قنبری با تاکید بر نگاه به داخل برای حل مشکلات کشور گفت: به نظر من بیش از سیاست خارجی مسائلی چون کاندیدایی کاملا اصلاح‌طلب و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای آینده است که می‌تواند فضای جامعه را عوض کند.

یا باید تسلیم پوپولیسم شویم یا به اصلاحات تن دهیم/اصولگرایان نمی‌توانند ریاست جمهوری را هم‌چون مجلس به سادگی ببرند

سلام نو – سرویس سیاسی:  بخشی از فعالین و تحلیلگران سیاسی معتقدند پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند فضای سیاسی داخل ایران را نیز متاثر کند، به ویژه اگر بایدن به برجام باز گردد و فشار اقتصادی اندکی کاهش یابد، امید مردم برای رای دادن در انتخابات افزایش می‌یابد و این افزایش امید منجر به افزایش مشارکت می‌شود، عاملی که می‌تواند به نفع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون باشد.

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با سلام نو اما نظر متفاوتی دارد و تفاوت چندانی بین ترامپ و بایدن قائل نیست و معقتد است هر اتفاقی هم که برای انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهد بیافتد باید از داخل باشد و انتخابات آمریکا برای تاثیر گذاری برای بر انتخابات ایران با اما و اگرهای بسیاری رو به رو است.

قنبری با اشاره به تفاوت بایدن و ترامپ می‌گوید: این که پیروزی بایدن در آمریکا بر پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیری داشته باشد را من قبول ندارم و تفاوت چندانی بین ترامپ و بایدن نمی‌بینم، هرچند تاکتیک این دو متفاوت است و جمهوری‌خواهان رویکرد سخت‌تری را نسبت به رویکردهای نرم دموکرات‌ها اتخاذ می‌کنند.

وی در توضیح این تفاوت رویکرد گفت: تنها مسئله‌ای که می‌توان به آن توجه کرد بازگشت احتمالی بایدن به برجام است که شاید گشایشی نسبی را در اقتصاد ایجاد کند، هرچند به نظر می‌رسد برخی تحریم‌های جدید به راحتی و با بازگشت بایدن هم لغو نمی‌شود و بازگشت بایدن به برجام را کم اثر می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: از سوی دیگر ما می‌دانیم که بازگشت بایدن به برجام اگر اثر بخش هم باشد بدون انتظار متقابل نخواهد بود و او دنبال مذاکرات جدید با ایران است، اما آیا ایران حاضر به مذاکرات جدید با بایدن هست؟

وی ادامه می‌دهد: در نتیجه من چندان خوشبین نیستم که با انتخاب بایدن تغییری عجیب و بزرگی در وضعیت موجود ایجاد شود، مگر این که ایران به خاطر بازگشت بایدن به برجام حاضر به مذاکره جدیدی با آمریکا باشد. از سوی دیگر به نظر من هر تغییری هم که با پیروزی بایدن و مذاکره مجدد احتمالی رخ دهد در حوزه سیاست خارجی است و آن تاثیری که برخی متصور هستند بر سیاست داخلی ما اعمال نمی‌شود.

این نماینده پیشین مجلس با تمام این‌ها بایدن را برنده قطعی انتخابات آمریکا ندانست و گفت: از سوی دیگر ما باید بدانیم انتخابات آمریکا بسیار خاص و پیچیده است و این طور نیست که پیروزی بایدن از همین حالا قطعی شده باشد و ترامپ باوجود نظر سنجی‌ها هنوز شانس زیادی برای پیروزی دارد.

جز اصلاحات راه حلی برای مسائل کشور وجود ندارد

قنبری با تاکید بر نگاه به داخل برای حل مشکلات کشور گفت: به نظر من بیش از سیاست خارجی مسائلی مثل کاندیدای کاملا اصلاح‌طلب و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای آینده است که می‌تواند فضای جامعه را عوض کند.

وی با بیان این که مدعی بی خطا و اشتباه بودن اصلاح‌طلبان نیست گفت: اصلاح‌طلبان بدون نقص نیستند، اما واقعیت این است جز اصلاحات راهی برای حل مسائل کشور وجود ندارد و بدیلی هم برای اصلاحات وجود ندارد. ما یا باید تسلیم پوپولیسم شویم یا به اصلاحات خردگرا تن دهیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به استقبال سرد مردم از نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس گفت: اصلاح‌طلبان کاندیدایی در انتخابات مجلس نداشتند که شکست بخورند.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس با توجه به تجربه‌ای که در مجلس دهم داشتند حاضر نشدند از پایگاه اجتماعی خود برای پیروزی نامزدهای ائتلافی حمایت کنند و صرفا در انتخابات شرکت کردند و لیست‌هایی هم که به نام اصلاح‌طلبان معرفی شد تنها در تهران بود و لیست‌های اجماعی و مورد تایید تمام اصلاح‌طلبان نبود.

قنبری در انتها گفت: با توجه به غیبت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم ما نمی‌توانیم بگوییم اصولگرایان ریاست جمهوری را نیز هم‌چون مجلس به سادگی می‌برند چون اگر اصلاح‌طلبان نامزدی مطلوب و برنامه‌ای در خور برای انتخابات داشته باشند می‌توانند به پیروزی امیدوار باشند، چنان چه طرف پیروزِ انتخاباتِ مجلس با حداقل رای ممکن راهی بهارستان شده و در صورت مشارکت جدی مردم دیگر نمی‌تواند به سادگی پاستور را تصاحب کند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل مهاجر IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    1 0
    من از تحلیل آقای قنبری بسیار خوشنود شدم. انتخابات ریاست جمهوری 1400 ایران چند ماه دیگر برگزار خواهد شد و اتخاذ نگرش سلبی بدون ارائه یک برنامه جامع عملی ایجابی که بر اصلاحات اساسی داخل کشور متمرکز است نمیتواند موجب هیجان و شور در میان آزاد اندیشان ایران گردد. اگر رهبران اصلاح طلب صرفا حول محور مذاکره با آمریکا بدون الویت بخشی به رفرم های داخلی تکیه کنند، به سختی میتوانند سایه تجربه ریاست جمهوری روحانی را از خود دور کنند. اگر صندوق رای را بر آشوب و شورشی که بسیاری از صاحبنظران به آن اشاره میکنند ترجیح میدهیم باید سریع تر در استحکام رابطه مردم و حزب پیشرو و تدوین برنامه ای امید بخش برای آینده ایران دست به کار شویم. زمان زیادی باقی نمانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید