رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: ما نباید تولید، فعالیت، رشد اقتصادی و اقتصاد را به تحولات دیگر کشورها گره بزنیم و نباید موضع‌گیری‌هایمان را هم به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم. البته اشکالی ندارد از امروز برای انتخابات ۱۴۰۰ تبلیغ و کار کنیم اما نباید منافع ملی را فدای آن کنیم. ما مسئول منافع ملی کشور هستیم و می‌خواهیم مردم احساس راحتی کنند.

هرجا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم

رییس جمهور گفت: ما هرجا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که فشار تحریم را از شانه‌های مردم برداریم و هرجا فضا مناسب این کار باشد وظایف‌مان را بر مبنای امنیت ملی‌مان انجام می‌دهیم و هیچ کس در این زمینه حق فرصت‌سوزی ندارد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به انتخابات اخیر آمریکا اظهار کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است و هر دولتی که در آمریکا باشد سیاست ما تغییر نمی‌کند. ما همان سیاستی را که دیروز داشتیم امروز و فردا خواهیم داشت و این وابسته به دولت آمریکاست که به سیاست‌های ما نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: دولت رو به پایان آمریکا در این مدت از سیاست‌های ما فاصله گرفت. سیاست اصولی ما سیاست اکثر کشورهای مستقل و مهم جهان است و آنها هم با یک جانبه‌گرایی و تروریسم مخالفند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد شرایط جدیدی پیش می‌آید و اگر دور شد آن موضوع دیگری است. سیاست ما تعامل با جهان و به تعبیر رهبری تعامل گسترده با جهان است.

روحانی با اشاره به این‌که هفته گذشته جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای بود یادآور شد: مردم آمریکا با رای خود نشان دادند که موافق سیاست‌های متکبرانه کسی که با تحقیر نسبت به برخی ملت‌ها صحبت می‌کرد و حتی به بعضی از ملت‌های ما به صراحت لقب گاو شیرده داده بود و سیاست‌هایش انزجار همه ملت‌های جهان و حتی مردم خود آمریکا را برانگیخته بود، موافق نیستند و این سیاست‌ها با مخالفت قاطع مردم مواجه شد که قابل اهمیت بود.

وی اضافه کرد: رژیمی که خواب سقوط ایران را می‌دید به صورت حقیرانه ساقط شد به جز چند کشور کوچک بقیه جهان شرایط جدیدی پیش‌روی خود می‌بینند. در ایران هم انتظارات جامعه و مردم شاهد یک تغییرند. انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی به امید به آینده مواجه شده است. البته این به این معنا نیست که روابط ما بر این مبنا بنا نهاده شده باشد. به طور کلی اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوستان‌مان است. آمریکا و دولتی که در آن رو به پایان است به عنوان عامل مزاحم در روابط ما با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد و من حس می‌کنم این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است.

رییس جمهور با بیان این‌که شرایط برای فعالیت بر مبنای مصالح و منافع آماده‌تر شده افزود: ما در سال‌های گذشته روابط بسیار خوبی مخصوصا با همسایگان‌مان مثل عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و سایر کشورهای دوست مثل روسیه و چین برقرار کردیم و احساس می‌کنیم فضا برای روابط نزدیک‌تر و تعامل با دوستان آماده‌تر شده است.

روحانی در ادامه یادآور شد: این دولت رو به پایان آمریکا که آشنا به سیاست‌های بین‌المللی نبود و صحبت‌های دیکته شده تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی را تکرار می‌کرد رو به پایان است. به نطق‌های این آدم (ترامپ) در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران نگاه کنیم می‌بینید که همان جملات و تعبیراتی را به کار می‌برد که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد و معلوم است چه کسانی برایشان اینها را نوشته‌اند.

وی با بیان این‌که دولت آمریکا نتوانست بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و جهان تصمیم بگیرد خاطر نشان کرد: علت عقب افتادن آنها در انتخابات یکی ناتوانی آنها در موضوع کرونا بود. آنها با دست انداختن این موضوع و بیان این‌که اصلا خبری نیست مردم خودشان را نابود کردند و به جای مقابله با کرونا این همه کشتار در آمریکا ایجاد شد. عامل دیگر بهم ریختن مناسبات‌شان و روابط‌شان با جهان بود و تنها رابطه با ایران نبود، بلکه روابط با دوستان سنتی‌شان و چین را هم بهم ریختند و هر روز صبح گوشه‌ای از روابط‌شان بهم می‌ریخت.

رییس جمهور اضافه کرد: عامل بعدی تحقیر آمریکا در سیاست خارجی بود. آمریکا هیچ وقت در روابط بین‌الملل این چنین در شورای امنیت و سازمان ملل مفتضح نشده بود. این‌که طرحی را ارائه کنند و فقط خودشان و جزیره‌ای کوچک به آنها رای دهد یا طرحی بدهند که هیچ کشوری به آن اعتنا نکند، تحقیر بزرگی بود. به این دلایلی که گفتم مردم آمریکا تصمیم به تغییر گرفتند.

روحانی همچنین تاکید کرد: سیاست ایران روشن است. سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات، احترام به حقوق ملت‌ها، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و مبارزه با تروریسم، پایان یک جانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات است، اما این دولت رو به پایان آمریکا از این سیاست‌ها فاصله گرفت و حامی تروریسم و مداخله در کار ملت‌های منطقه و ادامه‌ی جنگ و فروختن سلاح در منطقه بود.

رییس جمهور با یادآوری این نکته که آمریکا تخاصم با ایران را شروع کرد، اظهار کرد: آنها خودشان باید به این دشمنی پایان دهند چرا که ما آن را شروع نکردیم. جوان‌ها نمی‌دانند این تخاصم از طرف آمریکا آغاز شده است. در ابتدای انقلاب آمریکایی‌ها به راحتی در ایران بودند و با این‌که فعالیت‌هایشان اشکالاتی هم داشت به راحتی در فرودگاه سوار هواپیما شدند و به کشورشان بازگشتند. حتی ما با آمریکا هم قطع رابطه نکردیم بلکه آنها خودشان این رابطه را قطع کردند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم و هواپیما و هلی‌کوپتر نفرستادیم بلکه آنها به طبس فرستادند. ما اگر کشوری با آمریکا می‌جنگید به متجاوز کمک نکردیم اما آنها به صدام متجاوز کمک کردند. هر وقت آمریکایی‌ها از این سیاست‌ها دست برداشتند شرایط متفاوت خواهد بود. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند ما می‌خواهیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم و آمریکا هم هر وقت آدم شود رابطه خواهیم داشت. تفسیر این آدم شدن همان سیاست اصولی است که به آن اشاره کردم.

رییس دولت دوازدهم در ادامه تصریح کرد: آن آقایی که دولت‌اش رو به پایان است گفت که برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکا بود و عده‌ای تحریکش کردند که از برجام خارج شود. تصورش هم همین بود که ظرف دو سه ماه نظام را سرنگون می‌کند و تصورات کودکانه‌ای داشت.

روحانی اضافه کرد: این آقای جدید هم از ابتدا در تبلیغات‌اش گفته که می‌خواهم به برجام بازگردم ما که داخل برجام بودیم و از آن خارج نشدیم ۱+۴ هم در برجام بوده و البته در تعهدات‌شان سستی کردند که ما متقابلا تعهدات‌مان را کاهش دادیم. این به عهده آنهاست که اگر خواستند راه جدیدی را انتخاب کنند.

رییس جمهور همچنین تاکید کرد: ما برنامه‌مان را در کشور به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم و برنامه ما به اصول ما پیوند خورده است. البته راه برای آمریکا باز است ولی ما برنامه‌های ۹ ماهه پایانی دولت را بر این مبنا تدوین کرده‌ایم که اگر همین شخص فعلی هم سرکار باشد ما راه خودمان را به درستی می‌رویم، چرا که ما هیچ وقت سیاست‌ها و برنامه‌هایمان را بر مبنای تغییر شرایط آمریکا تنظیم نکردیم البته این به نفع خود آمریکایی‌هاست که شرایط‌شان تغییر کند.

وی با بیان این‌که دولت رو به پایان آمریکا همیشه با بدنامی و همیشه با فحاشی با مردم ما صحبت کرده است عنوان کرد: ما همیشه مودبانه حرف زدیم امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر سایر ملت‌ها و با پایبندی به تعهدات سیاست‌های خود را جلو ببرد. ما هرجا ببینیم شرایط آماده لغو تحریم است از این فرصت استفاده می‌کنیم. هدف ما این است که فشار تحریم را از شانه‌های مردم برداریم و هرجا فضا مناسب این کار باشد وظایف‌مان را بر مبنای امنیت ملی‌مان انجام می‌دهیم و هیچ کس در این زمینه حق فرصت‌سوزی ندارد، چرا که ما باید بر مبنای منافع و وحدت ملی تصمیم بگیریم.

رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: خواهش می‌کنم عده‌ای به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و به آن دامن نزنند و بگذارند این فضایی را که برای ماه‌های آینده در ذهن مردم به وجود آمده ادامه داشته باشد و موضوعات منافع کشور را به انتخابات گره نزنند.

رییس دولت دوازدهم همچنین اظهار کرد: ما نباید تولید، فعالیت، رشد اقتصادی و اقتصاد را به تحولات دیگر کشورها گره بزنیم و نباید موضع‌گیری‌هایمان را هم به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم. البته اشکالی ندارد از امروز برای انتخابات ۱۴۰۰ تبلیغ و کار کنیم اما نباید منافع ملی را فدای آن کنیم. ما مسئول منافع ملی کشور هستیم و می‌خواهیم مردم احساس راحتی کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها قصد داشتند جمهوری اسلامی ایران را تسلیم کنند ولی فهمیدند که ایران تسلیم نمی‌شود و نخواهد شد. آنها تحریم را به یک جنگ تروریستی تبدیل کردند و اقدامات تحریک‌آمیز تا مرز جنگ انجام دادند، اما تدبیر و مدیریت نظام و تصمیم درست دولت باعث شد که نگذاریم در هیچ جا از فضا استفاده کنند. آنها تا مرز جنگ آمدند و از خط قرمز ما عبور کردند. آنها بزرگترین سردار ما را ناجوانمردانه ترور کردند که البته تودهنی آن را هم خوردند.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این‌که بنای دولت تولید به عنوان یک اصل مهم است، اظهار کرد: بنای ما تولید، افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل و وفور کالا به خصوص کالاهای اساسی در داخل کشور است.

وی با اشاره به گزارش اخیر وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در دولت دوازدهم 250 هزار واگن و لوکوموتیو به وسائل حمل و نقل ما اضافه شدند و امسال با وجود کرونا جابه‌جایی کالا شش درصد نسبت به هفت ماهه ابتدایی پارسال بیشتر شده و 285 میلیون تن بوده است.

رییس جمهور در ادامه گفت: آنها که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و به این چشم دوخته که در عالم چه خبر است باید بدانند که دولت برنامه‌ریزی خود را می‌کند و این آمارها نشان‌دهنده این برنامه‌ریزی است. حمل و نقل و ورود کالاهای اساسی ادامه خواهد داشت و طبق آمار ورود کالاهای اساسی امسال 11.7 درصد بیشتر از هفت ماهه ابتدایی پارسال بوده است و 60 میلیون تن کالای اساسی جابه‌جا شده است.

روحانی همچنین خاطر نشان کرد: در این هفت سال و در دوره‌ای دولت با استفاده از برجام اقداماتی را انجام داد که ثمره آن را در سال‌های 1395 و 1396 دیدیم. در آن دوره شرایط بر مبنای شاخص‌ها جزو بهترین شرایط در 40 ساله بعد از انقلاب بود. براساس آمار در آن دوره تورم یک رقمی بود و در سال 1395 رشد اقتصادی بالاترین رشد در جهان بود و اشتغال، رشد اقتصادی و مبنای پایه پولی در متوسط دوره‌های قبلی بهتر بود ما در تمام شاخص‌ها بر مبنای سیاست‌های نظام با وحدت و با هدایت‌های رهبری پیش رفتیم.

وی همچنین اظهار کرد: در سه سال گذشته هم سیاست ما مقاومت، ایستادگی، تکیه بر حضور مردم و گسترش صادرات و تولید بوده است. البته جای تردید نیست که مردم ما در این مدت سختی دیده‌اند و در این هشت ماه کرونا هم اضافه شده و فشار را زیاد کرده است، اما دولت تسلیم این فشار نشد و اقدامات خود را ادامه داد.

رییس جمهور یادآور شد: ما به خاطر کرونا 100 هزار میلیارد تومان به صورت پرداختی یا با تسهیلات در اختیار مردم گذاشتیم تا کسب و کارها، مستاجرین و افرادی که در شرایط سخت بودند به مشکل نخورند. از آبان‌ماه 1398 تا به امروز بسته حمایتی ماهانه از 55 تا 205 هزار تومان به مردم داده‌ایم و الان هم این کار را ادامه می‌دهیم.

روحانی با بیان این‌که در این ایام فشار اقتصادی دولت‌ حقوق‌ها را افزایش و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را انجام داد، خاطرنشان کرد: ما 18 هزار میلیارد تومان برای این همسان‌سازی پرداخت کردیم و در عین حال دنبال توسعه کشور هم بودیم. در این هشت ماه 57 هزار میلیارد تومان تخصیص برای طرح‌های عمرانی داشتیم و می‌بینید که به صورت منظم در حال افتتاح شدن هم هستند.

وی همچنین تاکید کرد: مسیر ما استفاده از شرایط برای بهتر شدن زندگی مردم و کاهش فشار از روی مردم بوده و هست و از هر فرصتی که به منافع ملی، مردم‌مان و رفع تحریم‌ها باشد حتما استفاده می‌کنیم. این مسائل حزبی و جناحی نیست و مربوط به کل ملت است. البته هر گامی که بخواهیم برداریم حتما از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم راه و مسیر درست را برای گشایش زندگی مردم انتخاب کنیم.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشی از گام‌های اساسی دولت در هفت سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: یکی از این اقدامات درباره بانک‌ها بوده است که دو بخش داشته بخش اول آن مربوط به موسسات اعتباری غیرمجاز بود که دولت به آنها که ظلم می‌کردند، اموال مردم را غارت می‌کردند و مشکلاتی ایجاد کرده بودند، پایان داد. موضوع دیگر ادغام بانک‌های نیروهای مسلح است که امیدواریم تا پایان آذرماه این پروسه انجام شود.

وی با بیان این‌که در بخش راه‌آهن هم کارهای زیرساختی مهمی در این دولت صورت گرفته است، اظهار کرد: در این مدت استان‌های مختلفی به راه‌آهن وصل شدند و راه‌آهن به کرمانشاه، ارومیه و رشت وصل شد و بسیاری از طرح‌ها هم مثل وصل شدن راه‌آهن به تبریز از طریق میانه در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

روحانی اضافه کرد: در بخش راه‌آهن سه کار مهم دیگر پیش‌رو داریم اولی اتصال خلیج فارس به دریای خزر است که تا پایان سال یا ابتدای سال آینده آن را متصل خواهیم کرد و پروژه رشت به آستارا را هم ادامه خواهیم داد که خلیج فارس و دریای عمان را به روسیه و اروپا وصل می‌کند.

رییس جمهور ادامه داد: طرح دوم وصل شدن راه‌آهن ایران به افغانستان است که ظرف یک ماه آینده افتتاح خواهد شد و خارک را به هرات و از آنجا به مزار شریف و آسیای مرکزی متصل می‌کند. طرح سوم و بسیار مهم دیگر هم راه‌آهن چابهار به زاهدان است که 700 کیلومتر است و دو بخش اساسی آن را تا پایان دولت افتتاح می‌کنیم و مسیر بعدی در دولت بعد افتتاح خواهد شد. این زیربناها می‌تواند تحول بزرگی را برای کشور ایجاد کند.

رییس جمهور در پایان خطاب به ملت ایران اظهار کرد: به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن نرخ ارز و متعادل کردن قیمت کالاهای اساسی است که برای مردم اهمیت دارد و دولت به طور منظم آن را دنبال می‌کند. در این زمینه بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و همه تلاش می‌کنند ضمن این که باید از وزرای اقتصادی دولت که در این دوران جنگ و تروریسم اقتصادی کمک کردند تشکر کنم. از وزارت نفت، صمت، راه، اقتصاد تا بانک مرکزی کارهای بزرگی انجام دادند و ان‌شاالله با امید و تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های بیشتری هم خواهیم بود.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید