برای چهارمین بار کار تشکیل کابینه لبنان به «سعد حریری» سپرده شد، اما هنوز نمی‌توان به تشکیل یا عدم تشکیل آن امیدوار بود، انتخاب اعضای کابینه در شرایطی که جریانات و احزاب قومی و ملی مختلفی در لبنان وجود دارند؛ راه را برای حریری سخت خواهد کرد.

سعد حریری راه دشواری در پیش دارد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، حریری دیروز (سه شنبه) برای گفت وگو و رایزنی دوباره با "میشل عون" رئیس ‌جمهوری لبنان به «کاخ بعبدا» رفت تا با وی وضعیت تشکیل دولت این کشور را بررسی کند.

منابع لبنانی در این باره گزارش دادند که در دیدار نخست‌وزیر مکلف لبنان با رئیس‌جمهوری این کشور که در جوی از تفاهم و تحقق پیشرفت‌های حاصل شده، برگزار شد، مسایل تشکیل کابینه جدید لبنان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لبنان این روزها شرایط سخت و دشواری را می‌گذراند که در بین مشکلات این کشور، اختلافات موجود میان گروه‌های سیاسی در انتخاب نخست‌وزیر جدید بر پیچیده شدن اوضاع این کشور افزوده است.

در روزهای اخیر احتمال تایید کابینه حریری که پیش از آن سه بار نخست‌وزیر لبنان بوده، قوت گرفته و این در حالی است که برخی حامیان داخلی و خارجی حریری با انتخاب دوباره او به عنوان نخست‌وزیر این کشور مخالفت و در مقابل برخی از جریان‌های داخلی نیز با انتخاب دوباره او موافقت کرده‌اند.

"حزب الله" و "جنبش امل" به عنوان دو جنبش مقاومت اسلامی لبنان به طور مشروط از نخست‌وزیری دوباره حریری حمایت کرده‌اند، اما "جریان آزاد ملی لبنان" به رهبری "جبران باسیل" داماد میشل عون و از احزاب "جریان ۸ مارس" با انتخاب دوباره حریری مخالفت کرده است.

در عین حال دو "حزب سوسیالیست ترقی خواه" به رهبری "ولید جنبلاط " و حزب "نیروهای لبنانی" به سرکردگی "سمیر جعجع" یا همان فالانژهای لبنان که هر دو از احزاب وابسته به "جریان ۱۴ مارس" هستند نیز اعلام کردند که با نخست‌وزیری دوباره حریری مخالف می‌باشند.

شواهد نشان می‌دهد که پاریس با انتخاب دوباره حریری برای احراز پست نخست‌وزیری لبنان موافقت کرده و عربستان نیز پس از صحبت‌های وی علیه حزب الله تا حدودی به انتخاب دوباره حریری چراغ سبز نشان داده است.

مشکل اساسی و فعلی لبنان دخالت‌های آمریکا در امور این کشور و پیروی عربستان و برخی کشورهای اروپایی و منطقه، از سیاست واشنگتن می‌باشد، به این معنا که اگر توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا علیه لبنان که در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد، کاهش یابد، مشکلات لبنان نیز به طور خودکار کاهش خواهد یافت.

یک مجله فرانسوی به نام «فارین پالیسی» دیروز (سه شنبه) درخصوص بازگشت دوباره سعد حریری به عرصه قدرت در لبنان نوشت، بازگشت وی خواست مردم این کشور نبوده است.

این مجله فرانسوی افزود: حریری در حالی متعهد شده که برای چهارمین بار در پست نخست‌وزیری عملکرد بهتری داشته باشد که لبنان از ماه‌ها قبل شاهد بحران سیاسی و مالی در سایه شیوع "ویروس کرونا" است.

بر اساس این گزارش، تعداد اندکی از اعضای پارلمان لبنان به بازگشت حریری به منصب نخست‌وزیری برای تشکیل کابینه رأی مثبت دادند و صدها هزار لبنانی نیز از بازگشت حریری به قدرت استقبال نمی‌کنند، چرا که همین افراد، در جریان اعتراضات سال گذشته، باعث استعفای وی شدند، اما بعد از گذشت یک سال با یأس و خشم نظاره‌گر حضور مجدد حریری در این پست هستند.

در ادامه این گزارش تصریح شده که "آیا مشکلات لبنان و اوضاع این کشور باعث نشد که حریری از سمت خود استعفا دهد. پس چرا وی مجددا به این پست بازگشته است".

به رغم برخی مخالفت‌ها و موافقت‌های موجود با انتخاب دوباره حریری، وی اعلام کرده که قصد انصراف از تشکیل کابینه لبنان را ندارد.

وی اعلام کرد، "نیمی از من عراقی است، به وقت ضرورت سرسخت هستم".

روزنامه لبنانی "الجمهوریه" در این باره نوشت، حریری به کسانی که انتصاب او به نخست‌وزیری لبنان را تبریک گفته‌اند، گفته که فضای مثبتی میان او و رئیس‌جمهور وجود دارد و اگر اهداف و نیات‌ احزاب، حقیقتا خالصانه و همان‌گونه که در ظاهر است، باشد، می‌توان به زودی دولت را حتی طی یک هفته تشکیل داد، زیرا وضعیت کنونی کشور، تحمل تاخیر در تشکیل دولت را ندارد.

وی تصریح کرد که از گفت ‌وگو استقبال می‌کند و هر چیزی را می‌توان مورد گفت‌وگو و توافق قرار داد، اما آنچه که وی مهم و ثابت است، ابتکار فرانسه می‌باشد که باید همچنان محور و اساس باشد!.

حریری همچنین تاکید کرد که فاکتور انحصاری تخصص برای انتخاب وزرا کافی نیست، بلکه باید در کنار تخصص، تجربه نیز وجود داشته باشد، زیرا داشتن مدرک و گواهینامه بدون تجربه و به تنهایی به معنای شایستگی نیست و تجربه دولت اخیر بزرگترین گواه این امر است که تخصص به تنهایی کفایت نمی‌کند.

پیش از این یعنی در ماه‌های اخیر چند بار نام حریری برای تصدی نخست‌وزیری لبنان مطرح شده بود، ولی وی هربار از آن طفره رفت و حتی یکبار به وضوح اعلام کرد که نه این سمت را می‌پذیرد و نه کسی را برای عهده گرفتن آن معرفی می‌کند، ولی حدود دو هفته پیش به یکباره نظر وی تغییر کرد و برای پذیرش دوباره پست نخست‌وزیری لبنان اعلام آمادگی نمود.

لبنان در چند سال گذشته و به ویژه یکسال اخیر با مشکلات فراوانی روبه رو بوده که فساد دستگاه اجرایی این کشور و خروج برنامه‌ریزی شده مقادیر زیادی از ذخیره ارزی و به دنبال آن استعفای سعد حریری در پنجم آبان ماه سال گذشته و در ادامه شیوع ویروس کرونا و در آخر هم انفجار مهیب بندر بیروت در تاریخ ۱۴ مرداد ماه از عمده مشکلات این کشور بوده است، انفجاری که در یک انبار حاوی دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم صورت گرفت و ۱۹۰ نفر کشته و بیش از شش هزار زخمی برجا گذاشت و علاوه بر آن بسیاری از ساختمان‌های اطراف این بندر به طور کامل ویران شد که استاندار بیروت میزان خسارت‌های وارده در اثر این انفجار را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

یکی دیگر از مشکلات فعلی لبنان استعفای "حسن دیاب" نخست‌وزیر ملی‌گرای لبنان می‌باشد که با فشارهای جریان ۱۴ مارس و چند کشور غربی – عربی پس از انفجار مهیب بندر بیروت رقم خورد و از آن پس تاکنون وی و کابینه‌اش به عنوان دولت پیشبرد امور فعالیت می‌کند.

از دیگر مشکلات جدی و عمده لبنانی‌ها، دخالت کشورهایی همچون فرانسه، عربستان و آمریکا در امور داخلی و حمایت این کشورها از برخی جریان‌های داخلی لبنانی است، جریان‌هایی که بیشتر به منافع کشورهای یاد شده فکر می‌کنند تا به منافع لبنانی‌ها.

همچنین اقدامات جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان از مشکلات بارز لبنان و لبنانی‌ها به شمار می‌رود.

منابع آگاه لبنانی اعلام کرده‌اند که روزهای آینده برای این کشور سرنوشت‌ساز خواهد بود و درباره تشکیل دولت "شبه‌تکنوسیاسی" توافق شده است.

روزنامه "البناء" به نقل از این منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت لبنان گزارش داد که تشکیل دولت جدید این کشور در انتظار تفاهم نهایی میان میشل عون رئیس‌جمهوری لبنان و «سعد حریری» نخست‌وزیر مکلف این کشور درباره دو موضوع است: اول، سهم مسیحیان در دولت وی و توزیع وزارتخانه‌ها و پست‌های فراکسیون‌های پارلمانی مسیحیان در پارلمان و دوم، چرخشی شدن پست‌های وزارتی به‌ استثنای وزارت دارایی که در اختیار گروه‌های شیعه است و «نبیه بری» رئیس پارلمان وزیر آن را معرفی می‌کند.

اطلاعات موجود نشان نشان می‌دهد که احتمالاً تشکیل دولت لبنان تا روزهای آینده نهایی شده و به نتیجه برسد.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که نیاز امروز لبنان برای روی کار آمدن نخست‌وزیر توانا و مقتدر بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند حریری در سه دوره گذشته ثابت کرده که فردی وابسته و گوش به فرمان آمریکا، فرانسه و عربستان است و به همین دلیل گزینه مطلوب برای نخست‌وزیری لبنان در زمان کنونی نیست، ولی کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که با قرار گرفتن حریری در راس اجرایی لبنان، بهانه‌ها و فشارهای آمریکا، فرانسه و عربستان یا بهتر بگوییم دشمنان مردم لبنان علیه این کشور کاهش خواهد یافت و لبنان می‌تواند برای اصلاح مشکلات خود گام‌هایی هرچند اندک بردارد.

نکته آخر اینکه سعد حریری در صورت انتحاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان باید به ظرفیت‌های داخلی، تجهیز و قوی نمودن ارتش، تقویت زیرساختهای اقتصادی و مبارزه با فساد بپردازد و در مقابل به دخالت‌های خارجی به منافع ملی لبنان توجه کند، در غیر این صورت همانند گذشته نخست‌وزیر ناکام و ناکارآمد نام خواهد گرفت و بر مشکلات لبنانی‌ها خواهد افزود.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید