مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه گفت ائتلاف عربی در یمن تنها باعث تعمیق بحران شده است.

توصیه مشاور اردوغان به ائتلاف سعودی برای استفاده از تجربه ترکیه در سوریه، سومالی و قره‌باغ

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، یاسین اُکتای، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مقاله‌ای که در روزنامه ینی شفق منتشر کرد، نوشت: ما انتقادات از ترکیه مبنی بر این‌که در امور داخلی کشورهای عربی مداخله کرده است را نمی‌پدیریم، این منتقدان خودشان در حل مشکلی که از بین بحران‌های کنونی ادامه دار از ۱۰ سال پیش موفق نشده‌اند، بلکه به پیچیدگی آن افزوده و آن را سخت‌تر کرده‌اند.

اکتای از نقش ائتلاف سعودی انتقاد کرد و افزود: ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن طی پنج سال ناتوانی خود در غلبه بر حوثی‌ها را ثابت کرد.

طبق گفته مشاور اردوغان، مشکل اصلی این است که نیروهای ائتلاف در حالی‌که با حوثی‌ها می‌جنگند همچنین سیاست غیرقابل اعتمادی را دنبال می‌کنند که منجر به تضعیف طرف‌های یمنی دیگر می‌شود، به طوریکه اولویت نیروهای ائتلاف هیچ وقت تحقق صلح و امنیت برای ملت یمن نبوده بلکه تاسیس دولت و حکومتی وابسته به آنهاست که از آنها دستور بگیرد.

او اضافه کرد، تنها راه ثبات در یمن به رسمیت شناختن تمام اقشار یمن و گشودن مسیر مذاکره است تا صلح را برای همه اقشار جامعه به ارمغان بیاورد. سیاستی که مبتنی بر استفاده طرفی مقابل طرف دیگر باشد، نمی‌تواند در تضمین وحدت و ثبات هر کشوری نقشی داشته باشد.

اکتای ادامه داد، آنچه بر پیچیدگی امور افزوده دو شریک اصلی ائتلافی است که سیاست متفاوتی در یمن دنبال می‌کنند در حالی که نگاهی به امارات می‌اندازیم، می‌بینیم در زمان نیاز هرگز حتی در همکاری با حوثی‌هایی که با آنها در ائتلاف می‌جنگند، تعلل نمی‌کند.

این مقام ترکیه تاکید کرد، وقتی به حزب اصلاح که تشکیلاتی بوده و از مقبولیتی بین تمامی طرف‌ها برخوردار است نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آن دشمن قلمداد می‌شود و این یعنی نابودی همه اقشار جامعه یمن و آوردن ملتی دیگر از خارج به منظور موفقیت روند صلح.

اکتای در مقابل به موضع کشورش اشاره کرد و نوشت: از لحظه‌ای که ترکیه وارد لیبی شد و در کنار دولت وفاق ملی قرار گرفت فورا روند اوضاع از وضعیت جنگ داخلی به گذرگاهی به سمت صلح و ثبات تبدیل شد. وضعیتی از کشتار و نابودی به فضایی برای بازسازی و ایجاد سازمان‌ها تبدیل شد. به طوری‌که ملت لیبی الان از تمام اقشار درباره آینده خود و تعیین سرنوشت‌شان به دست خودشان صحبت می‌کنند.

این مشاور ترکیه درباره سوریه نیز گفت: ترکیه در ایجاد فضای امن برای حدود شش میلیون آواره سوری که هیچ امنیتی در سال‌های گذشته نداشتند موفق شد و ترکیه با ایجاد مناطق امن به یاری آنها شتافت.

او اشاره کرد: ترکیه در ایجاد راه حل دائمی و صلح در قره‌باغ که از ۲۸ سال پیش تحت اشغال بود، موفق شد اما زمانی‌که ترکیه وارد میدان درگیری شد البته بنا به دعوت آذربایجانی‌ها فورا وضعیت بهتر شد و اکنون می‌بینیم که ارمنی‌ها شروع به عقب‌نشینی از مناطقی کرده‌اند که سال‌ها اشغال کرده بودند.

اکتای در پایان مقاله‌اش گفت، اگر نیت واقعی تحقق صلح و ثبات در یمن باشد باید از تجریه ترکیه در سوریه، لیبی، سومالی و آذربایجان استفاده شود و این بسیار مفید خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید