بورس تهران روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه با کاهش ۱۵۳۲۶ واحدی بر روی کانال یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۵۳۶ واحدی قرار گرفت و با این مختصات به استقبال انتخابات آمریکا رفت.

پیش بینی بورس ایران یک روز بعد از انتخابات آمریکا

به گزارش سلام نو به نقل از نبض بورس، روز گذشته باز هم شاخص کل کاهش ارتفاع داد و جایگاه خود را در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی تثبیت کرد. فردا اولین روز بازار بعد از انتخابات آمریکا می باشد. روند بورس چگونه خواهد بود؟

روز گذشته و در ادامه روند نزولی بازار، دوباره این بازار قرمزپوش بود. شاخص کل در روز قرمز بورس باز هم از ارتفاع خود کاست و صف های فروش هم تفاوت معناداری با روزهای گذشته نداشتند.

شاخص کل در پایان داد و ستدهای روز گذشته با کاهش ۱۵۳۲۶ واحد از ارتفاع خود، بر روی کانال یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۵۳۶ واحدی قرار گرفت. حجم معاملات ۵ میلیارد و ۸۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار و ارزش معاملات نیز ۴۶ هزار و ۵۷ میلیارد ریال گزارش شد. حدود ۵۱ درصد از نمادها در صف فروش قفل بودند و تنها ۱۰ درصد از نمادها با صف خرید به کار خود در روز گذشته پایان دادند.

بورس با این مختصات به استقبال انتخابات آمریکا رفت و حالا این پرسش مطرح است که فردا و یک روز بعد از انتخابات آمریکا، انتخاباتی که سایه سنگین خود را بر اقتصاد ایران انداخته بود، بورس چه روندی را خواهد داشت؟

مهرداد کاویانی جوپاری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار نبض بورس گفت: بازار سرمایه پس از گذر از نوسانات شدید رخ داده در نهایت به ایستگاه انتخابات آمریکا و تصمیمات پس از آن رسید. با توجه به معاملات روز کاری گذشته بنظر می رسد که بازار در یک حالت خنثی قرار داشته و منتظر اعلام نتایج مانده است. وی ادامه داد: در کلیت بازار فشار فروش کاهش قابل توجهی داشته  اما نکته اصلی نظاره گر بودن خریداران و خروج نقدینگی بوده است که این امر منجر به نبود تحرکات در کلیت بازار شده است. کاویانی افزود: برای روز معاملاتی چهارشنبه با توجه به مقطع فعلی برآورد می شود که کلیت بازار دارای رفتارهای هیجانی بوده و همچنان جهت کلی تعیین نشود و با نگاه ویژه به نتایج ریاست جمهوری آمریکا تحرکات در بازار صورت پذیرد. نکته کلیدی در تحلیل رفتار آتی بازار را می توان در گرو حرکت نقدینگی موجود در بازار که حبس شده در صندوق های درآمد ثابت بوده یا وجوهی که از بازار خارج شده است، دانست.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت انتخاب بایدن با توجه به شوک احتمالی رو به پایینی که در دلار شاهد خواهیم بود بنظر صنایعی که هزینه های دلاری اما فروش ریالی داشته یا صنایعی که از پایه دارای فعالیت ریالی هستند و نسبت قیمت به درآمد جذابی دارند در کنار گروه خودرو شاهد اقبال بازار باشند. در صورت انتخاب ترامپ اوضاع گنگ خواهد ماند چرا که احتمالا دلار رشد را تجربه خواهد کرد و از دید بنیادی سهام دلاری و کالایی برای خرید مناسب خواهند بود که بخش اصلی بازار را تشکیل می دهند و از این رویکرد انتظار می رود شاخص حرکات مثبتی داشته باشد اما از سوی دیگر باید توجه ویژه داشت که ریسک های سیستماتیک پیش روی بازار بیشتر خواهد شد و بازار موازی ارز همچنان مرکز توجه خواهد بود. با توجه به سناریوهای موجود بنظر مجددا در روز چهارشنبه شاهد معاملات در محدوده منفی برای کلیت بازار خواهیم بود.

کاویانی اظهار داشت: با توجه به ریزش قابل ملاحظه در شاخص کل، وضعیت سودآوری شرکتها، گزارشات منتشر شده میان دوره ای، مقایسه بازدهی به ریسک در بازارهای موازی، وضعیت کلان اقتصادی کشور از جمله نقدینگی و انتظارات پیش رو مطرح شده برای هر کدام از سناریوها، انتظار بر این است که با گذشت زمان بازار مجدد اساس ارزندگی سهام را با شرایط پیش آمده در اولویت قرار دهد و در کلیت بازار شاهد معاملات مثبتی باشیم چرا که بخش قابل توجه ارزش فعلی بازار تشکیل شده از نمادهایی است که وضعیت مناسب بنیادی، رو به رشد و قابل رقابت با سایر کلاس دارایی ها را دارا هستند. در این بین می توان حرکت نقدینگی از سوی حقیقی ها در بازار و تغییرات آن را مهمترین عامل در تشخیص روند معاملات روزهای آتی دانست چرا که در نهایت این عامل جهت حرکتی در بازارهای مالی و تقاضا را تعیین خواهد کرد که متاسفانه در روزهای اخیر بازار سرمایه از این حیث دچار ضعف شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید