«سرگئی لاوروف» و «ژان ایو لودریان» وزرای خارجه روسیه و فرانسه در تماس تلفنی بر حل و مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تاکید کردند.

تاکید روسیه و فرانسه بر حل دیپلماتیک مساله قره باغ

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، لاوروف و ایو لودریان در این مکالمه تلفنی، در خصوص سیر اوضاع در منطقه مناقشه قره باغ گفت و گو کرده و از ادامه اقدامات نظامی گسترده در این منطقه ابراز نگرانی کردند.

وزیران خارجه روسیه و فرانسه از طرف های مناقشه در قره باغ خواستار توقف فوری و برقراری آتش بس و تلاش برای کاهش تنش ها شدند.

لاوروف و ایو لودریان بر حل و فصل دیپلماتیک مناقشه قره باغ و لزوم اقدامات هماهنگ سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کردند.

روسیه، فرانسه و آمریکا سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا را تشکیل می دهند که پس از پایان جنگ چهار ساله در قره باغ از سال ۱۹۹۴ برای حل این مساله تلاش می کنند.

وزیران خارجه روسیه و فرانسه در ادامه گفت و گوی تلفنی، سناریوی احتمالی ادامه جنگ و مناقشه در قره باغ را بررسی کرده و بر اهمیت اراده سیاسی طرف های مناقشه برای توقف جنگ در این منطقه تاکید کردند.

دو طرف برخی مسائل دوجانبه روابط روسیه و فرانسه را هم بررسی کردند.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر این حملات خواندند.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید