خورشت بامیه یکی از غذاهای مفید و اصیل ایرانی است که با توجه به ذائقه افراد مختلف، دستور پخت های متفاوتی دارد، در مطلب زیر طرز تهیه این غذای خوشمزه را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

خورشت بامیه خوشمزه و مفید + طرز تهیه

شما می توانید در بعضی از مراحل سلیقه خود را برای پختن غذا اعمال کنید. مثلا بعضی از افراد این خورش را با طعم ترش تر می پسندند و داخل آن غوره می‌ریزند و بعضی‌ها خورش بامیه را با ادویه بیشتر می خواهند.

در ادامه با طرز تهیه خورش بامیه مجلسی آشنا می­ شوید. در اینجا سعی کرده‌ ایم نکاتی را ارائه دهیم که نتیجه نهایی موردپسند همه سلیقه‌ ای باشد و یک طعم فوق العاده برای غذا به وجود بیاورید.

سعی کنید همه نکاتی که گفته می‌شود را دقیق رعایت کنید تا بتوانید یک غذای خوشمزه را برای مهمانانتان و همچنین خانواده خود تهیه کرده و در کنار یکدیگر نوش‌جان کنید.

نسبت هایی که برای مواد اولیه ارائه شده اهمیت زیادی دارد و برای اینکه طعم خورشت شما بهتر شود باید با تغییر هر کدام از آنها مقدار بقیه مواد هم با توجه به همان نسبت قبلی تغییر کند.

مواد لازمی که در ادامه مشاهده می کنید برای ۶ نفر تدارک دیده شده و تغییر آن با توجه به نسبت ها بر عهده شما خواهد بود.

پختن خورشت بامیه کار بسیار آسانی است و در کمتر از یک ساعت می توانید آن را تهیه کنید. البته برای آماده سازی آن کمتر از یک ساعت و نیم زمان نیاز است و برای اینکه خورش به خوبی بپزد و جا بیفتد حدود یک ساعت و نیم باید با شعله ملایم گاز بپزد.

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه

پیاز: یک عدد بزرگ 

سیب ‌زمینی: دو عدد متوسط

لیمو عمانی: سه عدد 

گوشت خورشتی گوسفند: ۲۰ تکه متوسط

بامیه ریز: ۳۰۰ گرم 

لپه: یک لیوان

نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم 

زعفران دم شده: یک استکان

طرز تهیه خورشت بامیه

در اولین مرحله برای پختن خورشت بامیه باید دقت داشته باشید بامیه هایی را خریداری کنید که اندازه آن ها کوچکتر باشند چون طعم بامیه های ریز خوشمزه تر است. همچنین با دقت آن‌ ها را بشویید و پاک کنید و حواستان باشد که دنباله بامیه خیلی کوتاه نشود تا محتویات آن موقع پختن بیرون بریزد و ظاهر خورشت را به هم بزند.

بعد از پاک کردن بامیه ها باید آن ها را داخل آب سرد بریزید و مقداری هم نمک روی آنها بپاشید و اجازه دهید که حدود نیم ساعت داخل آب بماند و بعد آنها را بیرون بیاورید و با آب شیر خوب تمیز کند و آبکش کنید.

در مرحله بعدی باید یک ماهی تابه را روی شعله گاز قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید و وقتی کمی گرم شد، بامیه ها را درون روغن سرخ کنید. بهتر است سرخ کردن آن ها را تا جایی ادامه دهید که رنگ آن ها متمایل به قهوه ای ملایم شود و کنار بامیه­ ها، پیازهای نگینی را بریزید و داخل روغن تفت دهید و صبر کنید تا پیاز سبک و طلایی رنگ شوند.

سپس آب لپه ای را که از قبل خیسانده بودید را خالی کرده و آن ها را هم به محتویات ماهی تابه اضافه کنید و تفت دهید. این تفت دادن باعث می‌شود که موقع پختن خورشت، لپه ها له نشوند.

سپس باید گوشت را به محتویات ماهیتابه اضافه کنید و به قدری تفت دهید که تغییر رنگ دهد و بعد زردچوبه و نمک و فلفل سیاه را هم اضافه کرده و محتویات را باز هم تفت دهید و وقتی که تغییر رنگ گوشت کامل شد، آب جوش داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید که با شعله ملایم بپزد تا گوشت شما مغز پخت شود و خورش جا بیفتد.

اکنون باید در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت و نیم برای پختن و جا افتادن خورشت بامیه زمان نیاز است. در آخر کار وقتی که گوشت خورشت پخت؛ باید لیمو عمانی را هم به آن اضافه کنید و اگر علاقه داشتید می توانید به جای لیمو از غوره استفاده کنید.

سپس باید کمی روغن داخل یک ماهیتابه بریزید و ۳ قاشق رب گوجه فرنگی در آن تفت دهید.

وقتی که رنگ آن تغییر کرد آن را به خورش بامیه اضافه کنید و کمی هم زعفران دم شده برای عطر و طعم بهتر به خورش خود اضافه کنید. با اضافه کردن این مواد، حدود نیم ساعت دیگر برای پختن خورشت زمان نیاز دارید تا بهتر جا بیفتد.

نکات خورش بامیه

به نکاتی که در خلال مطلب گفته شد برای تهیه خورش بامیه دقت کنید. یکی از آن ها انتخاب بامیه ریز است و دیگر اینکه از کوتاه کردن بیش از حد دم بامیه خودداری کنید زیرا باعث خراب شدن ظاهر غذا می شود. رعایت ترتیب مراحلی که گفته شد طعم بهتری را برای خورشت شما را به وجود می ­آورد.

خورش بامیه با مرغ

برای تهیه خورش بامیه نیازی نیست که همیشه از گوشت خورشتی استفاده کنید و اگر تمایل دارید می توانید داخل خورشت بامیه مرغ هم بریزید.

افرادی که ممنوعیت مصرف گوشت قرمز دارند، می توانند به جای آن فیله مرغ را به صورت خورشتی خرد کرده و داخل خورشت بامیه با همان دستوری که گفته شد، بریزند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید