ظرفیت مخازن آب‌پمپ شده از نیروگاه اتمی فوکوشیما در حال پر شدن است و بر همین اساس دولت ژاپن تصمیم دارد میلیون‌ها تن آب آلوده به رادیواکتیو را به دریا بریزد.

ژاپن  آب رادیواکتیو شده را به دریا می‌ریزد

تصمیم احتمالی دولت ژاپن برای صدور مجوز تخلیه آب مخازن نصب شده برای خروج آب‌های آلوده به رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما با اعتراض و مخالفت ماهیگیران و همچنین کشاورزان ژاپنی روبه‌رو شده است.

به گزارش سلام نو به نقل از سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان با انتشار گزارشی از توکیو، خبر از تصمیم قریب الوقوع دولت ژاپن مبنی بر سرازیر کردن میلیون‌ها تن آب آلوده به دریا داده است.

به گزارش سایت "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، موضوع بر سر آب مخازنی است که پس از وقوع فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ برای تخلیه آب‌های آلوده این نیروگاه‌ نصب شده بودند. گفته می‌شود که دولت ژاپن بر آن است از سال ۲۰۲۲، کار تخلیه آب این مخازن در دریا را آغاز کند. موضوع بر سر بیش از یک میلیون تن آب آلوده است.

زمین‌لرزه ماه مارس سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به یک سونامی بزرگ شد که به نیروگاه‌های اتمی فوکوشیما هم آسیب‌های اساسی وارد کرد. این بزرگ‌ترین فاجعه اتمی جهان پس از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ است.

در اثر زمین‌لرزه و سونامی، سامانه خنک کردن رآکتورها از کار افتاده بود و همین موضوع منجر به ذوب هسته‌ای در شش رآکتور آن نیروگاه شده بود.

شرکت نیروی برق توکیو (تپکو) که مسئول این نیروگاه بود، از آن زمان تا کنون با نصب مخازن بزرگ، میلیون‌ها تن آب آلوده موجود در این نیروگاه را تخلیه کرده است.

آب‌های تخلیه شده در مخازن بزرگ نصب شده در محل نیروگاه ذخیره شده‌اند. سرمنشاء این آب‌های آلوده متفاوت هستند. بخشی از آن‌ها مربوط به آب‌های موجود در سامانه‌خنک کردن رآکتورها هستند و بخش دیگر، آب‌هایی را شامل می‌شوند که در اثر بارش باران به درون نیروگاه نفوذ کرده‌اند.

با افزایش ذخایر آب در تانک‌های یاد شده، فشار بر دولت ژاپن در رابطه با تصمیم‌گیری پیرامون این آب‌های آلوده نیز افزایش یافته است. شرکت تپکو اعلام کرده است که مخازن نصب شده از سال ۲۰۲۲ به بعد پر می‌شوند و امکان انبار کردن بیشتر آب وجود ندارد.

وجود تریتیوم در آب‌های آلوده

گزارش‌های منتشر شده حکایت از فیلتر شدن دائمی آب این مخازن دارند. هدف از فیلتر کردن آب، کاهش آلودگی رادیواکتیوی آن اعلام شده است.

بنا بر اظهارات مقامات شرکت تپکو، پس از فیلتر شدن چندباره آب این مخازن، تنها ماده تریتیوم در آن وجود خواهد داشت. مسئولان اعلام کرده‌اند که تکنولوژی موجود امکان فیلتر تریتیوم را فراهم نمی‌کند.

بر اساس ارزیابی کارشناسان، وجود تریتیوم به میزان بالا در این آب، برای انسان زیان‌بار است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که آب کاملا فیلتر شده این مخازن می‌تواند در آب‌های اقیانوس تخلیه شود. به باور آن‌ها، چنین امری، برای محیط زیست زیان‌بار نیست.

این در حالی است که کشاورزان و ماهیگیران نسبت به پیامدهای چنین اقدامی ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها نگران هستند که در صورت تخلیه این آب در دریا، مصرف کنندگان از خرید فرآورده‌های گیاهی و دریایی آن‌ها خودداری کنند.

بر اساس ارزیابی دولت ژاپن و مسئولان شرکت تپکو، جبران خسارات ناشی از فاجعه فوکوشیما به ۴۰ سال زمان نیاز دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید