به گفته سرپرست وزارت امور خارجه سودان هم اکنون فقط دولت انتقالی این کشور برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موافقت کرده است ولی این توافق تا زمانی که توسط نهادهای قانونگذاری کشور تصویب نشود، قابل اجرا نیست.

لزوم تصویب توافق با اسراییل در مجلس سودان

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا؛ "عمر قمرالدین" وزیر موقت امور خارجه این کشور نوشت که وی در اولین اظهار نظر رسمی پس از بیانیه سه جانبه منتشر شده از کاخ سفید گفت که آنچه اعلام شد توافق دستگاه اجرایی و شورای حاکمیتی سودان درباره عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل است و زمانی برای دولت انتقالی قابلیت اجرایی خواهد داشت که به تصویب مجلس قانونگذاری و نهادهای دموکراتیک متشکل از همه احزاب و جریان‌های سیاسی برسد.  

وی با اشاره به اینکه عادی‌سازی روابط یک اتفاق موقت نیست بلکه یک روند مداوم است، افزود: همه این فعالیت‌ها و تحقق آن‌ها منوط به کار قانونگذاری است. 

در همین حال یک اندیشمند کویتی درباره عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی گفت:  سودان پس از عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست به پایگاهی برای آمریکا جهت مقابله با نفوذ چین در آفریقا تبدیل خواهد شد. 

" عبدالله النفیسی " در توئیتی نوشت: رهبری فرماندهی نیروهای آمریکایی در قاره آفریقا (آفریکوم) به سودان منتقل می‌شود و ماموریت آن به این موضوع اختصاص می‌یابد و آمریکا آب‌های سرزمینی و تمام سواحل سودان را کنترل خواهد کرد. 

رییس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه در کاخ سفید بطور رسمی اعلام کرد که عادی‌سازی روابط میان رژیم اسرائیل و سودان آغاز شده است. 

به دنبال این اقدام،  مردم این کشور جمعه شب در اعتراض به این توافق در خارطوم تظاهرات کردند. 

گروه‌های مختلف فلسطینی نیز ضمن محکوم کردن این تصمیم، آن را خیانت دیگری به ملت فلسطین دانسته و  مغایر با سابقه درخشان کشور سودان در حمایت از مردم فلسطین و آرمان آن دانستند. 

برقراری روابط میان سودان و رژیم اسرائیل پس از اعلام ترامپ به کنگره مبنی بر این‌که وی قصد دارد سودان را از لیست حامیان مالی تروریسم خارج کند و پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار خسارت توسط سودان برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی تروریسم صورت گرفت. 

کاخ سفید، عربستان سعودی را مجبور به پرداخت این جریمه همراه با ارائه بسته‌های کمک مالی به سودان کرده است.    

روزنامه واشنگتن پست پیش‌تر گزارش داده بود، وزارت خارجه دولت ترامپ بشدت در حال وارد کردن فشار به دولت سودان برای اعلام عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است تا ترامپ بتواند از آن بهره برداری انتخاباتی کند. 

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید