یک کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرصت‌ها و تهدیدهای هر کدام از نامزدها برای ایران را بررسی می کند.

به نظر سنجی ها امیدوار نباشید؛ آرای الکترال سرنوشت ساز است

به گزارش سلام نو «امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: یک هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و رقابت‌ها در نقطه اوج خود قرار گرفته و روزهای پرتب و تاب و حساسی را سپری می‌کند.

وی با بیان اینکه براساس میانگین نظرسنجی‌های انجام شده، جو بایدن هم‌چنان نسبت به دونالد ترامپ جلوتر است، اظهار داشت: مسئله مهم کاهش فاصله میان بایدن و ترامپ است به ویژه در ایالت‌های «صحنه نبرد» است که نقش تعیین‌کننده داشته و نتایج آنها، به نوعی پیروز انتخابات ریاست جمهوری را مشخص می‌کند.

شانس پیروزی ترامپ در دیوان عالی و مجلس نمایندگان بیشتر است

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، با وجود فعالیت شرکت‌های نظرسنجی و ارائه آمارهای مختلف، این نظرسنجی‌ها قابل اتکا نیستند چرا که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به حدی پیچیدگی دارد که نمی‌توان به نظرسنجی امیدوار بود زیرا آرای مردم تعیین‌کننده پیروز انتخابات نیست بلکه در نهایت آرای الکترال مشخص می‌کند چه کسی پیروز انتخابات شده است.

اگر انتخابات همراه با شکایت، دعوا و جنجال نباشد و انتخابات بدون حاشیه برگزار شود، شانس بایدن برای پیروزی زیاد است اما اگر نامزدها نتایج اولیه انتخابات را قبول نکنند و دعوا و درگیری بالا بگیرد و کار به شکایت برسد، شانس ترامپ بیشتر از بایدن است.

ابوالفتح با بیان اینکه هم بایدن و هم ترامپ شانس پیروزی در انتخابات را دارند، تصریح کرد: اگر انتخابات همراه با شکایت، دعوا و جنجال نباشد و انتخابات بدون حاشیه برگزار شود، شانس بایدن برای پیروزی زیاد است اما اگر نامزدها نتایج اولیه انتخابات را قبول نکنند و دعوا و درگیری بالا بگیرد و کار به شکایت برسد، شانس ترامپ بیشتر است.

وی درباره احتمال بررسی شکایت نامزدهای انتخابات در دیوان عالی آمریکا و مجلس نمایندگان این کشور خاطرنشان کرد: در هر دو مورد شانس ترامپ برای پیروزی بیشتر از رقیب دموکراتش است چرا که اگر مجلس نمایندگان برای انتخاب رئیس‌جمهور اقدام کنند، شیوه انتخاب رئیس‌جمهور به یک رای‌گیری غیرمعمول تبدیل می‌شود.

تعداد ایالت‌های جمهوریخواه بیشتر از ایالت‌های دموکرات است

 کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: مجلس نمایندگان ۴۳۵ نماینده دارد اما فارغ از اینکه چه تعداد از آنها دموکرات یا جمهوریخواه هستند، هر ایالت دارای یک حق رای می‌شود که مجموعا تعداد آرا به ۵۰ رای می‌رسد. در هر ایالت هم تعدادی از نمایندگان جمهوریخواه و تعدادی دموکرات هستند که آنها دور هم جمع می‌شوند تا برای رای ایالت‌شان تصمیم‌گیری کنند.

به گفته ابوالفتح، اگر هر ایالت فقط یک رای داشته باشد، تعداد آرای ایالت‌های جمهوریخواه بیشتر از ایالت‌هایی است که دموکرات‌ها در آنها اکثریت دارند یعنی جمهوریخواهان در ۲۶ ایالت اکثریت دارند که در برابر ۲۴ ایالت دموکرات‌ها است.

وی با اشاره به روند دیوان عالی آمریکا گفت: دیوان عالی فدرال آمریکا با صدور حکم قضایی، رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند. دیوان عالی دارای ۹ قاضی است که با درگذشت «روث بیدر گینزبرگ» تعداد قضات، به هشت نفر رسید و ترامپ قاضی «ایمی کانی برت» را برای تصدی این مقام معرفی کرده و مجلس سنا در هفته جاری به او رای داد.

قضات محافظه‌کار از نظر عددی اکثریت را دارند

این پژوهشگر مسائل آمریکا با اشاره به ترکیب آرای قضات دیوان عالی ایالات متحده بیان کرد: با تایید برت از سوی مجلس سنا،  تعداد آرای قضات محافظه‌کار به قضات لیبرال، شش به سه می‌شود که به سود ترامپ است. این در حالی است که سه نفر از این قضات یعنی «نیل گرساچ»، «برت کاوانا» و «ایمی کانی برت» از سوی ترامپ معرفی شده و حتما به نفع او رای خواهند داد.

ابوالفتح با بیان اینکه احتمال دارد دیوان عالی به گونه‌ای رای دهد که مطلوب جمهوریخواهان هم نباشد، یادآور شد: رای اخیر این دیوان درباره امکان شمارش آرای ارسال شده از طریق پست در ایالت پنسیلوانیا حتی یک روز بعد از تاریخ اعلام شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یعنی سوم ماه نوامبر آینده نیز وجود دارد که این شوک بزرگی به جمهوریخواهان بود.

وی افزود: با این وجود در سال ۲۰۰۰، قضات محافظه‌کار از نظر عددی اکثریت را داشتند و وقتی کار به دیوان عالی آمریکا کشید، آنها به ریاست جمهوری جورج بوش پسر رای دادند.

اولین جنگ قرن بیست و یکمی آمریکا با ایران در جریان است

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که ریاست جمهوری مجدد ترامپ چه تهدیداتی را متوجه ایران می‌کند، عنوان کرد: تشدید فشار حداکثری علیه ایران و اصرار بر ادامه این روند، افزایش تحریم‌ها و بستن هر گونه ارتباطات مالی و مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای دیگر موضوعاتی هستند که ایران را با ریاست جمهوری مجدد ترامپ با آنها مواجه می‌شود.

ابوالفتح گفت: ایران و آمریکا هم‌اکنون نیز در میانه جنگ با یکدیگر هستند ولی شیوه این جنگ مانند قرن بیستم، با توپ و تانک و لشکرکشی نیست بلکه جنگ کنونی، اقتصادی با استفاده از اهرم تحریم‌ها، حملات سایبری و جنگ‌های نیابتی است. در واقع نخستین جنگ قرن بیست و یکمی ایالات متحده با ایران در جریان است. این جنگ در دولت دوم ترامپ می‌تواند تقویت و گسترش پیدا کند و حتی در دولت بایدن هم علیه ایران ادامه یابد.

ایران و آمریکا هم‌اکنون نیز در میانه جنگ با یکدیگر هستند ولی شیوه این جنگ نسبت به گذشته فرق کرده است و مانند قرن بیستم، با توپ و تانک و لشکرکشی نیست بلکه شیوه جنگ کنونی، اقتصادی با استفاده از اهرم تحریم‌ها، حملات سایبری و جنگ‌های نیابتی است.

بعید است ایران به سمت مذاکره با ترامپ برود

وی در پاسخ به سوالی درباره نوع مواجهه ایران با ریاست جمهوری مجدد ترامپ اظهار داشت: دولت دوم ترامپ اگر فرصتی هم برای ایران ایجاد کند، این فرصت در حوزه مذاکراتی نخواهد بود. دولت ترامپ به شدت ایدئولوژیک است و اگر خودش هم ایدئولوژیک نباشد، دولتمردانی همچون «مایک پنس» و «مایک پمپئو» ایدئولوژیک بوده و اوانجلیست هستند.

ابوالفتح اضافه کرد: فرصتی که دولت دوم ترامپ برای ایران ایجاد می‌کند آن است که ادامه و اصرار به فشار حداکثری، ایران را مجبور به توسعه روابط با کشورها و بلوک‌های دیگر مانند روسیه و چین می‌کند که این مسئله در نهایت میزان آسیب‌پذیری ایران در برابر تحریم‌های غرب را کاهش داده و موجب افزایش توان داخلی می‌شود.

وی توجه به ظرفیت‌های مغفول مانده را از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران در صورت انتخاب مجدد ترامپ ذکر کرد و افزود: بعید است در حوزه مذاکراتی، ایران به سمت مذاکره و تعامل با آمریکای ترامپ حرکت کند مگر آنکه رفتار ایالات متحده نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

ترامپ عامدانه کاری می‌کند ایران وارد مذاکره با آمریکا نشود

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه معتقدم ترامپ عامدانه کاری می‌کند ایران وارد مذاکره با آمریکا نشود، خاطرنشان کرد: افرادی مانند مارک دوبوویتز، مدیرعامل اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) به زعم خود معتقدند ایران در آستانه ناک اوت شدن است و یک مشت لازم دارد و ترامپ باید مشت نهایی را بزند.

به گفته ابوالفتح، افراد زیادی در وزارت امور خارجه، دستگاه‌های اطلاعاتی و نهادهایی مانند FDD وجود دارند که یا ایرانی هستند یا نسبت به ایران اشراف زیادی دارند. آنها روانشناسی ایرانیان را شناخته و می‌دانند که ایرانیان غرور و تعصب زیادی دارند و به همین خاطر، به ترامپ می‌گویند که اگر می‌خواهی ایرانیان وارد مذاکره نشوند، باید آنها را تحقیر کنی. اینکه ترامپ می‌گوید ظرف یک ماه با ایران توافق می‌کنم، اولین تماس را ایرانی با من خواهند گرفت، ایران مذاکره با ما را گدایی می‌کند، در این چارچوب قابل ارزیابی است.

وی با بیان اینکه اقدامات ترامپ اقداماتی نیست که طرف مقابل را به انجام مذاکره ترغیب کند، ابراز داشت: اگر ترامپ می‌خواهد مذاکره کند، پس چرا سردار سلیمانی را ترور می‌کند؟ چرا اقدامی مانند تحریم رهبری، وزیر امور خارجه و سپاه را انجام می‌دهد؟ او با اقداماتش می‌خواهد ایران را تحقیر کند تا نه با دولت او و نه با دولت بعدی امکان گفت‌وگو فراهم نشود.

ترامپ تسلیم می‌خواهد و نه مذاکره

این تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: نهایت مذاکره‌ای که آمریکای ترامپ به دنبال آن است، همان کاری است که با آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم انجام دادند یعنی تسلیم و نه یک بده بستان مبتنی بر مذاکره برد – برد.

ابوالفتح درباره شرایط پیش رو در صورت انتخاب بایدن هم گفت: آمریکا هم قدرت اجماع‌ساز دارد و هم قدرت ارعاب‌گری. ترامپ در دوران ریاست‌ جمهوری‌اش از قدرت ارعاب‌گری علیه ایران استفاده کرد اما بایدن از قدرت اجماع‌سازی استفاده می‌کند همانطور که در دوران اوباما، آمریکا از این قدرت برای تحریم ایران استفاده کرد.

وی با اشاره به احتمال بازگشت به برجام توسط بایدن یادآور شد: بازگشت به برجام فرصتی است که تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد ولی این تهدید هم است که برجام وسیله‌ای برای اعمال فشار به ایران تبدیل شود. آمریکای ترامپ با خروج از برجام خود را از استفاده مکانیزم حل اختلاف محروم کرد ولی اگر بایدن به برجام بازگردد و بعد مدعی نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران شود، می‌تواند مکانیزم اسنپ بک را کلید بزند.

به گفته این پژوهشگر مسائل آمریکا، تهدید بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند شمشیری باشد که دولت بایدن بالای سر ایران نگه دارد و از این طریق تهران را تهدید کند که اگر به خواسته‌های واشنگتن تن ندهید تحریم‌ها را برمی‌گردانیم و کاری هم از روسیه و چین برنمی‌آید.

ابوالفتح درباره فرصت‌های ریاست جمهوری بایدن برای ایران هم عنوان کرد: اگر آمریکا به برجام بازگردد، ایران و آمریکا می‌توانند سیاست فریز را در پیش بگیرند یعنی ایران هم فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را متوقف کند و هم آمریکا تحریم‌هایش را متوقف سازد و پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند تا طرفین بتواند به توافق جامع‌تری با ایران دست یابند و وضعیت به سطح نرمالی برسد.

وی افزود: اینکه دولت بایدن چقدر در این مسیر قرار بگیرد و رخ دهد، من به آن بدبینانه نگاه می‌کنم و فکر نمی‌کنم بایدن و دولتش در عمل در این مسیر پیش برود چراکه هم مخالفان ایران در آمریکا به شدت فعالند و هم آمریکا نمی‌خواهد متحدان منطقه‌ای‌اش مانند اسرائیل و عربستان سعودی را برنجاند زیرا نتانیاهو به هر کاری دست می‌زند تا توافقی میان تهران و واشنگتن به دست نیاید.

بایدن در موضوعات غیربرجامی سخت‌گیرانه‌تر از ترامپ عمل می‌کند

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه دولت بایدن هر اندازه که در موضوع برجام نرمش نشان دهد در موضوعات غیربرجامی سخت‌گیرانه‌تر از ترامپ عمل خواهد کرد، گفت: ترامپ تمام افتخار خود را خروج از برجام می‌دانست و چندان بر مسائل حقوق‌بشری، منطقه‌ای و موشکی تمرکز نداشت ولی بایدن در ازای نرمش در موضوع هسته‌ای، فشارها را درخصوص مسائل غیربرجامی بیشتر می‌کند.

به گفته ابوالفتح، اگر بایدن اجرای پنج تحریم برجامی را متوقف سازد، ممکن است پنج تحریم غیربرجامی در موضوعات تروریسم، حقوق‌بشر و منطقه‌ای را اعمال کند که در عمل ماحصل چندانی برای ایران نخواهد داشت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید