سخنگوی گمرک گفت: فقط دو کامیون از ۹۰۰ کامیون گوجه فرنگی به عراق برگشت خورد و معطلی کامیون ها هم یک امر طبیعی است.

ماجرای معطلی ۹۰۰ کامیون حامل گوجه فرنگی در مرز عراق

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، «سید روح اله لطیفی» در تشریح فیلم منتشر شده از گوجه فرنگی های برگشتی، در مرز باشماق کردستان اظهار داشت: از ۲۶ مهرماه سال جاری محدودیت واردات گوجه فرنگی به اقلیم کردستان عراق برداشته شد و در این مدت ۱۱ روزه حدودا ۹۰۰ دستگاه کامیون با ۱۴ هزار تن از این محصول از ایران صادر شده است.
وی افزود: دیروز دو دستگاه کامیون گوجه فرنگی به دلیل ملاحظات قرنطینه ای طرف مقابل، به کشورمان برگشت داده شد که صاحب کالا نسبت به تفکیک محصول فاسد از سالم اقدام و حدود سه تن از آن، در محوطه انتظار اقدام قانونی برای معدوم کردن کالا تخلیه شد.
سخنگوی گمرک خاطرنشان کرد: کنترل مواد غذایی و تره بار در کشورهای واردکننده کالا یک امر طبیعی است و در همین راستا به صورت رندومی، کالای گوجه فرنگی توسط کارشناسان گمرکی اقلیم کردستان عراق، محموله این دو کامیون گوجه فرنگی مورد تایید قرار نگرفت و برگشت داده شد.
وی افزود: این گوجه فرنگی ها، درجه دو و سه هستند و محصول سردخانه ای نیز در این دسته وجود داشته است.
سخنگوی گمرک  تاکید کرد: محموله های صادراتی میوه و تره بار بدون توقف در همان روز به سمت عراق به صورت ترانشیپمنت (تخلیه کالا از کامیون ایرانی در مرز و انتقال کالا با کامیون طرف مقابل) منتقل می شوند و شایعه معطلی در گمرک ایران اساسا کذب است.
به گفته لطیفی، بررسی  استاندارد و قرنطینه کالا در اقلیم کردستان عراق دو تا سه روز برای دریافت پاسخ های آزمایشگاهی طول می کشد که در محموله های مذکور نیز این زمان معطلی طبیعی اتفاق افتاد اما به دلیل صادرات غیرحرفه ای و بی کیفیت بودن، محموله توسط عراقی ها برگشت داده شد.
با وجود بازار مناسب میوه و تره بار ایرانی در کشورهای همسایه به دلیل صادرات فله ای و غیر حرفه ای شاهد ارزان فروشی و فساد این کالاها قبل از رسیدن به مصرف کنندگان هستیم.

طی روزهای گذشته همراه با عکس و فیلم ها، اخباری مبنی بر فاسد شدن گوجه فرنگی ها صادراتی به دلیل معطلی و معدوم سازی آن در مرزهای ایران منتشر شده بود.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید