کشور امارات آمادگی خود را برای گشایش کنسولگری در منطقه صحرای غربی اعلام کرد.

امارات در صحرای غربی کنسولگری افتتاح می کند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، امارات به عنوان اولین کشور عربی برای گشایش کنسولگری در شهر «العیون» واقع در منطقه صحرای غربی که جبهه آزادی‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند، اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری رسمی مغرب (MAP) امروز (چهارشنبه) به نقل از کاخ سلطنتی رباط اعلام کرد که «محمد ششم» پادشاه مغرب روز گذشته با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی به صورت تلفنی گفت وگو کرد که در جریان آن ولیعهد ابوظبی از تصمیم کشورش برای افتتاح کنسولگری در شهر «العیون» در استانهای جنوبی مغرب خبر داد. 

به نوشته رسانه‌های عربی این تصمیم امارات می‌تواند به کسب حمایت گسترده متحدان عرب کشور مغرب برای به رسمیت شناختن بین‌المللی مالکیت این کشور بر صحرای غربی از طریق دیپلماتیک کمک کند. 

کشورهای زامبیا و اسواتینی نیز روز گذشته (سه شنبه) کنسولگری خود در صحرای غربی را افتتاح کردند و تاکنون ۱۵ کشور آفریقایی در این منطقه کنسولگری دارند.  

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب. این منطقه غنی از ماهی و فسفات است که از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته و جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.  

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو  به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش بس برقرار کند. 

از ابتدای آغاز بحران خلیج فارس در ٰژوئن ۲۰۱۷ که عربستان و امارات و بحرین و مصر با محاصره قطر روابط خود را با این کشور قطع کردند٬ مناسبات امارات و مغرب دچار تنش‌های بی‌سابقه‌ای شد و در اسفند سال گذشته به دنبال تنش میان این دو کشور، مغرب سفیر و کنسول خود در ابوظبی را به رباط فراخواند.  

به گفته ناظران سیاسی، پیش از این یک تیم اداری کوچک، سفارت امارات در مغرب را اداره می‌کرد که رباط این اقدام را اهانت به خود دانست و این موضوع یکی از عوامل تنش در روابط دو کشور بود. 

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید