مسئله‌ای که باعث کاهش یا افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود، برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی است. مسئولان تصمیم‌گیر باید طوری رفتار کنند که همه جناح‌های سیاسی در شرایطی برابر با هم رقابت کنند و طوری نباشد که یک طرف سربازها تایید صلاحیت شوند و یک طرف سردارها که برقراری چنین حالتی به صورت مستقیم بر عهده شورای نگهبان است.

طوری نشود که یک طرف سربازها و یک طرف سردارها تایید صلاحیت شوند

 چندی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده باقی نمانده است و هنوز به باور برخی شور انتخاباتی میان مردم به وجود نیامده است؛ خاصه آنکه انتخابات مجلس در سال۹۸ نشان داد که در حال حاضر به دلیل فشارهای اقتصادی که مردم است، رغبت بالایی برای حضور در انتخابات دیده نمی‌شود اما چه باید کرد که اعتماد عمومی به انتخابات بازگردد و در در سال آینده شاهد انتخاباتی حداکثری باشیم؟


به گزارش سلام نو، محمد هاشمی رفسنجانی درباره میزان حضور احتمالی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به نامه‌نیوز گفت: «در صورتی که همچنان کرونا وجود داشته باشد انتخابات سال آینده تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به نظر من باید ساعت رای‌گیری بیش از زمان مقرر شود زیرا اگر مردم احساس کنند در محل رای گیری به دلیل ازدحام جمعیت مبتلا به کرونا می‌شوند و جانشان در معرض خطر قرار می‌گیرد، جانشان را انتخاب می‌کنند و رای نمی‌دهند. با چنین شرایطی اگر کسانی که تصمیم‌گیر هستند می‌خواهند انتخاباتی حداکثری برگزار شود، باید فکری بیندیشند».


او ادامه داد: «مسئله دیگری که باعث کاهش یا افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود، برگزاری یک انتخابات سالم و رقابتی است. مسئولان تصمیم‌گیر باید طوری رفتار کنند که همه جناح‌های سیاسی در شرایطی برابر با هم رقابت کنند و طوری نباشد که یک طرف سربازها تایید صلاحیت شوند و یک طرف سردارها که برقراری چنین حالتی به صورت مستقیم بر عهده شورای نگهبان است. اصلا قابل قبول نیست که از یک جناح افراد شناخته‌شده تایید صلاحیت و وارد انتخابات شوند و از سوی دیگر افرادی ناشناس که هیچ رایی ندارند. ».


این فعال سیاسی درباره نوع نگاه مردم به انتخابات هم تصریح کرد: «مردم هم چند دسته هستند. یک دسته که به‌طور کلی با نظام مخالفند و تحت هیچ شرایطی در انتخابات شرکت نمی‌کنند، یک دسته که با هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کنند و کاری به وضعیت سیاسی و اجتماعی هم ندارد و دسته‌ای مهم که معمولا در هر انتخابات تعیین‌کننده هم هستند، افرادی که بنا به شرایط رای می‌دهند. رای آنها معنادار است و می‌تواند در انتخابات سال آینده تعیین کننده باشد که از آنها آراء خاکستری هم یاد می‌شود».


او افزود: «اکنون سه جناح در کشور وجود دارد؛ جناح اعتدالی، اصولگرا و اصلاح‌طلب که هر سه جناح موجود سابقه اداره دولت را داشته است و مردم هم با منش آنها آشنایی کامل دارند و بعد از این متوجه می‌شوند که تفاوت شعار و عمل چیست؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در انتخابات سال آینده با نگاهی جامع دست به انتخاب بزنند».


او درباره اینکه آیا همچنان سیاست ائتلاف موثر و مفید است یا نه، اظهار کرد:‌ «اگر دو جناح از سه‌ جناح موجود بتوانند با یکدیگر به ائتلاف برسند، برنده انتخابات خواهند بود. دیگر دوره وزن‌کشی‌های سیاسی تمام شده است و باید سرمایه‌های اجتماعی و علمی و اجرایی با هم آمیخته شود تا مردم به رای دادن قانع شوند».


هاشمی در آخر در خصوص اولویت‌های دولت آینده هم گفت:‌ «عملکرد دولت آینده بسته به آن است که چه گروه و چه فردی روی کار بیایند. اکنون یکی از مهم‌ترین عرصه‌ها که دولت باید تکلیف آن را مشخص کند، روابط بین‌المللی ایران با سایر کشورهاست. دیگر دوره آزمون و خطا نیست؛ از سوی دیگر دولت باید در حوزه اقتصادی بسیار فعال باشد زیرا یکی از مهم‌ترین معضلات این روزهای کشور بحث معیشت مردم است. اینکه از حالا جناح‌های مختلف علیه یکدیگر حمله کنند و بخواهند به بهانه انتقاد مسئولان نظام را تخریب کنند، نه‌تنها کمکی به کشور نمی‌کند که باعث می‌شود رسانه‌های بیگانه بگویند در نظام جمهوری اسلامی مسئولانش هم یکدیگر را قبول ندارند. مثلا بعد از مناظره‌های ریاست‌جمهوری در سال۹۶ بنی‌صدر در یکی از شبکه‌ها می‌گفت ما که از اول می‌گفتیم همه این‌ها دزد و قاتلند. خب این بهانه را نباید به دست آنها بدهیم. واقعا روا نیست برای یک انتخابات با آبروی انقلاب بازی کنیم».

کد خبرنگار: ۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید