فارغ از تصمیمات اشتباه مدیریتی چند وقت اخیر نگاهی به گزارش شرکت‌های مختلف از سودهی مناسب بسیاری از شرکت‌هایی خبر می‌دهد که هر روز در حال از دست دادن ارزش سهام خود هستند. با این حساب بازار بورس ایران به زودی باید روندی صعودی را طی کند اما چرا چنین نمی‌شود؟

آینده بورس چه خواهد شد؟

سلام نو – سرویس اقتصادی: با وجود حرف‌های جسته و گریخته برخی از مسئولین شاخص بورس هم‌چنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و هفته جاری را در کانال یک میلیون و سیصد هزار طی می‌کند و هیچ نشانی از افق روشن و روزهای سبز نیز برای آن وجود ندارد.

امروز نمادهای کحافظ، خاهن، خرینگ، ختور، شسینا، دکوثر و غدام بیشترین افزایش قیمت و نمادهای فاسمین، شیراز، پتایر، کروی، شبندر، وبهشهر و خراسان بیشترین کاهش قیمت را داشتند. نمادهای فولاد، وبصادر، شپنا، وملی، حکشتی، خودرو و فملی بیشترین عرضه برای فروش و ولپارس، کمند، فنورد، ختور، لسرما، یاقوت و کدما بیشترین تقاضا را داشتند.

بر اساس اطلاعیه ناظر بازار، نمادهای حفاری ۱ و غبهشر ۱ به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شدند. همچنین مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه تاکید کرد: به اطلاع می‌رساند، در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های نسوز آذر (کاذر) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، حق تقدم شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترولح) با توجه به پایان مهلت پذیره نویسی متوقف خواهند شد.

افق‌های تیره و تار بورس

سهام‌داران مبتدی و حرفه‌ای امروز نگران هستند و حرفه‌ای‌ها و کهنه‌کارهای بازار بورس هم به صف اعتراض مبتدی‌ها پیوسته‌اند و معتقدند اظهارات بی‌جا و نابجای دولتی‌ها و مجلسی‌ها، قیمت‌گذاری دستوری و چشم طمع دولت به بورس برای جبران کسری بودجه باعث شده تا بازار سرمایه در وسط پاییز، زمستانی کشنده را تجربه کند.

سهامداران هم‌چنین به اقدامات بانک مرکزی، به ویژه رئیس آن عبدالناصر همتی انتقادات جدی دارند و معقتدند اقداماتی مثل افزایش نرخ سود باعث نابودی اندک امید باقی مانده به بازار سهام می‌شود.

هرچند رئیس کل بانک مرکزی دیشب ضمن تکذیب افزایش نرخ سود اعلام کرد که بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ سود نیست. همتی دیشب اعلام کرد:‌ بانک مرکزی به خوبی واقف است که، با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیاز مالی دولت، امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و بر همین اساس به دنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است.

با وجود اعلام این خبر از سوی همتی بازار سرمایه تا ساعت ۱۰ صبح واکنش مثبتی به این خبر رئیس بانک مرکزی نشان نداد تا همه متوجه شوند بازار سرمایه به اخبار و اقداماتی جدی‌تر نیاز دارد.

بورس گروگان سیاست

اما چرا وضع امروز و افق فردای بورس روشن نیست؟ حسن قالیباف اصل، رئیس کنونی سازمان بورس در پژوهشی نشان داده مدت‌زمان نگهداری سهام برنده (۳۸ روز معاملاتی) کمتر از مدت‌زمان نگهداری سهام بازنده (۵۱ روز معاملاتی) است و حالا ما به روزهای پایانی حفظ سهام بازنده نزدیک می‌شویم و احتمالا به زودی گروهی دیگر از سهام‌داران با فروش سهم خود از بازار سرمایه فرار می‌کنند که این مسئله یکی دو هفته آینده را به روزهای پرچالشی تبدیل می‌کند.

افق بورس زمانی تیره و تارتر می‌شود که بدانیم با وجود توافقات صورت گرفته و مجوزهای صادر شده برای تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، این کار تاکنون انجام نشده. اقدامی که به گفته برخی از مدیران بورس دلیل عدم اجرا مخالفت بانک مرکزی با این موضوع است.

حسین سلاح ورزی با اشاره به دلایل مخالفت احتمالی بانک مرکزی با این اقدام که ظاهرا باید از سال ۹۴ صورت می‌گرفت به ایسنا گفته: شاید بانک مرکزی تصور می کند اجرای این طرح اثرات تورمی در پی خواهد داشت. البته این موضوع با توجه به تصمیماتی که در نهادهای بالا دستی گرفته شده باید اجرا شود مگر اینکه دلایل توجیهی مخالفت محکم باشد.

فارغ از تصمیمات اشتباه مدیریتی چند وقت اخیر نگاهی به گزارش شرکت‌های مختلف از سودهی مناسب بسیاری از شرکت‌هایی خبر می‌دهد که هر روز در حال از دست دادن ارزش سهام خود هستند. با این حساب بازار بورس ایران به زودی باید روندی صعودی را طی کند اما چرا چنین نمی‌شود؟

به باور اکثر کارشناسان بازار سرمایه، بورس امروز بیش از همه چیز متاثر از نتایج انتخابات آمریکا و البته دعواهای داخلی سیاسیون است که به تهدید اعدام رئیس جمهور حسن روحانی هم ختم شده است. برخی از کارشناسان معتقدند تکلیف بورس تنها پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که یک سره می‌شود و پیش از آن نمی‌شود امید چندانی به بهبود با ثبات داشت. بی‌راه نیست اگر امروز بازار بورس را گروگان سیاست بدانیم، گروگانی که برای آزادی، بیش از پول به آرامش، ثبات و اعتماد نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید