طبق گزارش ها طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه ۱۳۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان مازندارن بستری شدند.

زنگ خطر کرونا در مازندارن به صدا در آمد/ ورودی بیمارستان ها ۳ رقمی شد

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، شیوع ویروس کرونا با سه رقمی شدن آمار بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های مازندران طی یک روز ، زنگ خطر تند شدن سرعت سرایت بیماری کووید-۱۹ را برای استان به صدا درآورده است.

طبق گزارش تازه دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز دوشنبه ۱۰۶ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان زیر پوشش این دانشگاه بستری شدند که ۳۵ نفر بیشتر از روز یکشنبه است. این در حالی است که در همین روز ۲۶ بیمار جدید کرونایی هم در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند تا مجموع بیماران بستری در یک روز به ۱۳۲ نفر برسد.

آمار بیماران جدید بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه ۷۱ نفر و در بیمارستان های بابل هم ۱۴ نفر و در مجموع بیمارستان های استان ۸۵ نفر بود.

بررسی الگوی شیوع کرونا طی ۲ موجی که مازندران پشت سر گذاشت نشان می دهد که همواره سه رقمی شدن آمار بیماران بستری در یک روز مقدمه شکل گیری موج جدید بوده که تا رسیدن به نقطه پیک و کاهشی شدن دستکم یک ماه و نیم تا ۲ ماه به طول انجامید.

موج دوم شیوع کرونا که از اواخر خرداد ماه در مازندران شروع شده بود ، مانند موج اول از همین الگو پیروی کرد. در آن زمانی در حالی که آمار بیماران بستری از اواسط فروردین هر روز روند کاهشی داشت ، با شیب ملایم از میانه خرداد رو به افزایش گذاشت . در این الگو آمار بیماران بستری طی ۲ هفته نخست افزایش ملایمی داشت و گاهی کم و زیاد می شد ولی از آن به بعد آمار با سرعت بیشتری بالا رفت تا این که در ماه تیر در بعضی از روزها تعداد بیماران بستری تنها در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ۳۰۰ نفر هم بیشتر شد.

موج اول و خطری که تجربه نشد

موج اول کرونا در مازندران اواخر اسفند به نقطه پیک رسید به گونه ای که آمار بیماران بستری ثابت در بیمارستان های استان از مرز ۲ هزار نفر گذشته بود. رسیدن به این آمار در حالی بود که هر روز بیش ۲۰۰ بیمار جدید بستری و اندکی بیش از ۱۰۰ نفر هم پس از بهبودی نسبی ترخیص می شدند.

روند کاهشی در موج اول از میانه فروردین ماه شروع شد تا جایی که در روز ۲۴ خرداد آمار بستری بدون محاسبه بابل روزانه به ۳۹ نفر رسید و مجموع بیماران بستری هم به ۲۲۹ نفر کاهش یافت. در بابل هم مجموع آمار بیماران بستری به کمتر از ۱۰۰ نفر رسید و آمار روزانه هم حدود ۱۵ نفر بود.

افزایشی شدن روزانه بیماران کرونایی بستری در مازندران از۲۶ خرداد با شیب ملایم شروع شد. در آن روز آمار بیماران بستری طی ۲۴ ساعت به ۴۷ نفر رسید و ۲ روز بعد ۵۷ نفر شد و به همین ترتیب افزایش یافت تا این که ۱۵ تیر ماه آمار بستری روزانه بدون محاسبه بابل به ۱۰۵ نفر افزایش یافت و سه رقمی شد. اگر چه در این مرحله تا سه رقمی شدن آمار حدود ۲۰ روز زمان برد ، ولی تنها چهار روز زمان نیاز بود تا آمار ۱۰۵ نفر به ۱۶۵ نفر برسد. این رقم تا رسیدن به حدود ۳۴۰ نفر بستری در یک روز تنها به ۲ هفته زمان نیاز داشت و بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز ۲۹ تیر ماه شاهد بستری ۳۳۹ نفر بیمار جدید بودند.

یک روز بعد یعنی سی ام تیر ماه هم رکورد بیماران کرونایی بستری در مازندران با رسیدن به رقم یکهزار و ۷۲۵ نفر شکسته شد. از این تعداد یکهزار و ۴۵۱ بیمار در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۲۷۴ نفر هم در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری بودند.

اگر چه با فرا رسیدن ماه مرداد سختگیری های اعمال شده از سوی ستاد مقابله با کرونای استان مانند تعطیلی بازار و مراکز تفریحی و ورزشی و دیگر اماکن عمومی به همراه رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی نتیجه اش را نمودار کرد ، ولی تا رسیدن آمار بیماران کرونایی بستری طی یک روز به عدد ۲ رقمی در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۵۰ روز پرالتهاب زمان برد.

با این که از ۱۹ شهریور با رسیدن آمار به ۹۷ نفر ، روند کاهشی بستری بیماران کرونایی در مازندران وارد مرحله جدید شد ، ولی به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان که عمدتا به خاطر کم شدن حساسیت از سوی رسانه ها و گروه های مرجع بود ، این روند چندان دوام نیافت و از دهه دوم مهر ماه دوباره رو به افزایش گذاشت.

طبق اطلاعیه های روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، کمترین میزان بستری روزانه طی روند کاهشی موج دوم مربوط به روز نهم مهر ماه با ۴۷ نفر در یک روز بود که آمار کل بیماران بستری را هم در بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه به ۳۲۶نفر کاهش داده بود. در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل هم آمار کل بستری به حدود یکصد نفر کاهش یافته بود.

روند افزایشی ابتلا به کرونا که از دهم مهر ماه دوباره در مازندران شروع شده بود ، همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد سه رقمی شدن آمار بستری در یک روز زنگ خطری است که اگر توسط شهروندان مورد بی توجهی قرار گیرد ، ممکن است فصل سرد استان را به رنگ سیاه بنشاند.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۰۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه در سطح استان بستری شدند و ظرف همین مدت تعداد ۱۱۵ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

بر اساس این گزارش ، تا روز دوشنبه ۴۵۸ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری بودند که از این تعداد ۱۱۷ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۲۶ بیمار جدید در بیمارستان های زیرمجموعه این دانشگاه بستری و ۲۴ نفر ترخیص شدند. همچنین تا روز دوشنبه ۱۶۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری بودند که ۳۹ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار داشتند.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید