هر عاملی که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود به بروز آلرژی کمک بیشتری می‌کند. در زندگی روزمره با پیروی کردن از برنامه غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی می‌توان تا حد زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد.

کاهش عوارض آلرژی پاییزی با مصرف ویتامین‌ها

در فصل پاییز بدن انسان برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش عوارض آلرژی به ویتامین‌های A ،D ،C و گروه B نیاز دارد.به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سیستم ایمنی بدن انسان زمانی که با مواد آلرژی‌زا مواجهه می‌شود، شروع به ترشح هیستامین‌ها می‌کند. این پدیده عوارضی چون عطسه، تورم چشم‌ها، قرمزی صورت، خارش پوستی و در برخی افراد مشکلات تنفسی و گوارشی ایجاد می‌کند.

هر عاملی که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود به بروز آلرژی کمک بیشتری می‌کند. در زندگی روزمره با پیروی کردن از برنامه غذایی مناسب، ورزش و خواب کافی می‌توان تا حد زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرد.

مهمترین عوامل در تضعیف سیستم ایمنی بدن چیست؟

کاهش میزان خواب شبانه، انجام ورزش‌های سنگین، مصرف دخانیات و آنتی‌بیوتیک‌ها، چاقی و بیماری‌ها متابولیک از مهمترین عوامل در تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان محسوب می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه هر عاملی که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، به بروز آلرژی کمک بیشتری می‌کند و غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع با تضعیف آن، آلرژی فصلی را تشدید می‌کنند.

کدام تغذیه برای کاهش آلرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است؟

مصرف انواع ویتامین‌های گروه B (غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ) ، انواع سبزی‌های دارای برگ سبز تیره (اسفناج، کرفس)، ویتامین‌های گروه C (مرکبات و سبزی‌های تازه) و سبزیجات غنی از ویتامین A همچون هویج می‌تواند از شدت عوارض ناشی از آلرژی بکاهد. کوئرستین یک آنتی هیستامین طبیعی است که از طریق تثبیت سلول‌ها و توقف تولید هیستامین کارایی خود را نشان می‌دهد و به عنوان آنتی اکسیدان تقویت کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود.

غذاهای حاوی محصولات پروبیوتیک، زردچوبه، دارچین، زنجبیل، سیر، پیاز، بذرکتان و منابع امگا ۳ مانند مغزها و ماهی‌های چرب به کنترل آلرژی پاییزی کمک می‌کند. بعضی غذاها نظیر سویا، تخم‌مرغ، ماهی، خربزه، گوجه‌فرنگی، بادمجان، گوجه‌سبز، کرفس و بعضی شکلات‌ها می‌تواند عوارض ناشی از آلرژی‌های فصلی را تشدید کند.

ارتباط چاقی با افزایش آلرژی چیست؟

کسانی که وزن خود را در حد طبیعی نگه می‌دارند و نسبت توده عضلانی و بافت چربی بدن خود را در حد طبیعی حفظ می‌کنند، علائم آلرژی را کمتر از سایر افراد تجربه می‌کنند، اما هر چه فرد چاق‌تر و دارای BMI (نسبت وزن به قد) بیشتر باشد علائم آلرژی در او شدیدتر می‌شود.

افراد برای جلوگیری از بروز حساسیت‌های فصلی باید رژیم غذایی مناسب با شرایط بدن خود داشته باشند. افراد چاق باید طبق برنامه با رعایت زمان‌بندی مناسب، حفظ عضلات بدن و کاهش درصد چربی، وزن خود را به طور اصولی کم کنند تا از عوارض ناشی از بروز آلرژی در امان بمانند.

در فصل پاییز برای کاهش بروز آلرژی چه ویتامین‌هایی مصرف کنیم؟

در فصل پاییز بدن انسان برای تقویت سیستم ایمنی به ویتامین‌هایی مانند ویتامین A (سیب زمینی، کدو، انواع کلم، اسفناج، نخودفرنگی، خرمالو، هویج، فلفل، تخم مرغ) نیاز دارد که میزان مصرف مجاز آن حداکثر ۹۰۰ میکروگرم در روز برای مردان و ۷۰۰ میکروگرم برای زنان است.

ویتامین C (مرکبات، گوجه فرنگی، شلغم، فلفل دلمه‌ای، آناناس، نخود فرنگی و کیوی)، ویتامین D (نور خورشید، زرده تخم مرغ، ماهی، قارچ، انواع پنیر، شیر، حبوبات، روغن ماهی) برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلای آلرژی پاییزی توصیه می‌شود. اگر فرد بدن ضعیفی دارد یا اشتها و میل به غذا خوردن در او پایین است، مصرف روزانه قرص مولتی ویتامین همراه با صبحانه توصیه می‌شود.

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید