اردشیر سنایی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که ترامپ با مانور روی شکاف‌های جامعه آمریکا خود را بالا کشیده و تا وقتی این شکاف‌ها باشد کسان دیگری نیز می‌تواند پا جای پا او بگذارند.

جریانی که ترامپ نماینده آن است می‌تواند به قدرت بازگردد/ افراطی‌ها نمی‌توانند با هم متحد شوند / رفتن ترامپ تاثیر مستقیمی بر راست‌گرایی ندارد

سلام نو - سرویس بینالملل: هرچند نتیجه انتخابات آمریکا روشن نشده ولی اگر همین روند ادامه داشته باشد ترامپ دیر یا زود از کاخ سفید خداحافظی می‌کند، خداحفظی‌ای که البته به لطف کرونا و مشارکت کم سابقه مردم در این انتخابات رخ داده است، وگرنه پایگاه رای دونالد ترامپ رشد قابل قبولی هم داشته است.

رشد آرای عمومی ترامپ نشان داده است که حداقل پایگاه رای او از عملکردش راضی بودند و حتی برخی تازه به پای صندوق آمده‌اند. اما آیا چنین چیزی خطرناک است؟ آیا این به معنا است که حتی با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید ترامپیسم هنوز بر سر آمریکا و حتی جهان سایه می‌افکند؟

اردشیر سنایی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که ترامپ با مانور روی شکاف‌های جامعه آمریکا خود را بالا کشیده و تا وقتی این شکاف‌ها باشد کسان دیگری نیز می‌تواند پا جای پا او بگذارند.

وی با اشاره به رشد آرا ترامپ می‌گوید: به هر حال ترامپ به عنوان نماینده گروهی از شهروندان آمریکا است که می‌توان آنان را طرفداران ناسیونالیسم آمریکایی دانست که با رشد آرای مردمی نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان دادند بخشی از جامعه آمریکا هنوز به ترامپ و دیدگاه‌های او علاقه‌مند هستند و ترامپ نماینده بخشی از تمایلات جامعه آمریکا است.

این استاد دانشگاه در ادامه به مشکلات ایالات متحده اشاره کرد و گفت: شکاف‌هایی در جامعه آمریکا وجود دارد که ترامپ با تمرکز بر آن‌ها فاتح انتخابات ۲۰۱۶ شد و با ادامه مانور بر روی آن‌ها محبوبیت خود را افزایش داد، سیاست‌هایش را پیش برد و موفقیت داخلی و خارجی را به هم پیوند زد.

وی در خصوص آینده جریان حامی ترامپ گفت: نمی‌توان آینده این جریان را دقیق پیشبینی کرد اما می‌توان گفت که دیدگاه‌های افراطی، جریان‌های سیاسی و دیدگاه پوپولیستی در نقاط مختلف دنیا در حال رشد هستند و این رشد هم ریشه در دلایل مختلفی از جمله مشکلات جوامع و تبلیغات عوام گرایان دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با برشمردن برخی از شکاف‌های جامعه آمریکا گفت: در آمریکا این شکاف‌ها بین سفید پوستان و سیاه پوستان، ساکنین و مهاجرین، اقلیت‌های قومی، جنسیت‌ها و موارد این چنینی شکل گرفته است؛ آن چنان که می‌بینیم نیز در همین دوره ترامپ رای بیشتری از مردان سفید پوست کم سواد جذاب کرد و بایدن رای بیشتری در بین سیاه پوستان داشته است.

وی ادامه داد: بنابراین این مسیر می‌تواند ادامه پیدا کند و حتی تشدید شود و اگر کسی بتواند روی این محورها متمرکز شود و نظر مردم را جلب کند، این جریان می‌تواند به شکل دیگری به قدرت باز گردد.

سنایی درباره تاثیر شکست ترامپ بر راست‌گرایان دنیا گفت: در برزیل تلاش‌هایی از سوی راست گرایان صورت گرفت، اروپایی‌ها هم نمایندگانی راست گرا به پارلمان اروپا فرستادند و حتی استیو بنن مشاور سابق ترامپ تلاش‌هایی برای جمع کردن راست‌گرایان اروپا انجام داد، اما نمی‌توان رابطه مستقیمی بین رفتن ترامپ و تضعیف و تقویت این جریان‌ها برقرار کرد.

وی ادامه داد: درست است که راست‌ها شعارهای مشترک نژاد پرستانه، ضد مهاجرت، ضد اقلیت و ضد منطقه گرایی دارند ولی در فضای تصمیم‌گیری معمولا با هم به مشکل می‌خورند، حتی در اروپا که اشتراکاتی دارند باز هم در پارلمان اروپا نتوانستند پیوندی جدی‌ شکل بدهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اختلاف راست‌گرایان در حوزه عمل گفت: به نظر می‌رسد راست‌های افراطی وقتی وارد عمل می‌شوند بیشتر به مسائل ملی اولویت می‌دهند تا این که پیوندهای فراملی همدیگر را تقویت کنند. در نتیجه تاثیر مثبت یا منفی خاصی از رفتن ترامپ نمی‌پذیرند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید