رئیس‌ جمهور آمریکا در واکنش به توافق آذربایجان و ارمنستان بر سر برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ طی پیامی آن را تبریک گفت.

استقبال ترامپ از آتش بس قره باغ

به گزارش سلام نو به نقل ایسنا، روز یکشنبه وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه مشترکی از سوی واشنگتن، ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آتش‌بس بشردوستانه جدیدی در قره‌باغ خبر داد که از امروز دوشنبه (۲۶ اکتبر) از ساعت هشت صبح به وقت محلی اجرایی می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یکشنبه در پیامی توییتری نوشت: به نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان که برای رعایت آتش‌بس جدیدی توافق کردند که از نیمه شب اجرایی می‌شود، تبریک می‌گویم. جان انسان‌های زیادی حفظ می‌شود.

ترامپ همچنین بر نقش مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، استیون بیگان، معاون وزیر خارجه آمریکا و شورای امنیت ملی کشورش که میانجی این توافق بودند، تاکید کرد. او نوشت: به تیم خودم که این توافق را به سرانجام رساند، مفتخرم!

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا پیشتر گفته بود که کاخ سفید به ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس جدید در قره‌باغ تبریک گفته است.

اوبراین یکشنبه در توییتر نوشت: من جمعه در کاخ سفید با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرده و شنبه تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کردم. به همه آنها برای توافق برای رعایت آتش‌بس تبریک می‌گویم. جان انسان‌های زیادی از هر دو کشور حفظ خواهد شد.

روز یکشنبه همچنین گروه مینسک متشکل از روسیه، فرانسه و آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه بعد از نشست در واشنگتن، از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست تا فورا گام‌هایی برای اجرای توافقی که ۱۰ اکتبر در مسکو در رابطه با قره‌باغ حاصل شد، بردارند.

درگیری در خط تماس قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شد. طرفین یکدیگر را به آغاز درگیری متهم می‌کنند. جامعه بین‌المللی قویا تشدید تنش‌ها را محکوم کرده و از طرفین خواسته تا اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند. در این میان، ترکیه به حمایت کامل از جمهوری آذربایجان متعهد شده است.

ایروان و باکو پیشتر هم دو توافق آتش‌بس به امضا رساندند اما در اجرای آنها ناکام ماندند. ظرف چند روز گذشته، نیروهای جمهوری آذربایجان در بخش جنوبی پیشروی چشمگیری داشتند. باکو شنبه مدعی شد که نیروهای جمهوری آذربایجان ارتفاعات استراتژیکی در قره‌باغ را به کنترل خودشان درآوردند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید