وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کشورش برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت نو» آماده است.

اعلام آمادگی آمریکا برای تمدید پیمان استارت نو

به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، وزارت امور خارجه آمریکا امروز سه شنبه آمادگی خود را برای تمدید پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک موسوم به «استارت نو» (New START) اعلام کرد.

در اوایل امروز، روسیه اعلام کرد که در صورت موافقت آمریکا با انجام چنین کاری، آماده است تا کلاهک‌های هسته‌ای خود را غیرفعال [فریز] کند.

وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از تمایل فدراسیون روسیه برای پیشرفت در زمینه کنترل تسلیحات هسته‌ای قدردانی می‌کنیم. آمریکا آمادگی دارد فوراً برای نهایی کردن توافق قابل تأیید دیداری برقرار کند. ما انتظار داریم که روسیه دیپلمات‌های خود را برای انجام همین کار توانمند سازد.»

وزارت خارجه روسیه امروز سه شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد روسیه پیشنهاد تمدید یکساله پیمان استارت نو را ارائه می‌کند و آماده است همراه با آمریکا به تعهد سیاسی دو طرف برای تعلیق شماری از کلاهک‌های هسته‌ای خود طی دوره مذکور عمل کند. بیانیه وزارت خارجه روسیه متذکر می‌شود: این اقدام تنها در صورت عدم درخواست‌های بیشتر از سوی ایالات متحده قابل اجراست.

روسیه به دنبال تمدید پیمان استارت نو با آمریکاست؛ پیمانی که در فوریه آینده به پایان می‌رسد. اما آمریکا علاوه بر توقف ساخت انبارهای کلاهک هسته‌ای از سوی دو کشور، خواستار متعهد شدن روسیه به مذاکرات مربوط به توافق تسلیحات هسته‌ای با چین است. نماینده تسلیحاتی دولت آمریکا اخیرا با تاکید بر خواست ترامپ برای انعقاد توافق با روسیه تا پیش از انتخابات نوامبر، هشدار داد پس از انتخابات، روسیه مسیر دشوارتری برای توافق پیش رو خواهد داشت.

پیمان استارت نو توافق کاهش تسلیحات استراتژیک دو جانبه میان آمریکا و روسیه است که روز هشتم آوریل ۲۰۱۰ (فروردین ۱۳۸۹) میان رئیس جمهور وقت آمریکا و همتای روسی او در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک به امضا رسید. بر اساس این پیمان، دو طرف با کاهش زرادخانه هسته‌ای خود موافقت کردند.

انتهای پیام/

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید