«حشو ماهی شکم‌پر» از غذاهای پرطرفدار و اصیل ایرانی است که معمولاً جنوبی‌ها آن را با ماهی «صبور» که یک ماهی خوشمزه و گوشتی است، طبخ می نمایند، در این مطلب طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

حشو ماهی شکم پر غذای اصیل جنوبی با سبزی مخصوص + طرز تهیه

یکی از دلایل خوشمزه شدن حشو ماهی شکم پر ترکیب سبزی‌های معطر یا همان «حشو» است که لذت خوردن این ماهی را دوچندان می‌کند. ۲ طرز تهیه حشو ماهی شکم‌پر جنوبی با سبزی مخصوص داخل فر و روی منقل به صورت کبابی را در مطلب زیر بخوانید.

مواد لازم برای ۴ نفر

ماهی صبور، شوریده، سنگسر، سفید یا قزل آلا پاک شده و بدون استخوان: ۲ عدد

تمر هندی: ۵۰۰ گرم

روغن مایع: به مقدار لازم

گشنیز پاک شده و ساطوری خرد شده: ۶۰۰ گرم (مقدار گشنیز باید سه برابر شنبلیله باشد)

شنبلیله پاک شده و ساطوری خرد شده: ۲۰۰ گرم

سیر له شده: ۸ حبه

پیاز نگینی خرد شده: ۱ عدد متوسط

نمک: به مقدار دلخواه

زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری

آرد: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه حشو ماهی شکم‌پر مجلسی جنوبی در فر

2 طرز تهیه حشو ماهی شکم‌پر جنوبی با سبزی مخصوص در فر و روی آتش منقل

برای درست کردن حشو ماهی شکم پر جنوبی در فر ابتدا ماهی را تمیز کنید و استخوان ماهی را جدا کنید. برای جدا کردن استخوان ماهی آن را به پشت برگردانید و کمی روی پشت ماهی فشار دهید تا استخوان‌ها به آرامی از ماهی جدا شوند. ماهی را برگردانید و از قسمت آب‌شش به آرامی استخوانی که ورآمده را از گوشت جدا کنید. برای این‌که استخوان و تیغ‌های ماهی به راحتی از گوشت جدا شوند انگشت اشاره خود را زیر استخوان اصلی قرار دهید و آن را به سمت بالا بیاورید. این کار را به آرامی تا قسمت دم ماهی انجام دهید تا استخوان کاملا جدا شود. وقتی به قسمت انتها و دم ماهی رسیدید با یک چاقوی تیز استخوان را از قسمت آبشش و نیز انتهای ماهی ببرید. با این روش استخوان کاملا و به راحتی از گوشت ماهی جدا می‌شود.

ماهی را خوب بشورید و در آبکش قرار دهید تا خشک شود. در این فاصله تمر هندی را خیس کنید. نیم ساعت زمان برای خیس خوردن تمر هندی کافی است. سپس تمر هندی را در صافی بریزید و با فشار دست هسته و پوست تمرهندی را جدا کنید. عصاره به دست آمده از تمر هندی را با یک قاشق غذاخوری آرد مخلوط کنید.

در یک ماهیتابه پیازهای نگینی خرد شده را در روغن مایع تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس سیر له شده را اضافه کرده و کمی تفت دهید. زردچوبه و فلفل قرمز را هم اضافه دهید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود.

در یک ماهیتابه جداگانه سبزی ماهی شکم پر شامل گشنیز و شنبلیله را تفت دهید. وقتی آب سبزی‌ها گرفته شد مقداری روغن اضافه کنید و سبزی را سرخ کنید. مراقب باشید زیاد سبزی را تفت ندهید چون طعم شنبلیله تلخ می‌شود. بهتر است به صورت جداگانه سبزی‌ها را تفت دهید و میزان تفت دادن شنبلیله کمتر باشد تا طعم تلخی به خودش نگیرد.

تمر هندی را به سبزی‌های سرخ شده اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط سبزی و تمر هندی را به سیر و پیازداغ اضافه کنید. اگر مایه حشو شما کمی آبدار است اجازه دهید روی حرارت ملایم گاز چند جوش بزند تا غلیظ شود.  کمی از مایه حشو بچشید اگر به نمک نیاز داشت، به مقدار لازم نمک اضافه کنید. مایه حشو برای ماهی شکم‌پر شما آماده است.

فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ابتدا سینی فر را کمی چرب کنید. ماهی را به صورتی که شکم ماهی به سمت بالا باشد در سینی فر بگذارید. حدود ۲۰ دقیقه ماهی را در طبقه وسط فر قرار دهید تا ماهی کمی سرخ شود. سپس سینی فر را بیرون بیاورید و قسمت روی ماهی را با حشو پر کنید. به مدت ۱۵ دقیقه دیگر در طبقه وسط فر، ماهی را گریل کنید. وقتی که رنگ ماهی طلایی شد حشو ماهی شکم‌پر جنوبی شما برشته و سرخ شده و آماده است.

طرز تهیه مرحله به مرحله حشو ماهی شکم‌پر جنوبی روی آتش منقل

2 طرز تهیه حشو ماهی شکم‌پر جنوبی با سبزی مخصوص در فر و روی آتش منقل

برای درست کردن حشو ماهی شکم‌پر جنوبی روی منقل باید از توری مخصوص کباب استفاده کنید. به همان ترتیبی که گفته شد حشو را داخل شکم ماهی بریزید و از قسمت پشت داخل توری بگذارید. قسمتی شکم ماهی که پر از سبزی شده باید رو به بالا باشد تا مایه حشو در آتش نریزید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماهی را روی منقل کباب کنید. وقتی که ماهی و حشو خوب خودشان را گرفتند به مدت ۵ دقیقه توری را برگردانید تا قسمت شکم ماهی که آغشته به حشو است هم کمی برشته شود. برگرداندن توری را با دقت انجام دهید تا حشو از ماهی جدا نشود./ مجله کوروش

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید