روحانی در جمع مسوولان بهداشت و درمان کشور گفت: جریمه ماسک برای کمک به مردم است، ما برای پول مردم کیسه ندوخته ایم.

روحانی: نباید مردم را از کرونا بترسانیم، باید سبک زندگی مردم را تغییر دهیم

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، سخنرانی حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه با وزیر و معاونین وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص بیماری کرونا با بیان اینکه با ادبیات واحد با مردم سخن بگوییم، اظهار کرد: هم باید مردم را آگاه کنیم و هم در عین حال آنان نترسانیم. ترساندن از سویی منجر به عدم همراهی می‌شود چرا که با گذشت زمان عادی تلقی می‌شود. مردم اگر با ما همراه نشوند ما موفق نمی‌شویم.

وی افزود: اگر ما برای ماسک جریمه می‌گذاریم مردم باید بداند که این کار برای کمک به آنان است ،نه اینکه ما برای پول مردم کیسه دوخته باشیم. اصلاً چنین چیزی نیست.

رییس جمهور ادامه داد: کار اصلی ما در شرایط فعلی تغییر سبک زندگی است. هر درمان و راه‌حل دیگر پیشروی ما باشد ممکن است که به جای خود موثر باشد اما اساس مساله، تغییر سبک زندگی است یعنی همه باید باور کنیم شرایط سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ با شرایط سال‌های پیش متفاوت است.

روحانی با تاکید بر اینکه مبنا باید بر این باشد تا دو سال دیگر با این مشکل مواجه هستیم، گفت: اینکه بخواهیم عروسی بگیریم باید سبک قبلی را کنار بگذاریم. اگر با سبک قبل بخواهیم مجلس شادمانی بگیریم، شدنی نیست. همه باید بپذیریم و قبول کنیم. نمی‌شود در سالن جمع شویم. سبک و سیاق قبلی در حسینیه و مسجد برای عزاداری ممکن نیست. شرایط مسافرت و رفت‌وآمد نیز با گذشته متفاوت است.

وی ادامه داد: ما تا جایی که ممکن است باید از خدمات الکترونیکی استفاده کنیم و هر دستگاه دولتی باید خدماتش را الکترونیکی و غیرحضوری ارائه کند. پیش از این هم گفته‌ایم اگر اداره‌ای فردی را حضوری احضار کند، جریمه خواهد شد و ممکن است با انفصال از خدمت تا چند ماه روبه‌رو شود.

روحانی با بیان اینکه شرایط امروز کشور با گذشته متفاوت است و مردم باید در این زمینه قانع شوند، اظهار کرد: ما پیشرفت خوبی در کشور در حوزه پزشکی و درمان، دارو و ساخت تجهیزات داشته‌ایم و مقالات متخصصان ایرانی در دنیا مطرح‌اند و بخش پزشکی ما در دنیا حرفی برای گفتن دارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه قرار گرفتن دین و علم در کنار هم از نقاط قوت کشور در مبارزه با شیوع کرونا است یادآور شد: دین و علم در موضوع مبارزه با کرونا کنار هم قرار گرفتند و از هم فاصله نگرفتند. مراجع تقلید و رهبری به ستاد ملی کرونا کمک کردند که اگر چنین نبود مشکلات بیشتر می‌شد و همین یک صدا بودن در این کشور مساله مهمی است.

وی با اشاره به اینکه پزشکان با لحن واحدی با مردم صحبت نمی‌کنند گفت: از آنان خواهش می‌کنم با ادبیات واحد با مردم صحبت کنیم و نگاه‌ها و لحن‌ها را به هم نزدیک کنیم. ادبیات مورد استفاده برای هشدار به مردم درباره بیماری باید از یک منشاء واحد سرچشمه بگیرد و هشدارها را با تعبیرات مختلف برای مردم باید بیان کنیم. مهم آن است که مردم برای همراهی با سیاست‌های ستاد ملی کرونا قانع شوند.

روحانی گفت: ما می‌خواهیم همه مردم توجه کنند و بپذیرند که شرایط امروز کشور ما با دیروز متفاوت است و این شرایط ممکن است ماهها پیش روی ادامه داشته باشد. رییس جمهوری تاکید کرد: اگر هم کسی مبتلا شد همه تلاش ما باید این باشد که به بستری شدن بیمارستان منجر نشود زیرا خود بیمارستان می‌تواند باعث گرفتاری بیشتر بیمار شود.

وی با تاکید بر باید زنجیره انتقال شکسته شود، گفت: زنجیره به این معناست که اگر متوجه شدیم یک فردی به این ویروس مبتلاست و اطمینان از آن هم به وسیله تست ممکن است، باید بلافاصله افرادی از جمله خانواده، دوست، نزدیکان و افرادی که با او تماس نزدیک داشتند، را جمع کنیم. حال ممکن است با علایم ظاهری متوجه شویم که آنها گرفتار این بیماری شده‌اند و اگر نیاز به انجام تست داشته باشند آنها را تست می‌کنیم.

روحانی گفت: بنابراین در این مرحله لازم است که تست‌ها را گسترش دهیم و برای گسترش دادن تست، باید هم کیت‌های ما آماده باشد و هم اینکه کیت به تشخیص برسد و این پروسه‌ها باید صنعتی باشند نه دستی.

رییس جمهوری تاکید کرد: اکنون به‌گونه‌ای است که فرد باید مورد به مورد تست انجام بدهد و ممکن است امکاناتی در اختیار باشد که ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر با هم این تست انجام دهند. اما هر امکاناتی که نیاز در بخش تست و در آزمایشگاه، نیاز داریم باید تکمیل شود. حتی تست‌های جدیدی که وزیر بهداشت مطرح کردند و ما هم موافقت کردیم تا ۲۰ -۳۰ میلیون یا هر مقداری که کیت نیاز است را خریداری کنیم و بیاوریم.

روحانی ادامه داد: ما در اینجا هیچ محدودیتی برای وزارت بهداشت نداریم. اگر وزارت بهداشت گفت کیت‌های جدید نیاز است، ما باید ۲۰، ۳۰، ۴۰ میلیون کیت خریداری کنیم. البته آقای نمکی عنوان کرد که ۳۰ میلیون کیت و من گفتم در ابتدا ۲۰ میلیون خریداری کنیم، ولی هر مقدار که نیاز است ما خریداری می‌کنیم.

وی افزود: مردم عزیز بدانند مشکلات اقتصادی و ارزی ما به این معنا نیست که اگر در یک موردی ضرورت بود، مانند موردی که وزیر بهداشت برای مساله واکسن نیازمند بود، گفت ما باید این مقدار پول بدهیم و ممکن است این پول از دست ما برود و ما به واکسن هم نرسیم و ما قبول کردیم و گفتیم اگر شما می‌گویید ما قبول می‌کنیم.

 رییس جمهوری تصریح کرد: درست است که ما در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار داریم اما در موارد ضروری و لازم برای مبارزه با این ویروس با همه توان در خدمت مردم خواهیم بود. بنابراین ممکن است کیت‌های ما تغییر کند، و کیت‌های جدید در اختیار قرار بدهیم.

روحانی یادآور شد: اگر یک نفر مبتلا بود و ما به‌دنبال درمان این یک نفر رفتیم اما حلقه اطرافش را رها کردیم، اینگونه می‌شود که نفر دوم، سوم و نفر دهمی را که باید ببینیم و به وی بگوییم که در خانه یا در هر کجا قرنطینه شود این می‌ماند و ۱۰ تا ۲۰ روز بعد که خودش گرفتار شد می‌آید، آن هم در دورانی که بخشی از بیماری را گذرانده و ناچار هستیم وی را بستری کنیم.

وی افزود: در بستری شدن هم مسائلی هست و اینطور نیست که هر فردی بستری شد، نجات پیدا کند و مشکلاتی که بیمارستان وجود دارد. بنابراین، این مساله اول ما است. من این را منظم و مرتب و شاید ۱۵- ۲۰ مرتبه در ستاد گفته‌ام و در جلسه‌ای هم که پنجشنبه‌ها با روسای کمیته‌ها داریم هم این را مطرح کرده‌ام که این مساله باید به عنوان موضوع مهمی برای ما در نظر گرفته شود.

رییس جمهوری تأکید کرد: هر فردی که مبتلا بود بلافاصله خانواده، دوستان نزدیک او و آنانی که در روزهای اخیر با او در ارتباط بودند را فرابخوانیم و از این بین کسانی که نیاز است را بلافاصله قرنطینه کنیم.

وی گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد امکانات لازم از لحاظ فضای مجازی و سایبری در اختیار داریم که طرف را کنترل کنیم ما هم مجازاتی را گذاشتیم تا فردی که در قرنطینه باشد اگر مراعات نکند و از منزل خارج بشود جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برایش اعمال شود.

روحانی افزود: مقرراتی که وضع می‌شود هم باید اجرایی و عملیاتی شود و ما نیز باید آن را دنبال کنیم. اگر روی کاغذ بماند، پیش نمی‌رود و به نتیجه نمی‌رسیم. پس اولین قدمی که باید برداریم این است که بیماران به بیمارستان نرسند و افرادی که مبتلا هستند را سریعتر و در مراحل اولیه تشخیص دهیم.

وی اظهار کرد: باید بتوانیم درمان را به صورت سرپایی انجام دهیم و اگر در این مرحله موفق بودیم، مبتلا اضافه می‌شود چرا که توان تشخیص ما بالا می‌رود و ممکن است در روز به جای ۴ هزار مبتلا، ۱۰ هزار مبتلا تشخیص بدهیم اما اشکالی ندارد. چرا که از آن طرف مرگ و میر کم می شود.

رییس جمهوری ادامه داد: فاصله‌ای که بین دو خط باید باشد، یعنی خطی که نشان می‌دهد ابتلا چقدر است و خطی که فوتی را نشان می‌دهد، باید بیشتر شود. اگر این فاصله بیشتر شود به معنای موفقیت برای ماست. بنابراین مردم نباید بترسند از اینکه بیاییم اعلام کنیم تعداد مبتلایان از چهار هزار نفر به هشت هزار نفر رسیده است. این مهم نیست ولی از آن طرف مهم است که اگر فوتی جدید که ۲۰ نفر بود به ۲۵۰ نفر برسد یا ۳۰۰ نفر شود؛ این معنایش آژیر خطری برای ماست.

روحانی تاکید کرد: همه ما باید به میدان بیاییم برای حل و فصل این موضوع در این همین جلسه هم گفتم قبلا در ستاد ملی هم گفتم برای این کار تست روزانه وزارت بهداشت ۲۵ هزار تست انجام می‌دهند یعنی تست پی سی آر انجام می دهند ما گفتیم ۱۰ هزار یگر اضافه کنند و حالا از همین جا اعلام می کنم به جای ۱۰ هزار ۱۵ هزار یعنی ۲۵ هزار ۴۰ هزار تست در روز انجام شود و این ۱۵ هزار مورد را متعهد هستیم که منابعش را تامین کنیم.

وی یادآور شد: یکی از راه‌های اساسی ما این است که سریعتر به تشخیص برسیم و سریعتر مبتلا را ایزوله و قرنطینه کنیم تا نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان را کم کنیم تا بتوانیم با مرگ و میر فاصله بگیریم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید