سازمان غذا و داروی آمریکا، داروی «رمدسیویر» را برای درمان بیماران کرونایی تایید کرده است و این اولین دارو برای درمان «کووید-۱۹» است.

اولین دارو برای درمان کرونا در جهان تایید شد
به گزارش سلام نو، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: شرکت داروسازی آمریکایی «گیلیاد» (Gilead Sciences) روز پنج‌شنبه اول آبان ماه اعلام کرد که سازمان غذا و داروی آمریکا داروی «رمدسیویر» را تایید کرد. «مگی فاکس» در گزارش ۲۲ اکتبر برای سی.ان.ان نوشت، این اولین دارویی است که برای درمان «کووید-۱۹» مورد تایید قرار گرفته است.رمدسیویر دارویی است که از زمان آمدن بیماری کرونا در جهان برخی از بیمارستان‌های جهان از آن برای بهبودی حال بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان استفاده می‌کردند. از جمله ژاپن که در زمره اولین کشورهایی بود که تجویز این دارو را برای درمان کرونا آغاز کرد.وکلوری (Veklury) نام تجاری رمدسیویر است که قبلا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده اضطراری و معالجه بیمارانی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده‌اند، مجاز شناخته شده بود. طبق بیانیه مطبوعاتی این شرکت، گیلیاد اولین و تنها شرکت در ایالات متحده است که برای درمان کووید-۱۹ تاییدیه دریافت می‌کند.به نوشته سی.ان.ان، «این دارو از ماه مه ‌با تایید اضطراری مورد استفاده قرار گرفته بود.» رمدسیویر که توسط گیلیاد به‌عنوان درمانی برای ابولا ساخته شده بود، برای جلوگیری از تکثیر کروناویروس سندرم حاد تنفسی-۲ که عامل کووید-۱۹ است نیز موثر است. در بیانیه این شرکت آمده است: «وکلوری باید صرفا در بیمارستان یا در محیط‌های درمانی که قادر به ارائه مراقبت‌های ویژه در مقایسه با مراقبت‌های سرپایی هستند مورد استفاده قرار گیرد.»در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «وکلوری باید در بیمارستان یا یک مرکز درمانی تجویز شود که بتواند مراقبت‌های دقیقی ارائه دهد که با مراقبت‌های بیمارستانی  قابل مقایسه باشد.» هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد که آزمایش روی ۱۱ هزار و ۲۶۶ بیمار نشان داده است که چهار داروی گسترده در درمان ویروس کرونا اعم از هیدروکسی کلروکین، لوپیناویر، اینترفرون و رمدسیویر به نظر تاثیر کمی بر بهبودی افراد دارند و در برخی مواقع هیچ تاثیری روی بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» بستری شده در بیمارستان ندارند، البته نتایج مطالعه سازمان بهداشت جهانی هنوز بررسی نشده است.
 
در بیانیه‌ای پس از انتشار این نتایج، گیلیاد ابراز نگرانی کرد که داده‌های این مطالعه مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود روز پنج‌شنبه گفت تاییدیه سازمان غذا و دارو مبتنی بر سه آزمایش کنترل شده تصادفی است و آزمایش فاز ۳ موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی نشان داده که درمان با وکلوری منجر به پیشرفت‌های چشمگیر بالینی در بهبودی بیماران بستری با کووید-۱۹ شده است.به نوشته گزارشگر سی.ان.ان، گیلیاد به مطالعه‌ای اشاره کرد که مجله پزشکی «نیوانگلند» منتشر کرد. مطالعه‌ای که نشان داد این دارو دوره بیماری را از 15 روز به 11 روز برای بیماران بستری در بیمارستان کاهش داده است. سازمان غذا و دارو هم دو مطالعه دیگر را هم در نظر گرفته است. یکی نشان از بهبود نسبی دارو می‌داد و دیگری نشان می‌داد که این دارو تفاوت چندانی به جا نگذاشته است. «ریک برایت»، مدیر سابق سازمان تحقیقات و توسعه پیشرفته زیست پزشکی (BARDA)، به سی.ان.ان گفت که از اعلام این خبر چندان تحت‌تاثیر قرار نگرفته است. او گفت: «مهم است خاطرنشان ‌سازیم که حتی داده‌هایی که در ایالات متحده از این دارو مشاهده کرده‌ایم نشان می‌دهد که تاثیرگذاری آن نسبی بوده است.»این دارو اخیرا توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز تبلیغ شد؛ چراکه چندی پیش ترامپ به کرونا مبتلا شد و پزشک وی تایید کرد که او اوایل این ماه این دارو را در مرکز ملی نظامی پزشکی «والتر رید» به‌عنوان بخشی از درمانش برای مقابله با کووید-۱۹ دریافت کرده است. چند ماه قبل، نتایج مطالعه‌ای که با حمایت مالی سازمان جهانی بهداشت انجام شده بود نشان داد رمدسیویر کمکی به زنده ماندن یا حتی بهبودی سریع‌تر مبتلایان نمی‌کند. با وجود این، نتایج حاصل‌شده در مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شده بود نشان می‌داد که این دارو زمان بهبودی را برای برخی از بیماران کوتاه می‌کند.

چند ماه پیش منابع خبری گزارش داده بودند آمریکا ۵۰۰ هزار دوز از این دارو که معادل کل تولید پیش‌بینی‌شده شرکت گیلیاد برای ماه جولای و ۹۰ درصد از ظرفیت تولید آن برای ماه‌های آگوست و سپتامبر است را خریداری کرده است. «الکس آزار»، وزیر بهداشت آمریکا، گفته بود که واشنگتن به «توافقی شگفت‌آور» دست پیدا کرده تا اطمینان حاصل کند مردم این کشور به داروی مبارزه با کرونا دسترسی خواهند داشت. رسانه‌ها در آن زمان نوشتند این موضع‌گیری چهره جدیدی از سیاست موسوم به «اول آمریکا» که شعار انتخاباتی دونالد ترامپ بوده را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.دولت ترامپ پیش از این با اعمال فشار روی شرکت فرانسوی «سانوفی» و شرکت آلمانی «CureVac» از آنها خواسته بود آمریکا را در اولویت مشتری‌های واکسن بالقوه‌ای که تولید خواهد شد قرار دهند. با این حال، ریک برایت می‌گوید: «این دارو بهبود قابل‌توجهی در وضعیت مرگ و میر ندارد یا حتی تاثیری در کم کردن مدت زمان بستری در بیمارستان ندارد، بلکه بهبودی نسبی و جزئی می‌دهد.» دکتر «استفان هان»، کمیسر سازمان غذا و دارو، در بیانیه‌ای گفت: «تایید این دارو با استفاده از داده‌های چند آزمایش بالینی پشتیبانی می‌شود که سازمان مذکور دقیقا آنها را ارزیابی کرده و نشان‌دهنده یک نقطه عطف مهم در بیماری همه‌گیر کروناست.»
کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید