یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل افزایش قیمت دلار، وجود آرامش در قیمت‌های جهانی و احتمال انتشار گزاش مثبت شرکت‌ها در مهر و آبان ماه، انتظار می رود که بازار مثبت شود.

پیش بینی وضعیت بورس در آبان ۹۹

به گزارش سلام نو به نقل از جهان صنعت نیوز،  «مهدی دلبری» امروز (شنبه) افزود: بازار بعد از انتشار گزارش تولید و فروش ماهانه شرکت‌ها در شهریور ماه با استقبال خوبی در گروه فلزی، پتروشیمی و معدنی که به نسبت گزارش مناسب‌تری را نسبت با سایر گروه‌ها داشتند، همراه شد.

وی به نوسان‌های کوتاه‌مدت در بازار اشاره کرد و گفت: اکنون به دلیل انتظارهایی که در نتایج انتخابات آمریکا و تعیین نتیجه از ویروس کرونا وجود دارد، بازار به صورت احتیاطی در حال دنبال شدن است و سهامداران در شرایط کنونی به دلیل تاثیرپذیری قیمت‌های جهانی از این دو عامل با ملاحظه بیشتری اقدام به تصمیم‌گیری در بازار خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در وضعیت فعلی، حد سود در معاملات بورس در حال رعایت شدن است و سهامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی به محض کسب ۲۰ درصد سود، تصمیم به خروج از این بازار می‌گیرند.

وی گفت: بازار در یک کانال مشخصی در حال حرکت است و با شکل‌گیری روند صعودی در بازار، میزان عرضه و تعداد فروشنده در بازار افزایش می‌یابد.

دلبری به اصلاح شاخص بورس در مرداد و شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: شاخص بورس در دو ماه اخیر اصلاح پرشتابی را در بازار تجربه کرد اما در کوتاه‌مدت به دلیل افزایش قیمت دلار، وجود آرامش در قیمت‌های جهانی و احتمال انتشار گزاش مثبت شرکت‌ها در مهر و آبان ماه، انتظار تکرار چنین روندی در بازار وجود ندارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به آرامش حاکم شده در بازارهای جهانی، قیمت‌ها به دوران قبل از کرونا بازگشته است.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود معاملات بورس

وی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: برای حمایت از معاملات بورس بهتر است علاوه بر پیش‌بردن حمایت‌ها به سمت صنایع، حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنایع و سودی که دلال‌ها و رانت‌خوارها در حال ورود به آن هستند در دستور کار قرار گیرد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، بهترین روش اعتمادسازی به بازار، حذف قیمت‌گذاری دستوری بوده و بهتر است سود ناشی از افزایش قیمت‌ها به جیب سهامداران واریز شود.

وی گفت: اکنون شاهد حضور حدود ۶۵ میلیون سهامدار (۵۰ میلیون سهامداران سهام عدالت و ۱۵ میلیون سهامدار غیر) در بازار هستیم که طیف گسترده‌ای از جمعیت کشور را شامل می‌شوند، به همین دلیل بهتر است حمایت‌های خوبی از بازار صورت گیرد و سود شرکت‌ها در بازار افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی معاملات بورس

دلبری پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس اینگونه بیان کرد: پیش‌بینی برای معاملات بازار در بلندمدت کمی دشوار است، قانونی در بازار مالی وجود دارد که براساس آن نمی‌توان رفتار بازندگان و برندگان در بازار را مورد پیش‌بینی قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت ثبات نرخ دلار در قیمت‌های کنونی، سود شرکت‌ها در ۶ ماه دوم سال با افزایش همراه می‌شوند، اظهار داشت: امیدواریم با ایجاد شرایط پایدار در کرونا و ثبات قیمت‌های جهانی، حجم معاملات در بازار بهبود یابد و در کنار آن قیمت سهام با جذابیت همراه شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ از زمان شروع ریزش بازار در مرداد ماه، حدود ۲۵ درصد از قیمت سهام در بازار اصلاح داشت، از طرف دیگر قیمت دلار با افزایش حدود ۳۵ درصدی همراه شد که به نسبت می‌توان امیدوار بود در ۶ ماه دوم سال شرایط بهتری را در بازار شاهد باشیم.

آموزش، لازمه ورود سهامداران تازه‌وارد به بورس

دلبری با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران باید با آموزش و دانش بیشتری وارد بازار شوند، گفت: ساختار بازار سرمایه توان پاسخگویی و استقبال مناسب از سرمایه‌گذاران جدید را نداشت، به همین دلیل باید به طور حتم اقدام‌های مناسبی در تغییر ساختارها و نیروی انسانی انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران باید استفاده از تنوع را در پرتفوی سهامداری خود مدنظر قرار دهند و براساس شنیده‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس نکنند، اظهار داشت: سهامدارانی که از طریق فضای مجازی تصمیم به خرید سهام در بورس گرفتند با عاقبت بدی در بازار سرمایه همراه شدند.

کد خبرنگار: ۱۳
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    9 0
    خانواده ها را به زیر فقر کشاندند و نابود کردند 25 درصد اصلاح شد یا خودت را به ندانستن می زنی ریزش‌ 70 درصد بود سرمایه به دلیل دروغ برای تولید فرو ریخت فقط یک تن نیمه جان داریم که آن را هم می دهیم
  • حسین IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    7 0
    باسلام این آقای محترم که ادعا دارد کارشناس است چگونه می گویدبورس ۲۵ درصد اصلاح شده بورس ایران از مردادماه تا کنون به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد ریزش داشته حتی سهامی که عرضه اولیه شد کم کم به قیمت اولیه می رسد حداقل از کارشناسی که از معاملات بورس اطلاع داشته باشد نظر بگیرید.
  • حسن IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    8 1
    دروغ گوی بی دین ۲۵ درصد یا ۷۰ درصد
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    18 0
    بشمار بر بورس ایران نعلت
  • صداقت IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    سهم های زیادی تا نزدیک 80درصد تازه یکم آمده 72درصد شده هنوز تو ضرر هستیم ، کدام مسئول ، حرف راست میزنه پس حمایت مجلس و دولت چی شد .بورس ایران مدیریتی درش وجود ندارد .
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    4 0
    بادرود.ریزش رابراساس کدام قیمت درنظرمی گیریدبه فرض بنده زمستان سهام شپاکسا را۳۵۰۰تومان خریدم تاپنج وصدهم رفت الان تا۲۴۰۰تومان آمده حال اگرکسی درقیمت ۴۳۰۰تومان خریده این می شود۲۵درصدتازه این یکی ازبهترین نمادهاست حال فرض کنیدغسالم یاغشهدراخریده باشندکه بعدازافزایش سرمایه باقیمت۱۷۰۰تومان بازگشایی شده لطفادرست وشفاف کارشناسی کنیدتاروشن ودقیق وشفاف علل گفته شودباسپاس
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    جو تو بیا ما را نجات بده خسته شدیم
  • نسیم IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    0 0
    واقعا متاسفم برای دولت که هر ترفندی به کار برد که جیب ملت رو خالی کنه
  • حبیب رسولی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
    0 0
    یه خاورداشتم باهاش کار میکردم صرف نمیکردلاستیک جفتی شد۵ملیون فروختم ۱۲۰ملیون سهام خریدم الان سهامموبفروشم یه وانت مدل ۸۲میتونم بخرم و باهاش کار کنم باافتخار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید