در پی قانون جدید ممنوعیت سقط جنین در لهستان هزاران زن دست به تظاهرات و اعتصاب زدند.

 تظاهرات زنان لهستانی علیه قانون ممنوعیت سقط جنین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، مخالفان قانون ممنوعیت سقط جنین در لهستان اعلام کردند که در روزهای آینده نیز در ادامه اعتراض‌های خود دست به تظاهرات و اعتصاب می‌زنند.

هزاران زن لهستانی، برای پنجمین روز متوالی در اعتراض به قانون جدید ممنوعیت سقط جنین، به خیابان های ورشو پایتخت و دیگر شهرهای این کشور آمده و دست به تظاهرات زدند. بر اساس حکم دیوان عالی لهستان، سقط جنین در این کشور، حتی در مواردی چون رشد ناقص جنین نیز بر خلاف قانون اساسی و ممنوع است.

نشریه اشپیگل امروز (سه شنبه) در این رابطه نوشت: لهستان سقط جنین را ممنوع کرده و این اقدام در روزهای اخیر موجب اعتراض گسترده زنان شده است. به نوشته این نشریه آلمانی، این تصمیم دیوان عالی لهستان، جامعه این کشور را تقسیم و خشم بسیاری را متوجه حزب حاکم و کلیسای کاتولیک کرده است.

در پنجمین روز متوالی از ادامۀ اعتراضات به قانون جدید ممنوعیت سقط جنین در لهستان، خیابان های پایتخت و دیگر شهرهای این کشور، به صحنۀ تظاهرات اعتراضی هزاران زن تبدیل شد. شمار زیادی از مردان و همچنین دانشجویان رشتۀ پزشکی در ورشو، زنان لهستانی را در مخالفت با قانون جدید دیوان عالی این کشور که سقط جنین را تقریباً به طور کامل ممنوع کرده، همراهی کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، زنان جوان لهستانی که اکثریت شرکت کنندگان در این تظاهرات را تشکیل می دادند، به رغم محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، با حضور گستردۀ خود، خیابان های اصلی مرکز شهر را مسدود کرده و مانع رفت و آمد خودروها شدند.

بر این اساس، زنان معترض در جریان این تظاهرات با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها شعارهایی همچون «جهنم زنان»، «دست شما به خون آلوده است»، «می خواهیم حق انتخاب داشته باشیم» و «این جنگ است»، نوشته شده بود، خشم خود را نسبت به تصمیم تازۀ دیوان عالی این کشور نشان دادند.

دیوان عالی لهستان که بر قوانین و عملکرد دولت نظارت دارد، روز پنجشنبه (اول آبان) اعلام کرد که سقط جنین در این کشور، حتی در مواردی چون رشد ناقص جنین نیز بر خلاف قانون اساسی و ممنوع است. حکم تازۀ دیوان عالی لهستان در خصوص ممنوعیت سقط جنین، با سیاست های حزب کاتولیک و محافظه کار و ملی گرای حاکم موسوم به «قانون و عدالت» منطبق است که دارای گرایش ها و موضع گیری های افراطی مذهبی است.

بر اساس حکم دیوان عالی لهستان، سقط جنین در این کشور تنها در مواردی مجاز است که جان مادر در خطر باشد و یا اینکه زن در پی تجاوز جنسی یا ارتباط جنسی با محارم، باردار شده باشد؛ اما حتی اگر جنین ناقص باشد، امکان سقط جنین وجود نخواهد داشت.

معترضان به تصمیم دیوان عالی لهستان، بر این باورند که قانون تازۀ ممنوعیت سقط جنین، زندگی زنان باردار زیادی را به خطر می اندازد زیرا آنها مجبور می شوند تا به شیوه های غیرقانونی سقط جنین متوسل شوند.

در همین حال شمار زیادی از گروه های مدافع حقوق بشر در اروپا، به تصمیم جدید دیوان قانون اساسی لهستان در زمینۀ ممنوعیت سقط جنین اعتراض کردند. روز یکشنبه نیز تظاهرات کنندگان، کلیساهای کاتولیک در سراسر لهستان را هدف قرار دادند.  

تظاهرات اعتراضی بر علیه قانون ممنوعیت سقط جنین قرار است در روزهای آینده نیز ادامه یابد؛ روز چهارشنبه اعتصابی عمومی برگزار خواهد شد و روز جمعه نیز ورشو پایتخت لهستان، شاهد تجمع گستردۀ زنان معترض خواهد بود.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید