جوجه کباب یکی از انواع کباب های خوشمزه در کشور محسوب می شود که در مهمانی ها و پیک نیک ها بسیار محبوب است، در این مطلب نکات طلایی درست کردن جوجه کباب زعفرانی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

نحوه درست کردن جوجه کباب زعفرانی ترد و خوشمزه

در رسم و رسوم ایرانی، کباب کردن جوجه مثل کباب کوبیده یکی از نکات کلیدی و اساسی خوش گذراندن در سفر، مهمانی، تعطیلات و دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی است.

در نگاه اول درست کردن جوجه کباب کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما حقیقت این است که آماده کردن و تدارک دیدن یک جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه و خوش عطر کار هر کسی نیست.

برای طرز تهیه یک جوجه کباب سیخی خوشمزه رستورانی باید یک سری ریزه‌کاری‌های مخصوص به این غذا را بلد باشید. به همین خاطر بد نیست طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار برای ۶ یا ۱۲ نفر ، ترکیب ادویه جوجه کباب، جوجه کباب تابه‌ای و نکات کلیدی یک جوجه کباب خوشمزه مجلسی را در مطلب زیر بخوانید.

مواد لازم

مرغ به صورت جوجه کبابی خرد شده: ۲ کیلوگرم (برای ۶ نفر) یا ۴ کیلوگرم (برای ۱۲ نفر)

(به ازای هر نفر ۳۰۰ گرم سینه یا ران یا کتف در نظر بگیرید)

پیاز: ۲ عدد یا ۴ عدد بزرگ (برای هر کیلوگرم مرغ ۱ عدد پیاز بزرگ لازم داریم)

فلفل دلمه‌ای: ۲ یا ۴ عدد عدد بزرگ (برای هر کیلوگرم مرغ ۱ عدد فلفل دلمه‌ای بزرگ نیاز داریم)

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه

فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

نمک: به مقدار دلخواه (بهتر است جوجه کباب خوش نمک باشد)

لیموترش: ۴ عدد (برای ۶ نفر) ۱ یک فنجان آبلیمو

روغن مایع یا روغن زیتون: ۱۲ قاشق غذاخوری برای ۶ نفر و ۲۴ قاشق غذاخوری برای ۱۲ نفر

کره: ۱۰۰ گرم برای ۶ نفر و ۲۰۰ گرم برای ۱۲ نفر

طرز تهیه

طرز تهیه و نکات طلایی جوجه‌ کباب زعفرانی رستورانی و جوجه تابه‌ای برای 6 یا 12 نفر

مرحله اول

برای درست کردن جوجه کباب خوشمزه ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید. اما جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم؟ برخی دوست دارند جوجه کباب ماستی یا جوجه کباب با سس مایونز درست کنند و عقیده دارند که این مواد گوشت جوجه را ترد و لطیف می‌کنند اما واقعا نیازی به استفاده از این مواد نیست. شما با همین ترکیب مواد گفته شده می‌توانید یک جوجه کباب زعفرانی رستورانی آبدار و خوشمزه داشته باشید.

ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت خرد کنید و به همراه مرغ به مدت ۱ الی ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود.

سپس ادویه جوجه کباب شامل نمک و فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ و آبلیمو به همراه روغن را اضافه کنید و ۱ ساعت دیگر به مواد استراحت دهید.

مرحله دوم

برای این‌که گوشت جوجه طعم خوبی به خودش بگیرد اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری به گوشت استراحت دهید پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف خارج کنید. سپس گوشت جوجه را سیخ بگیرید.

برای این‌که یک جوجه کباب نرم و آبدار داشته باشید فرقی ندارد که از کباب‌پز استفاده می‌کنید یا منقل، مدت زمان کباب کردن هر طرف یک سیخ جوجه روی حرارت ۸ تا ۱۰ دقیقه است و البته شعله باید ملایم باشد. به این ترتیب گوشت جوجه کباب حسابی آبدار و ترد و طلایی می‌شود و نمی‌سوزد.

نکات کلیدی طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی آبدار و خوشمزه رستورانی روی سیخ یا تابه‌ای

*برای این‌که یک جوجه کباب لذیذ رستورانی داشته باشید کره را با بخار آب به روش بن ماری آب کنید و به مقداری زعفران مخلوط کنید. سپس بعد از آماده شدن جوجه کباب و از سیخ کشیدن آن‌ها، این مخلوط جادویی کره و زعفران را روی کباب‌ها بریزید و لای برنج یا نان بگذارید.

*جوجه کباب بازهای حرفه‌ای حین کباب کردن جوجه‌ها ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای و باقی مخلفات مایه جوجه را با مقداری آب پرتقال و ادویه دلخواه سرخ می‌کنند و کنار جوجه میل می‌کنند که همان سس جوجه کباب بعد از پخت است.

*برخی اعتقاد دارند پیاز رنگ زعفران را از بین می‌برد. به همین خاطر در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن جوجه‌ها پیاز و فلفل دلمه‌ای را از ظرف مایه جدا می‌کنند و بعد زعفران دم کرده را اضافه می‌کنند. بعضی هم ابتدا جوجه‌ها را با زعفران مزه‌دار می‌کنند و سپس پیاز و فلفل دلمه‌ای و سایر مواد را اضافه می‌کنند. به این ترتیب زعفران کمتری هم مصرف می‌شود چون فلفل و پیاز نیازی به زعفران ندارند.

طرز تهیه و نکات کلیدی جوجه کباب زعفرانی برای 6 یا 12 نفر + جوجه کباب تابه‌ای

*چگونه جوجه کباب را ترد کنیم؟ برخی اعتقاد دارند برای داشتن یک جوجه کباب ترد و آبدار بهتر است از همان ابتدا روغن مایع را اضافه کنید اما در نیم ساعت پایانی مزه‌دار شدن، آبلیمو و نمک را اضافه کنید تا جوجه کباب سفت نشود. به این ترتیب روغن مایع گوشت‌ها را کاور می‌کند و نمی‌گذارد نفوذ نمک و آبلیمو گوشت جوجه را سفت کند، به عقیده ما هم بهتر است این روش را امتحان کنید.

*اگر همراه جوجه کباب گوجه و فلفل سبز هم می‌خواهید کباب کنید برای هر طرف گوجه ۷ دقیقه و برای هر طرف فلفل ۲ دقیقه زمان برای کباب شدن روی شعله ملایم زمان بگذارید.

*اگر منقل و کباب پز ندارید یا دانشجو هستید و امکان برقرار کردن منقل را ندارید به سادگی می‌توانید جوجه کباب تابه‌ای درست کنید. برای این کار گوشت جوجه را با همین مواد مزه‌دار کنید و سپس در یک تابه مناسب پیازها و فلفل دلمه‌ای که جوجه‌ها را در آن‌ها خوابانده بودید بریزید و سپس جوجه‌ها را به سیخ چوبی بکشید و روی مواد بگذارید و درب تابه را ببندید. روی شعله ملایم گاز اجازه دهید کمی آب بیندازد و سپس درب تابه را بردارید تا جوجه سرخ و طلایی شود. یک طرف جوجه که کبابی شد، طرف دیگر را کباب کنید تا حسابی طلایی و مغز پخت شوند.

طرز تهیه و نکات کلیدی جوجه کباب زعفرانی برای 6 یا 12 نفر + جوجه کباب تابه‌ای

*یک روش دیگر درست کردن جوجه کباب تابه‌ای این است که گوشت مرغ جوجه کبابی خرد شده را با مواد گفته شده مزه‌دار کنید و سپس به سیخ فلزی یا چوبی بکشید. تابه را با کمی کره یا روغن چرب کنید و سیخ‌ها را در تابه بچینید. درب تابه را بگذارید تا جوجه‌ها با شعله کم کمی آب بیندازند و سپس درب ماهیتابه بردارید و هر دو طرف جوجه را در ماهیتابه سرخ کنید تا طلایی شود. اگر یک تکه زغال روشن و گر گرفته هم در ماهیتابه بگذارید نور علی نور می‌شود و جوجه کباب‌ها طعم زغالی به خودشان می‌گیرند.

*پیازها را درشت خرد کنید. پیازها را رنده یا ریز و نازک خرد نکنید چون به گوشت می‌چسبند و روند کباب کردن جوجه را مختل می‌کنند./ مجله کوروش

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید