در بحبوحه تحریم ها علیه ایران، وزیرخارجه کشورمان، با سفر به سه کشور آمریکای لاتین بار دیگر نشان داد که ایران با وجود تلاش های ایالات متحده منزوی نشده است. او سپس به پاکستان رفت تا با مقامات این کشور در مورد گسترش روابط به گفتگو بنشیند.

دستاورد ظریف در سفر به سه کشور آمریکای لاتین و پاکستان چه بود؟

 از سیزده آبان تا امروز ظریف به چهارکشور دوست، سفر کرده است.مقصد اول او آمریکای لاتین بود. ونزوئلا، کوبا و بولیوی رفت. کشورهایی در قاره آمریکا که از روابط حسنه و سازنده ای با کشورمان برخوردارند. مبنای این سفرها روابط اقتصادی و سیاسی بود و وزیرخارجه در دیدار با سیاستمداران این کشورها در مورد همکاری های مشترک به بحث نشست. این سفر به ویژه به خاطر وجود تحریم ها شکل ویژه ای به خود گرفت. 

ارمغان سفر به آمریکای لاتین چه بود؟

سفر ظریف به آمریکای لاتین از ونزوئلا شروع شد. کشوری که از روابط بسیار خوب اقتصادی و سیاسی با تهران برخوردار است. در این سفر ظریف  در نشستی مشترک با «خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا در کاراکارس با تمجید از مقاومت «نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا در مقابل کارزار آمریکا برای برکناری او گفت که دوره «هژمونی غرب به پایان رسیده است». ظریف افزود: امروز، آمریکا و متحدانش نمی‌توانند آنچه را که در دنیا رخ می‌دهد، کنترل کنند. آنها کنترل را از دست داده‌اند. آمریکا نمی‌تواند به کشورهای دیگر نشان دهد که چگونه از حقوق شهروندانشان دفاع کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه های خود در ونزوئلا با رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه همچنین به همراه همتای ونزوئلایی خود در نشست مشترک ونزوئلا و ایران در دفاع از جهان نوین در حال شکل‌گیری شرکت کرد. او در نشست مشترکی با حضور خورخه ارئاسا وزیر امور خارجه این کشور در موسسه ساموئل رابینسون با موضوع «ونزوئلا و ایران در دفاع از جهان نوین در حال شکل‌گیری»  شرکت و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط مطرح کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گزارشی توئیتری از سفر به ونزوئلا نوشت: در ونزوئلا با رئیس جمهور نیکولا مادرو، معاون رئیس جمهور رودریگز، وزیر خارجه آرزو و دیگر وزرای ونزوئلائی در خصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم.  همچنین در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های رعب‌آفرین  آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی نمودم.

مقصد بعدی سفر، کوبا بود.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در هاوانا پایتخت کوبا بسر می برد روز جمعه از دو مرکز مطالعات پزشکی و دارویی از جمله « مرکز مطالعات پیشرفته CEA » و« مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی CIGB » بازدید بعمل آورد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در زمانی که برای دیداری رسمی در کوبا به سر می برد با برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این ملاقات زمینه های توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های سیاسی اقتصادی و همکاریهای بین المللی را مورد بررسی و تاکید قرار دادند. حمایت دو کشور از آرمان فلسطین، همکاریهای دو طرف در حوزه های انرژی، نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین هماهنگی دو کشور در مباحث مرتبط با آمریکای لاتین و خاورمیانه از جمله موضوعات مورد گفتگوی وزرای امور خارجه دو کشور بود.

ظریف در مورد سفر خود به کوبا نوشت: در هاوانا برای گفتگو با وزیرامور خارجه رودریگز، معاون نخست وزیر کابریساس و رییس جمهور دیاز کانل.
تمرکز بر: همبستگی جهانی - بخصوص علیه تروریسم اقتصادی آمریکا - و همکاری دوجانبه به ویژه در حوزه سلامت، علوم و انرژی.
در بازدید از مرکز مطالعات پیشرفته (CEA) و مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB)، تحت تاثیر دستاوردهای کوبا در عرصه نانو و کووید۱۹  قرار گرفتم.

سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کشورهای آمریکای لاتین از جمله کوبا، بازتابی گسترده در رسانه‌های اسپانیایی زبان داشت و برخی رسانه‌ها این سفر را با عنوان «پیام برادری» توصیف کردند.

مقصد آخر بولیوی بود. وزیرخارجه کشورمان در بدو ورود به این کشور، در صفحه توئیتر خود نوشت:همین الان وارد لاپاز شدم تا با بولیویایی‌ها ثمره مبارزه برای احیای دموکراسی‌شان را جشن بگیرم. و مفتخرم که روز یکشنبه در مراسم تحلیف رییس‌جمهور آرسه شرکت کنم. مشاهده شور و شعفی که مردم در جشن احیای آزادی و دموکراسی خود نشان می‌دهند، فوق‌العاده است.

ساعتی بعد و پس از دیدار با برخی از مقامات بولیوی، وزیر خارجه کشورمان به تشریح این سفر پرداخت.

محمدجواد ظریف نوشت: الان با رییس جمهور منتخب لوییس آرسه و معاون ایشان دیدار کردم. به نمایندگی از کشورم پیروزی آنها در انتخابات را تبریک گفتم و برای آنها و مردم بولیوی بهترین ها را خواستار شدم. همکاری های برادرانه در حوزه های سیاسی -اقتصادی و راه های گسترش همکاریها از موضوعات مورد گفتگو بود.

در پاکستان چه گذشت؟

غروب سه شنبه محمد جواد ظریف وارد پاکستان شد. این سفر در ادامه گسترش روابط بین تهران و اسلام آباد شکل گرفت. با روی کار آمدن عمران خان، نخست وزیر پاکستان، روابط بین دو کشور گسترش و نزدیکی بیشتری پیدا کرده است.

وزیرخارجه کشورمان «در بدو ورود به اسلام‌آباد پایتخت پاکستان به خبرنگاران گفت: وضعیت آتی توافق هسته‌ای بستگی به رفتار ایالات متحده آمریکا دارد. محمدجواد ظریف» صبح چهارشنبه پیش از دیدار رسمی با ژنرال «قمر جاوید باجوا»، همراه وی در محل یادگار شهدا در مقر فرماندهی ارتش پاکستان، از گارد احترام حاضر در محل سان دید و با تقدیم تاج گل، به مقام شهدای ارتش این کشور ادای احترام کرد. بعد از این مراسم دو مقام عالی دولت و ارتش ایران و پاکستان وارد مذاکرات با محورهای مهمی از جمله مبارزه با تروریسم،‌ تقویت همکاری‌های مرزی، دفاعی و گسترش مناسبات نظامی میان دو کشور همسایه شدند. طرفین در این دیدار مهم همچنین تازه ترین تحولات امنیتی منطقه به ویژه وضعیت افغانستان را بررسی کرده و دیدگاه‌های یکدیگر را به اشتراک گذاشتند.

از دیگر برنامه های این سفر این بود که رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان  به همراه همتای پاکستانی درخت یادبود کاشت.  محمد جواد ظریف در ادامه با شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود گفتگو کرد. دو طرف در این ملاقات زمینه های توسعه همکاری های دوجانبه سیاسی ، اقتصادی و بین المللی دو کشور را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.  وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گذرگاههای مرزی با پاکستان ، از تصمیم دولت این کشور در خصوص گشایش بازارچه های جدید مرزی در جهت توسعه مناسبات تجاری دو کشور استقبال و آمادگی کشورمان برای توافق پیرامون‌ روشهای جدید تبادلات تجاری را اعلام کرد.  ظریف با اشاره اهمیت تقویت امنیت مرزهای دو کشور ، ضرورت مشورتهای مستمر در این خصوص را یادآور شد.   

 شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار از ایران به عنوان یک دوست و همسایه مهم پاکستان یاد کرد و از اقدامات عملی دولت این کشور برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی با ایران خبر داد و اظهار داشت: دولت پاکستان تصمیم گرفته است به تبادلات تجاری مرزی دو کشور کمک کند. 

بعد از آن، طی مراسمی با حضور وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ، یکصد و چهل و سومین سالگرد تولد شاعر بزرگ پارسی گوی علامه اقبال لاهوری گرامی داشته شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به پاکستان و در ادامه دیدارهای خود با مقامات ارشد پاکستان با عمران خان نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد. ظریف در این دیدار با اشاره به روابط خوب سیاسی فیمابین دوکشور و برشمردن فرصت های توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی به برخی از برنامه های پیش رو در حوزه همکاریهای اقتصادی از جمله برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ، بازگشایی گذرگاهها و بازارچه های مرزی، گسترش تجارت و تهاتر اشاره و تصریح کرد: کشورهای همسایه اولویت روابط خارجی جمهوری اسلامی برای همکاری  به شمار می روند. 

در این دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز با ابراز خرسندی از مذاکرات وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات پاکستانی، علاقمندی این کشور  برای توسعه مناسبات سیاسی‌ و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرارداد. 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی را پرثمر توصیف کرد. محمدجواد ظریف در توئیترش نوشت: گفتگوهای تفصیلی و مفیدی در پاکستان در خصوص تجارت مرزی و امنیت و همچنین مبادلات تهاتری داشتیم. در دیدار با وزیر امور خارجه شاه محمود قریشی، فرمانده ارتش ژنرال باجوا و نخست وزیر عمران خان، ما همچنین در خصوص هماهنگی پیرامون منطقه - از جمله افغانستان - و دیگر موضوعات جهانی از جمله تعصبات ضداسلامی، به توافقاتی دست یافتیم.

در ده روز گذشته جواد ظریف با سفر به کشورهایی که ایران روابط دوستانه ای با آنها دارد، موضوع گسترش روابط را مطرح کرد. استقبال از ایران در آمریکای لاتین نشان داد که با وجود تحریم ها هر دو طرف به یکدیگر به شکل متحدانی مطمئن و قابل اعتماد نگاه می کنند. 

علی اکبر فرازی در گفتگویی با خبرآنلاین در مورد سفر ظریف به پاکستان گفت:  سفر ظریف به پاکستان سفر مهمی است و در دوره بسیار مهمی هم انجام می شود. رابطه ایران با پاکستان رابطه استراتژیک و بسیار برادرانه و دوستانه ای است. ما با هر دولتی که در پاکستان سر کار آمده رابطه حسنه ای داشتیم چرا که پیوندهای عمیق فرهنگی با مردم این کشور داریم و قطعا در این موقعیت حساس رایزنی با پاکستان در زمینه های مختلف به نفع منطقه و به نفع دو کشور باشد. 

از نظر اقتصادی در وضعیت تحریم هم این سفر می تواند راهگشا باشد. هر دو کشور همکاری های تجاری و اقتصادی قدیمی با هم دارند و هر دو عضو قدیمی اکو هستند و در آن همکاری های مشترکی دارند. پروژه های مشترکی هم قبلا تعریف شده بود که امیدواریم در این سفر این پروژه ها بازتعریف شوند و آنهایی که به فعلیت در نیامده، قطعی و اجرایی شوند.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید