اروپا هم داشته باشند و گفت و گوهایی را در این موضوعات با جوزپ بورل مسئول سیاسی خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه انجام دهد.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید