بر اساس نتایج یک مطالعه بزرگ، بیماری روانی بهبودیافتگان کرونا را سه ماه بعد از ابتلا تهدید می‌کند.

میراث ترسناک کرونا برای بهبودیافتگان

به گزارش سلام نو به نقل ازخبرگزاری رویترز، این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس انجام شد، نشان می دهد که برخی از بهبودیافتگان کرونا سه ماه بعد از ابتلا به این بیماری با خطر بالای ابتلا به یک بیماری روانی روبرو می شوند.

پل هریسون استاد روانشناسی دانشگاه آکسفورد در انگلیس گفت: مردم نگران بودند که بهبودیافتگان کووید۱۹،  با خطر بیشتر ابتلا به مشکلات سلامت روانی روبرو شوند که یافته های مطالعه ما این احتمال را تایید می کند.

وی افزود: محققان دانشگاه آکسفورد در این مطالعه پرونده الکترونیکی سلامت بیش از ۶۹ میلیون بیمار آمریکایی را مورد بررسی قرار دادند؛ ۶۲ هزار و ۳۵۴ نفر از این افراد از اواخر ماه ژانویه تا اول آگوست به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.  

این محقق تاکید کرد: پیگیری افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود، نشان داد که در مدت ۳ ماه، برای یک نفر از هر پنج نفر بهبود یافته کرونا، برای اولین بار ابتلا به اضطراب، افسردگی یا بی خوابی بوجود آمده است. محققان گفتند که این احتمال تقریباً ۲ برابر بیشتر از سایر گروه های بیماران در همان دوره بود.

هریسون تصریح کرد: این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به کووید۱۹ در افرادی که از پیش به بیماری های روانی مبتلا بودند نسبت به افراد فاقد این بیماری ها ۶۵ درصد بیشتر بود.  

متخصصان بهداشت روان که در این مطالعه شرکت نداشتند، معتقدند: یافته های این مطالعه تاییدی است بر مدارک در حال افزایش مبنی بر این که کرونا بر مغز و روان مبتلایان تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به یک سری بیماری های روانی را افزایش می دهد.

محققان متوجه شدند که شایع ترین میزان ابتلا به اضطراب، افسردگی و بی خوابی در میان بهبودیافتگان کووید۱۹ بود که مشکلات سلامت روانی داشتند. آنها همچنین متوجه شدند که خطر ابتلا به زوال عقل که  خطر قابل توجهی بالاتری از زوال عقل که با کاهش عملکردهای مغز مانند حافظه و تفکر مشخص می شود، در این افراد به مراتب بالاتر است.

این مطالعه نشان داد: ۲۰ درصد از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند در مدت ۹۰ روز به یک اختلال روانی مبتلا می شوند. همچنین این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به کووید۱۹ در افرادی که سابقه یک بیماری روانی داشتند نسبت به افرادی که سابقه این بیماری را نداشتند، ۶۵ درصد بیشتر بود.  

کووید۱۹ برای اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر «ووهان» در کشور چین شناسایی شد و به سرعت تقریبا در تمام کشورهای جهان گسترش یافت؛  سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ مارس شیوع این بیماری را همه گیری اعلام کرد.

دانشمندان چینی توانسته اند به سرعت نژادی از کروناویروس جدید را شناسایی کنند و توالی ژنتیکی آن را در اختیار آزمایشگاه‌ های سراسر جهان قرار دهند تا به‌طور مستقل آزمایش‌های پی سی آر تهیه کنند که بتواند ابتلا را در هر فرد تأیید کند.

یافته های این مطالعه در مجله The Lancet Psychiatry منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید