جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در بریتانیا در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که مشکل ایران و آمریکا با یک بار نشست و برخاست حل نمی‌شود و دو طرف تضاد منافع جدی دارند.

مشکلات ایران و آمریکا با یک مذاکره حل نمی‌شود / نظام از بازگشت آمریکا به برجام و کاهش تنش استقبال می‌کند

سلام نو سرویس بین الملل: حالا که با اعلام تمام آرای الکترال و عقب نشینی نیمه رسمی دونالد ترامپ از مواضع انتخاباتی چند روز اخیر خود، پیروزی جو بایدن بیش از پیش پررنگ و قطعی شده این سوال پیش می‌آید که ایران با دولت دموکرات آمریکا چه باید بکند؟

به گزارش سلام نو، برخی معتقدند سگ زرد برادر شغال است و بایدن تفاوت چندانی با ترامپ ندارد ولی آن چنان که جواد ظریف به عنوان به عنوان وزیر خارجه گفته بین بایدن و ترامپ تفاوت روشن و غیرقابل انکاری است، به ویژه با توجه به این مسئله که ترامپ اساسا غیرمعمول‌ترین رئیس جمهور آمریکا در چند دهه اخیر بود.

با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد در صورت بازگشت بایدن به برجام بار دیگر ایران و آمریکا سر یک میز می‌نشینند و به هر شکلی شده مذاکراتی را پیش می‌برند. در این میان برخی معتقدند برای به نتیجه رسیدن هر مذاکره‌ای بهتر است اصلاح‌طلبان این بار فرمان دولت را به اصولگرایان بدهند تا هم مشکل مذاکرات به نتیجه محکمی برسد و هم شاید مشکل ایران و آمریکا این بار به شکل اساسی‌تری حل شود.

جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در بریتانیا در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که مشکل ایران و آمریکا با یک بار نشست و برخاست حل نمی‌شود و دو طرف تضاد منافع جدی دارند.

ساداتیان با اشاره به چند ساحتی بودن روابط ایران و آمریکا گفت: بحث رابطه ایران و آمریکا دچار پیچیدگی‌های بسیاری است که با توجه به یک موضوع قابل حل نیست و برای حل مشکل بین دو طرف چندین و چند موضوع باید به طور همزمان مورد توجه قرار بگیرد، در نتیجه این طور نیست که فکر کنیم تمام روابط و مشکل ما با آمریکا با یک مذاکره حل می‌شود و حالا با روی کارآمدن یک شخص یا دولت خاص در ایران یا آمریکا مسئله تمام می‌شود.

وی با اشاره به تضاد منافع ایران و آمریکا گفت: ایالات متحده آمریکا بر اساس منافع ملی خود سیاست‌هایی را ترسیم کرده است که بخشی از آن لحاظ کردن روابط با اعراب و اسرائیل در منطقه خاورمیانه است، در طرف دیگر جمهوری اسلامی هم در راستای منافع خود راهبردهایی را دنبال می‌کند که متفاوت با آمریکا است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: راهبردها و سیاست‌های دو طرف باعث تضاد منافعی پیچیده و مشکل به خصوص در خاورمیانه شده است که به سادگی و با یک مذاکره قابل حل نیست.

ساداتیان عملکرد ترامپ را مشکل اساسی دیگر رابطه ایران و آمریکا دانست و افزود: مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد عملکرد دونالد ترامپ و شدت بخشیدن او به رابطه منفی ایران و آمریکا است که باعث شد راوبط منفی دو طرف به عمیق‌ترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته برسد.

وی ادامه داد: آقای ترامپ فکر می‌کرد آن چنان که به عنوان یک سرمایه‌دار اوامرش توسط کارمندانش در شرکت‌هایش اجرا می‌شد در قامت رئیس جمهور هم اوامرش باید از سوی هر کس و هر دولتی اجرا شود.

دیپلمات پیشین ایران ادامه داد: از سوی دیگر شعار "آمریکا اول" را مطرح کرد که باعث شد سیاست خارجی آمریکا از جهانی سازی به سمت یک جانبه‌گرایی مطلق و منافع محض آمریکا چرخش کند، سیاستی که باعث خروج آمریکا از پیمان‌های مختلف از جمله برجام شد.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد ترامپ دنبال این بود ایران را مثل کره شمالی سر میز مذاکره بکشد و حداقل عکس یادگاری خود را بگیرد یا در حالت بهتر مثل اعراب که کامل تسلیم اسرائیل شدند ایران را کامل تسلیم خود کرده و امتیاز حل مشکل با ایران را به حساب خود واریز کند.

ساداتیان افزود: دلیل اهمیت ایران در روابط خارجی ترامپ هم همین جا بود که با وجود فشارهای اقتصادی گسترده، برای دست یابی به این هدف مقاومت ایران در هم نشکست و برخلاف دیگران پای میز مذاکره نرفت، مسئله‌ای که به نوعی باعث شکست رئیس جمهور آمریکا در تقابل با ایران و حتی باعث تنهایی او در شورای امنیت شد.

بازگشت بایدن به برجام مورد استقبال ایران قرار می‌گیرد

وی با اشاره به رویکرد احتمالی بایدن گفت: در چنین فضایی جو بایدن گفته که به برجام باز می‌گردد، حرفی که مورد استقبال رئیس جمهور و وزیر خارجه قرار گرفته است و رهبری هم پیش از این گفته بودند ما با آمریکا جز در قالب برجام حرفی نداریم. در نتیجه اگر آقای بایدن به برجام بازگشت و تحریم‌ها را برداشت آن وقت می‌توان درباره مسائل مطرح در برجام و شاید مسائل جدید و مرتبط گفت‌وگو کرد.

سفیر اسبق ایران در بریتانیا ادامه داد: با این وجود ما نباید فکر کنیم که اکنون قرار است با آمریکا وارد گفت‌وگویی بشویم که تمام مشکلات و تحریم‌ها را حل کند، چون همین حالا هم ترامپ دنبال اعمال تحریم‌هایی است که دست بایدن را بیشتر ببند و حداقل شش ماهی بایدن را درگیر کند. در نتیجه نه بایدن می‌تواند در روز اول تحریم‌ها را صفر کند و نه اساسا دنبال چنین چیزی است.

سادتیان با این وجود بازگشت بایدن به برجام را مثبت دانست و گفت: انتظار این است که بایدن سیاست‌های ترامپ را تغییر دهد و اگر توقعی دارد آن را در قالب برجام مطرح کند، اقدامی که باعث کاهش فشار بر ایران و کاهش تنش بین دو طرف است.

وی این اقدام بایدن را مثبت دانست و گفت: نتیجه فارغ از این که چه کسی در ۱۴۰۰ بر سرکار بیاید نظام از بازگشت بایدن به برجام و کاهش تنش با آمریکا استقبال می‌کند و نظام بر سر این مسئله توافق دارد.

ساداتیان با این همه مذاکره با آمریکا را امری دانست که چالش‌های داخلی خود را دارد و گفت: هرچند به نظرم اگر نظام تصمیم به مذاکره با آمریکا بگیرد دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب تاثیر چندانی در آن تصمیم نخواهد داشت، با این همه ما چالش‌هایی داخلی در این زمینه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همین حالا هم مشاهده می‌شود که روزنامه‌ای مثل کیهان از همین حالا با اصل مذاکره مخالفت کرده است، در حالی که امروز چیزی بیش از مذاکره در چهارچوب برجام مطرح نیست و هیچ کس به این فکر نمی‌کند که امروز ما می‌توانیم تمام مشکلات را یک باره و با یک مذاکره حل کنیم.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید