اگر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی واقعا چنین تصویری مخدوش از رئیس جمهور دارد باید برای عمل به سوگند نمایندگی و دفاع از حقوق مردم، علیه روحانی در قوه قضاییه شکایت طرح کند و دنبال استیضاح او باشد نه اینکه در سخنانی خلاف شأن نمایندگی این چنین منتخب ملت را تهدید کند.

مجتبی ذوالنور؛ از پوشک توطئه‌گر و پاس گل به ترامپ تا استیضاح و اعدام روحانی

سلام نو – سرویس سیاسی: "پرونده استیضاح دست بنده است.از نماینده‌های دیگر خواهش می‌کنیم که امضا را تکمیل کنند تا اوضاع نابسامان فعلی با استیضاح آقای رئیس جمهور سامان پیدا کند."

این سخنان مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی است که خطاب به مردم بیان می‌شود و نمایندگان را به صراحت دعوت به استیضاح روحانی می‌کند.

ذوالنوری نماینده مردم قم در دو مجلس اخیر و رئیس فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که بیشتر به نام ذوالنور مشهور است پیش از نمایندگی مجلس سال‌ها جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است و به گفته خودش بعد از بازنشستگی از سپاه وارد دنیای سیاست شده است.

آن چنان که امروز نخستین بار نیست که ذوالنوری طرح‌های رادیکال را مطرح می‌کند، نخستین بار هم نیست که اظهارات و ادعاهای آتشین علیه چهره‌های ارشد دولت بیان می‌کند، اظهارات، ادعاها و طرح‌هایی که به دلایل مختلف جامع عمل به خود نپوشاندند.

از پوشک توطئه‌گر تا پاس گل به ترامپ و تعقیب قضایی ظریف

سابقه اظهارات جنجال برانگیز و عجیب ذوالنوری بسیار پربار است. او در آبان ۹۸ و در همایش پدافند غیرعامل از پوشک‌های عقیم‌ساز حرف زد و گفت: گاهی دشمنان پنبه‌هایی که با آنها پوشک بچه یا مشابه آن تولید می‌شود را به گونه‌ای تهیه می‌کنند که موجب عقیم‌سازی می‌شوند.

اما تمام اظهارات ذوالنوری مانند پوشک عقیم‌ساز بی‌ضرر نیست و برخی از آنان برای کشور هزینه‌های اساسی داشته است. خرداد سال ۱۳۹۷ ذوالنوری در مصاحبه با روزنامه اعتماد برای تخریب دولت روحانی گفت: وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسوولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانشان جزو این ۲۵۰۰ نفر باشند.

با وجود تکذیب این سخن توسط وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایران و دولت اوباما، حرف‌های ذوالنوری محور گزارش فاکس نیوز شد و ترامپ نیز همین حرف را دست آویزی برای حمله دوباره به برجام، ایران و اوباما کرد. این تنها موردی بود که ترامپ برای تخریب برجام به حرف یک نماینده مجلس ایران استناد می‌کرد.

وقتی از ذوالنوری درباره مستندات ادعایش پرسیده شد، او پاسخ داد: "هر وقت یقه‌مان را گرفتند مستندات را هم ارایه می‌کنیم." تا امروز که کسی یقیه ذوالنور را نگرفته و او هم مستندی برای این ادعا ارائه نکرده.

مجتبی ذوالنوری هم‌چنین به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جز امضا کنندگان طرح تعقیب قضایی وزیر خارجه بوده است.

از اعدام تا استیضاح روحانی؛ رویکرد خلاف قانون و هزینه از اعتبار رهبری

سخنان ویدئویی ذوالنوری درباره پیگیری استضیاح رئیس جمهور در حالی بیان می‌شود که پیش از آن و در اکانت توئیتر منسوب به او، که ظاهرا تا اندکی پیش لینک آن در سایت این نماینده نیز موجود بود، به طور تلویحی از اعدام روحانی سخن گفته شده و از قول ذوالنوری نوشته می‌شود:

امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از #عزل و #مجازات شما راضی نمیشوند؛با منطق شما،رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.

اظهارات مجتبی ذوالنوری برای نماینده‌ای چون او عجیب نیست. او از جمله آتش زنندگان پرچم آمریکا و برجام در مجلس، حامی طرح سه فوریتی خروج از برجام، مطرح کننده طرح دو فوریتی بازگشت قیمت بنزین و البته از نخستین مطرح کنندگان و طراحان استیضاح روحانی بود.

ذوالنوری پیش از این و در آبان سال گذشته به صراحت در پاسخ به سوال خبرنگار اعتمادآنلاین مبنی بر اینکه وظیفه شما چیست؟ گفت: وظیفه من به زیر کشیدن آقای رئیس‌جمهور است. او در آن زمان علیه روحانی در مجلس بیانیه پخش کرده بود و دنبال شکایت از روحانی بر اساس ماده ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی بود.

از همان زمان و حتی پیش‌تر از آن بود که نماینده قم در مجلس طرح استیضاح رئیس جمهور و حتی خلع لاریجانی از ریاست مجلس را به شکل جدی پیگیری کرد.

اظهارات توئیتری و البته دعوت امروز ذوالنوری برای استیضاح روحانی را نیز باید در ادامه همان مسیر دید، اظهارات و دعوت به استیضاحی که البته چند اشکال اساسی دارد.

نخستین مشکل اظهارات ذوالنوری این است که او به عنوان نماینده باید نماد عمل به قانون باشد. مطرح کردن اعدام روحانی به این شکل خلاف قانون است. دیگر اینکه این چنین خرج کردن از اعتبار رهبری و ایشان را در جای قاضی نشاندن برای اعدام روحانی خلاف اخلاق و قانون و ظلم در حق رهبر انقلاب است که همیشه تاکید بر قانون دارند.

اگر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی واقعا چنین تصویر مخدوشی از رئیس جمهور دارد باید برای عمل به سوگند نمایندگی و دفاع از حقوق مردم، علیه روحانی در قوه قضاییه شکایت طرح کند و دنبال استیضاح او باشد نه اینکه در سخنانی خلاف شأن نمایندگی این چنین منتخب ملت را تهدید کند.

اما درباره ویدئویی که ذوالنوری درباره استیضاح روحانی منتشر کرده باید گفت که او و تمام ۲۸۹ نماینده دیگر مجلس حق دارند از تمام حقوق خود استفاده کنند و استیضاح رئیس جمهور هم یکی از آن‌ها است.

مسئله اینجا است که این مجلس و چهره‌هایی مثل ذوالنور مدعی صف اول انقلابی‌گری و ولایتمداری هستند و رهبری نیز در دیدار مجازی ۲۲ تیر ماه سال جاری با مجلس جدید گفتند: " اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند." به نظر می‌رسد در صورت مطرح شدن استیضاح روحانی نمایندگان باید نسبت خود را با انقلابی‌گری و ولایتمداری و سخنان رهبری دوباره مشخص کنند.

با تمام این‌ها رئیس کمیسیون امنیت ملی که امروز دنبال حذف روحانی برای محبوبیت بیشتر و البته پیش‌برد اهداف سیاسی دوستانش است باید دو نکته را بداند. مردمی که امروز روحانی را مقصر می‌دانند از او و دوستانش نیز عبور کرده‌اند و اینطور نیست که با استیضاح روحانی زیر علم آنان سینه بزنند. این مسئله در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ به روشنی مشخص شد.

از سوی دیگر هرچند ضعف مدیریت حسن روحانی و اشتباهاتش در شرایط فعلی قابل کتمان نیست اما مردم نقش امثال ذوالنوری در شرایط فعلی را فراموش نمی‌کنند. گروهی که تحریم را نعمت می‌دانند، ذاتا مذاکره ستیز هستند، به ترامپ پاس گل می‌دهند و برخی از پرچمدارانشان چونان محمدعلی پورمختار در حالی که غرق در فساد هستند فریاد فسادستیزی سر می‌دهند و از مقاومت حرف می‌زنند.

اگر ذوالنوری موفق به تصویب طرح سه فوریتی خروج از برجام یا بازگشت قیمت بنزین شد می‌تواند استیضاح روحانی را نیز به سرانجام برساند. به نظر می‌رسد رئیس کمیسیون امنیت ملی در نهایت باید بپذیرد کاری جز اظهارات آتشین و گاهی هزینه‌زا و البته آتش زدن پرچم از پیش نمی‌برد و اظهارات رادیکالش در بین تصمیم‌گیران نظام خریداری ندارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید