نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که دهان‌شویه و شامپوی کودک ۹۹.۹ درصد قادر به نابودی ویروس کرونا هستند.

تاثیر دهان‌شویه و شامپوی کودک در نابودی ویروس کرونا

به گزارش سلام نو، ‌ایسنا به نقل از هلث نیوز نوشت: نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد، دهان‌شویه و شامپوی کودک که محصولات رایج و بدون نسخه هستند بر سارس-کوو-۲ ( SARS-CoV-۲) ویروس ایجادکننده بیماری کووید-۱۹ تاثیرگذار هستند.

این گروه پژوهشی، محصولات مختلفی ازجمله شامپوی یک درصدی کودک و مواد پاک‌کننده دهان و دندان را آزمایش کردند تا دریابند چگونه هرکدام میزان ویروس کرونا را در دهان بیمار کاهش می‌دهند.

نتایج تحقیقات آنان نشان می‌دهد که بیشتر این محصولات در کمتر از دو دقیقه ذرات ویروس را به‌طور موثر از بین می‌برند. محققان امیدوارند که با استفاده از این محصولات احتمال ابتلا به کووید-۱۹ از طریق افراد مبتلابه دیگران نیز کاهش یابد.

کریگ مایرز، استاد برجسته میکروب‌شناسی، ایمونولوژی، زایمان و زنان می‌گوید: "درحالی‌که منتظر تولید واکسن هستیم، روش‌هایی برای کاهش انتقال نیز موردنیاز است. محصولاتی که ما آزمایش کردیم به‌راحتی در دسترس هستند و اغلب به‌عنوان بخشی از برنامه روزمره مردم محسوب می‌شوند. "

وی تاکید کرد: دهان‌شویه و شامپوی کودک ۹۹.۹ درصد ویروس‌های کرونا را غیرفعال می‌کنند.

مایرز و گروه وی واکنش ویروس‌ها، هنگام شستشو و استفاده از دهان‌شویه در دهان و بینی بررسی کردند. مقامات بهداشتی اعلام کردند که این دو مکان نقاط اصلی ورود و خروج ویروس کووید-۱۹ به بدن انسان است و به همین علت بر استفاده از ماسک تاکید می‌شود.

محققان از بین رفتن ویروس در مدت‌زمان ۳۰ ثانیه، یک دقیقه و دو دقیقه را با محصولات پاک‌کننده ارزیابی کردند.

مایرز توضیح می‌دهد که پوشش بیرونی ویروس‌ها و سارس-کوو-۲ ( SARS-CoV-۲ ) ازنظر ژنتیکی به یکدیگر شبیه هستند و نتایج نشان می‌دهد ویروس کووید-۱۹ نیز پس از قرار گرفتن در معرض مواد شوینده غیرفعال می‌شود.

محلول شامپوی کودک یک‌درصدی پس از دو دقیقه تماس بیش از ۹۹.۹ درصد ویروس کرونا را غیرفعال کرده است.

پژوهشگران اشاره کردند: پزشکان که به‌طور منظم با بیماران آلوده تماس دارند، اغلب از شامپوی کودک برای شستشوی سینوس‌های خود استفاده می‌کنند.

نتایج نشان می‌دهد که چندین محصول دهان‌شویه و غرغره ۹۹.۹ درصد ویروس‌های کرونا را فقط پس از ۳۰ ثانیه غیرفعال می‌کند. لازم به ذکر است، برخی از این شوینده‌ها ۹۹.۹۹ درصد ویروس کرونا را متوقف کردند.

مایرز اضافه می‌کند: "افرادی که آزمایش کووید-۱۹ آنان مثبت است و در قرنطینه خانگی بسر می‌برند، ممکن است انتقال‌دهنده ویروس به افرادی باشند که با آنان زندگی می‌کنند. "

وی ادامه داد: "مشاغل خاصی ازجمله دندان‌پزشکان و سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطر دائمی ابتلا به کرونا هستند. برای تعیین کارایی این محصولات بر کاهش میزان ویروس کووید-۱۹ در افرادی که مشاغل پرخطر دارند و ممکن است هنگام صحبت کردن، سرفه یا عطسه ویروس را گسترش دهند، آزمایش‌های بالینی لازم است. "

وی خاطرنشان کرد:"حتی اگر استفاده از این راه‌حل بتواند انتقال را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، تاثیر زیادی بر کاهش ابتلا به این بیماری خواهد گذاشت. "

پژوهشگران در حال حاضر به دنبال گسترش تحقیقات خود در آزمایش‌های بالینی بیماران مبتلابه کووید-۱۹ مثبت هستند.

نتایج این تحقیق در مجله ویروس‌شناسی پزشکی منتشر شده است.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید