ایران این اخبار را دروغ‌پردازی توصیف کرده و هرگونه حضور اعضای القاعده در ایران را تکذیب کرده است و ضمن رد ادعای نیویورک تایمز گفته که این ادعاها در چهارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای علیه ایران و مرتبط کردن آن با چنین گروه‌هایی مطرح شده.

سناریو جدید اسرائیل برای دور کردن بایدن از میز مذاکره با ایران

سلام نو – سرویس بین الملل: نفر دوم القاعده در تهران ترور شد. این تیتری بود که نیویورک تایمز برای گزارش اختصاصی خود درباره ترور یکی از چهره ارشد القاعده و دخترش در ایران انتخاب کرده بود. گزارشی که در آن این روزنامه آمریکایی مدعی شده که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل، به نیابت از آمریکا، ابو محمد المصری که از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا بود را در تهران ترور کرده‌اند و در این عملیات او همراه دخترش، مریم، که همسر حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن، کشته شده.

در تاریخ مورد اشاره نیویورک تایمز پدر و دختری در پاسداران کشته شدند که بنا به گفته رسانه‌های ایران تبعه لبنان بودند. رسانه‌ها مرد کشته شده را حبیب داوود، استاد تاریخ و تبعه لبنان و دخترش را هم مریم داوود، ۲۷ ساله نامیدند.

به گفته نیویورک تایمز تاریخ کشته شدن این پدر و دختر در تهران دقیقا برابر با بیست و دومین سالگرد بمب‌گذاری‌های سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام در ۷ آگوست سال ۱۹۹۸ است.

 ایران این اخبار را دروغ‌پردازی توصیف کرده و هرگونه حضور اعضای القاعده در ایران را تکذیب کرده است و ضمن رد ادعای نیویورک تایمز گفته که این ادعاها در چهارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای علیه ایران و مرتبط کردن آن با چنین گروه‌هایی مطرح شده.  نیویورک تایمز نیز چیزی به جز تایید چند مقام امنیتی اسرائیل و آمریکا برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده.

نفر دوم القاعده در ایران کشته شد یا افغانستان و سوریه؟

حتی اگر ادعای نیویورک تایمز درباره ترور درست باشد و شخص کشته شده عبدالله محمد عبدالله ملقب به ابو محمد المصری باز هم نمی‌توان این ترور را حذف نفر دوم القادعده یا نشانی از ارتباط ایران با القاعده دانست. به گواه گزارش نیویورک تایمز فرد ترور شده حتی اگر المصری بود باشد، حداقل بیش از یک دهه در ایران زندانی بوده که این نه تنها نشان از ارتباط ایران و القاعده نیست بلکه اساسا اهمیت المصری به عنوان مرد شماره دو القاعده را نیز کم می‌کند.

مسئله دیگر آن است که القاعده و گروه‌هایی شبیه به آن مقامی مثل معاون اول یا نخست وزیر ندارند که بعد از رهبر آن‌ها ما واقعا با مرد شماره دو رو به رو باشیم. اختلافات رهبری در چنین گروه‌هایی نشان می‌دهد که بعد از رهبر چند مدعی رهبری هم سطح وجود دارد و یک فرد شماره دو واقعی در این تشکیلات وجود ندارد.

پس ماجرای فرد شماره دو و این که نیویورک تایمز المصری را مرد شماره دو القاعده و گزینه رهبری آن بعد از ایمن الظواهری دانست چیست؟  القاعده برای آمریکا نماد اسلام‌گرایی رادیکال و تروریسم است که برج‌های دو قلو را نابود و جامعه آمریکا را ملتهب کرد. در نتیجه هرگونه ضربه به این گروه ارزش خبری و نظامی خاصی دارد و ارتباط با آن توسط هر کشوری می‌تواند امتیاز منفی بزرگی باشد.

به همین دلیل از روز کشته شدن بن لادن تا امروز بارها خبر کشته شدن مرد شماره دو القاعده در کشورهای مختلفی از جمله سوریه و افغانستان به گوش رسیده است.

در تازه‌ترین نمونه همزمان با ادعای نیویورک تایمز درباره کشته شدن المصری در تهران، معاون وزیر امور خارجه افغانستان تاکید کرد که حسام عبدالرؤوف معروف به المصری، نفر دوم القاعده توسط عملیات نیروهای ویژه امنیت ملی افغانستان در منطقه "اندر" واقع در ولایت غزنی کشته شد و نه در تهران و به دست گروه‌های تروریست وابسته به اسرائیل.

معاون وزیر امور خارجه افغانستان با تاکید بر اینکه کشته شدن المصری در افغانستان نشان‌دهنده تعهد کابل و مبارزه بسیار جدی علیه تروریسم است، به ایرنا گفت: این موضوع نشان می‌دهد همچنان گروه‌های تروریستی مختلف که منافع کلان منطقه را متضرر می‌سازند، زیر چتر حمایت طالبان به سر می‌برند و با طالبان رابطه دارند.

بازی اسرائیل برای دور کردن بایدن از ایران

اگر ادعای افغانستان درست است چرا نیویورک تایمز ناگهان ادعای ترور نفر شماره دو القاعده در تهران را مطرح کرد؟ آن چنان که برخی منابع امنیتی رژیم صهیونیستی به هاآرتس، روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی، گفته‌اند افشای این خبر پیغامی به جو بایدن است که قصد مذاکره مجدد با ایران را دارد.

به نوشته این روزنامه هرچند رژیم صهیونیستی رسما مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته اما این رژیم امیدوار است انتشار این خبر ایران را به عنوان محل پرورش تروریست‌های القاعده تصویر کند، گروهی که ماجرای ۱۱ سپتامبر را پدید آورد. این یعنی حتی اگر بر فرض عملیات اسرائیل صحت داشته باشد، رژیم صهیونیستی چهره‌ای کم اهمیت را کشت که ده سال در ایران زندانی بوده و تخلیه اطلاعاتی شده بود و ارزش چندانی نداشت، اما اسرائیل با نشر جهت دار خبر نه تنها می‌خواهد بایدن را از ایران دور کند، بلکه می‌خواهد برای او پیش فاکتور خوش خدمتی نیز ارسال کند، پیش فاکتوری جعلی که میزان صحت آن از صدر تا ذیل نامشخص است.

نتانیاهوی عصبانی، باید با بایدن کنار بیاید - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و  جهان | Mehr News Agency

هرچند خیال اسرائیل بابت حمایت بایدن جمع است و روابط خوبی بین کاملا هریس و لابی صهیونیست‌ها در آمریکا وجود دارد، اما کابوس اسرائیل این است که بایدن به هر سطح از مذاکره با ایران بازگردد و اندک رابطه‌ای بین تهران و واشنگتن برقرار شود. در نتیجه تکرار اقدامات رسانه‌ای این چنینی در روزها و ماه‌های پیش رو دور از تصور نیست. با توجه به شواهد، صهیونیست‌ها برای فاصله و نابودی مطلق میز مذاکره بین آمریکای بایدن و ایران از هیچ تلاشی روی‌گردان نخواهند بود.

به باور اسرائیل هر میزان از عادی شدن روابط بین تهران و واشنگتن باعث آزادی عمل تهران در منطقه و تنگ شدن عرصه بر رژیم صهیونیستی می‌شود، در نتیجه آن‌ها به صراحت احیای برجام را مشتعل کننده آتش جنگ دانسته‌اند و از هر تلاشی برای دور کردن بایدن از میز مذاکره با ایران دریغ نکرده‌اند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید